Sv: gräs?

Mer än dubbelt så mkt hon ska ha enligt foderberäkningen?

varför skulle inte 15 kilo lusern räcka? (+ bete givetvis)
Varför skulle ett kraftfoder vara bättre?

Ang box så föredrar jag att använda bra insektsmedel, och därmed låta dem vara ute.

hon ska ha enligt alla "teorier" ha ca 1000 g smbprotein, om jag då ger 1500, varför skulle inte det räcka? när hon dessutom får bete? Detta säger jag inte heller för att vara dum, utan undrar varför det inte skulle räcka helt enkelt. idag har jag redan fått i henne ca 15 kilo, så därav tror jag inte det blir nåt problem att vända nedgången.

Den andra hagen är vall.

Visst är jag hemmablind, vem är det inte? men inte fan ska nån komma o säga att hon ser ut som en indisk ko! för det är bara ren lögn! hon är inte ens kantig! Hennes höftben sticker inte ut något! rider jag barbacka så sitter jag fortfarande mjukt och skönt på ryggen!

Jag är fullt medveten om att hon har proteinbrist, men hon är inte döende som vissa här verkar tro!
 
Sv: gräs?

Men allvarligt, jag känner denna hästen och var där en vecka sedan och hon är inte mager. ALLS!
Hon är dock priteinfattig men itne så hon dör på nåt sätt.
Mitt sto är värre o henne har vi försökt hela vinter o våren o nu att få upp och dt går sakta sakta, men Pselma här tappade faktiskt väldigt fort, vare sig ni vill tro på det eller inte, och var i RIKTIGT fint skick innan hon tappade.
Och som sagt, visst hon ser itne kul ut men hon är fan itne så hemsk som vissa påstår här!
Självklart kan bilder luras men jag som själv har ett uttunnat och proteinfattigt sto (tyvärr) o inte är 'hemmablind' (för jag medger helt att min dam inte alls är bra skcik) som sagt ahr träffat Pselma bara nån vecka sen och hon har abra lite muskler osm fattas, inget som tar kål på henne!
Och det är verkligen INTE att Kimmis har bara skitit i ett problem under nånlängre tid, hon tappade snabbt, jag shälv har ju sett det o om ni tittar på foton från inte så länge sen så ser man att hon var jätteifin då.
JAg tycker att en del folk kan vara lite väl..dömande här faktiskt.
 
Sv: gräs?

Visst är jag hemmablind, vem är det inte? men inte fan ska nån komma o säga att hon ser ut som en indisk ko! för det är bara ren lögn! hon är inte ens kantig! Hennes höftben sticker inte ut något! rider jag barbacka så sitter jag fortfarande mjukt och skönt på ryggen!

Jag är fullt medveten om att hon har proteinbrist, men hon är inte döende som vissa här verkar tro!


Har aldrig påstått att hon ser ut som en indisk kossa. :mad:

Faktist så lägger jag ner denna tråd till handlingarna.
Enligt min åsikt har jag försökt råda och ej fördömma.
Och enligt mig själv skrivit på ett trevligt sätt.

Hoppar av.

AM (som åter igen skall ge f-n i sådana här trådar)
 
Sv: gräs?

nej inte du, men vissa andra.
du har gett råd, det säger jag inget om, men du måste förstå att jag blir jävligt irriterad när folk skriver rena lögner, eller?
 
Sv: gräs?

Mjae om någon TYCKER att din häst ser ut som en indisk ko så är det ju just den personens åsikterm inte per automatik en lögn. Och håller du inte med, lägg ingen energi på det. Ta åt dig av de råden och åsikterna som hjälper dig istället.
 
Sv: gräs?

Jo men det är ju lätt sagt ett otrevligt sätt att beskriva någon annas häst och finns ju bättre och mer respektfulla sätt att förmedla sin åsikt.
 
Sv: gräs?

Jag kan när jag svarar bara utgå från det du beskrivit och det jag ser. På den första bilden ser din häst för djävlig ut men den ser bättre ut på de andra bilderna du la ut sedan även om halsen fortfarande lämnar mycket övrigt att önska.
Angående detta med att ha bråttom ridässigt så skrev du onsdagen den 29 juli att du red dressyr men att hästen var stel för att ni tränat backar på måndagen och den troligen fortfarande hade träningsvärk. Om en 4 åring som går med föl har träningsvärk i 2 dagar efter en träning tycker jag att men har pressat hästen för hårt. Att det tar tid att bygga upp hållbarhet vet jag men jag ser ändå inte varför man behöver jobba särskilt mycket med det med en 4 åring. Visst grunden måste läggas men sedan tävlar man vanligen i lägre fart någon säsong vilket då är en fortsättning på hållbarhetsträningen. Detta är mina personliga åsikter och de kanske inte har någon grund vetenskapligt.
Enligt dina senare bilder så har jag sett märrar se betydligt mycket sämre ut när de gått med föl men se till att vara vaksam för har de väl börjat tappa så går det fort (det har jag också sett) :crazy:
 
Sv: gräs?

givetvis inte, men meningen var "höftbenen står ut som på en indisk kossa" och det är lögn, för det personen skriver är inte nån åsikt, det är ett påstående.

visst borde jag inte bry mig, framförallt när jag vet att det är så fel som det bara kan bli, men just sånt blir jag lätt irriterad över av en anledning....

Fick en utskällning av mamma för ett tag sen för att jag ger så mkt mat till märren i fråga, hon är ju tjock, och behöver inte nånting!! medans åringen behöver massor tycker hon, ja hon behöver, revbenen synns, men hon har en skada och gick ett tag på 3 ben och har för jävla ont helt enkelt, höjd temp o allt, och innan nån skriker djurplågare igen så berättar jag att jag ska på återbesök kl 9 00 imorrn bitti. Med det menar jag att det finns en förklarig anledning till att hon är tunn, och givetvis får hon mat med, men det får hon när den äldre märren lämnar hinken, vilket hon gör väldigt ofta.

Jag har det inte så lätt att bråka mot morsan, verkar som att de tror att jag är 5 år gammal och de måste lägga sig i allt... de tycker dessutom jag ska ´plantera vall i hagen de går nu och låta hästarna gå på ridbanan hela vintern... och enligt morsan så är jag djurplågare för att jag inte ger hästarna havre, för det är ju så gott för dem....

ja.. poängen är att det känns som att alla bara gnäller på mig, vad jag än gör så är det fel. rider jag inte hästen så är det fel, rider jag så rider jag för hårt osv osv.... Nu är jag rätt mkt mer kunnigare än min mamma, men det blir rätt jobbigt i längden att hela tiden försvara allt man gör.

därav tar jag lätt åt mig antar jag.
 
Sv: gräs?

Jo jag vet, och jag är aktsam, jag ger henne ju mängder med mat nu! Ska även beställa tid för att kolla tänderna snart, dock tror jag inte problemet ligger där, men det ska ändå göras.

vi skrittade ut på en stig som visade sig gå över allt annat än lämplig terräng, det var bara upp och ner, jag som var där 2 a gången i mitt liv kunde inte direkt bara bestämma mig för att ta en enklare väg, det hade jag gjort annars... Tjejen jag red med hade inte ridit i den skogen på 5 år, och därmed glömt bort hur de små stigarna gick. (jag är faktiskt imponerad över att hon kom fram över alla berg där med sitt halvblod på 175!)
 
Sv: gräs?

Jo jag vet, och jag är aktsam, jag ger henne ju mängder med mat nu!

Ett digivande sto behöver verkligen mängder med mat så det är bra att hon får det! :)

Jag vet inte hur många ston med föl vid sidan du har haft tidigare, men rent generellt så brukar de som är "mest ryttare" kraftigt underskatta hur mycket foder ett digivande sto behöver (observera att jag inte säger att du gör det).

Jag vet inte hur många gånger jag har hört "folk" säga saker som "ja men alltså, våra hästar ARBETAR ju (=tränas och tävlas i lätta klasser i hoppning eller dressyr) så de måste ha mycket mat". Till skillnad från mina hästar då, som "bara används i avel" :grin:. Jag brukar då förklara - så vänligt jag kan - att ett digivande sto har samma energibehov som en häst av samma storlek som tävlas på elitnivå (tänk 160 kilometers distansritter) fast sen är proteinbehovet ungefär det dubbla. Då fattar de flesta vilket ENORMT arbete det är för ett sto att ge di. Jag tror att det kan vara därför en del "avelsfolk" reagerar här, när du startar en tråd och undrar om ditt sto kanske är trött på att äta gräs eftersom hon äter annat med sådan aptit.

Det spelar heller ingen roll om stoet är lättfött i vanliga fall. Jag föder upp haflinger, som är mycket lättfödda, och jag har lärt mig att se till att mina ston är minst lite småfeta när de fölar, annars står man som Nafayette säger, ofta där med ett skelett framåt hösten, och det är inte så kul. Digivande ston behöver alltså inte "bara" protein, de behöver energi också.

Sen håller jag med Shaggy, du behöver inte rida just nu. Ditt sto är ungt och ni har hur mycket tid på er som helst att träna när hennes "mammaledighet" är över.

Lycka till! :)
 
Sv: gräs?

Ville bara säga att det var ett givande och moget inlägg (och det fanns andra här också så tack för dom med) och att jag håller med om att mycekt engeri behövs, som i mitt sto's fall, hon behvöer en lågare kvot än 'standrad plan för dräktit/digivande sto' och det är enda gången ajg fått upp henne i vikt sen jag fick hem henne, och det tog ett tag att komma på att även att hon fick nog, så var kvoten för låg.

MEN åsikter kan skifta och i stallet jag är nu så är den uppfödaren tvärt emot min åsikt om hur mitt stos hull är o vad hon behöver, så även erfarna uppfödare kan ha 'konstiga' åsikter!
Jag personligen skulle vilja ge mer av allt til henne men pga. vissa samarbets problem så får hon inte som jag vill helt. (så ingen tänker att jag skiter i att ge henne mat även att hon är tunn)

Sorry menade inte att trådkapa men bara var trevligt med en mer mogen respons och bra råd.
 
Sv: gräs?

Så du menar att du lämnar fölet hemma i box/hage när du rider ut så länge/långt att mamma får träningsvärk?? Tänk efter nu innan du säger nej,för alt.2 är att du släpar med fölungen ut på en sådan runda och det ihop med en häst som kan vara en potensiell smittorisk.:angel:

Om du letar rätt på djurskydds lagen så står det där någonstanns att man inte bör lämna föl under 4 mån utan mamma,efter 4 mån tror jag tiden är begrännsad till ca 4 tim (minnet är kort men intensivt)

Alltså allvarligt,jag förtår om folk i din omgivning hackar på dig,varför inte läsa på innan du försätter dig i en sådan här situation.

Även jag hoppar av tråden,då det känns som att tala för döva öron......
 
Sv: gräs?

Det är verkliken öken och pina när en häst faller ur och man får göda den som en julgris. Men man får göra det bästa av situationen.
Vi har ett gammelruss (32 år!) här i stallet som blev rund och go under en sommar. Men så kom vintern och snön. Våra hästar har fri tillgång till hösilage och får inga små givor inne heller.
Dock så började han tappa hull och vi blev nog en aning hemmablinda men inte så pass att vi såg att han tappade. Men det går ju jäkligt fort. Vi höjde kraftfodret en aning men till ingen nytta alls. Så tillslut gav vi upp och hivade på rejält med måtten. När det var som värst så fick han nog 3 liter lucern/dag, korn, kli, torkad soja, betfor och lite annat. Det var ingen liten mängd mat och de sista tuggorna fick han nog tvinga i sig (fick ju inte komma ut i hagen fören han ätit upp).
Sedan så fick vi släppa ut honom lite senare (man fixade i stallet osv och sedan släppte ut) och fick komma in mycket tidigare. Han ville inte vara ute i hagen..

Det jag ville säga var att det går så jäkla fort när det väl händer och ofta så missar man de små tecknen på att det går nerför innan det är försent. Att det sedan tar tid att återgå igen är drygt men sant.
Lucern är himla bra men som någon redan nämt så är soja guld! :love: Vi märkte på någon vecka bara hur sojan hjälpte till!
Och att kasta ut en höbal tror jag inte skadar det heller, som någon också redan sagt så ser det ut som att betet hon går på nu är tunnt (vi släppte en tjockis på liknande för att han skulle hålla sig någorlunda) och inte alls näringsrikt. Eftersom de äter sådana mängder gräs så är det ju ett plus om det är relativt näringsrikt, annars är det ju som bomull för magen. :p
Sedan skulle jag vilja ta in henne någon timma under dagen. En häst slappnar aldrig av så pass som de gör i den trygga stallet (om de nu anser att stallet är tryggt) och jag tror att det skulle göra mycket för henne. Och för fölet också eftersom det är en chans till ordentlig vila.
Det är ju faktiskt inte bara flygfän som håller hästarna i varv utan det är ju så himla mycket mer.

Hur som helst, nu har jag skrivit en hel novell nästan men men.
Hoppas verkligen att det löser sig med kusen snart. :)
Tänkte du behålla fölet eller? :)
 
Sv: gräs?

Nu märks det tydligt att du inte har en anning om vad du snackar om. Det finns ingen lag som säger att man inte får lämna fölet i flocken utan mamma i en timma!
Fölet följer aldrig med mamma på ridturer, det skulle jag aldrig våga riskera!

Mamma häst är en otränad 4 åring, så det behövs knappast någon längre tid för att hon ska få träningsvärk, så det behöver du inte haka upp dig på.

Och du, läs noga... min omgivning hackade på mig för att de tyckte att märren var TJOCK och att jag gav henne för MKT MAT! :grin:

Eldfuxen: jo jag vet att det behövs massor, men det är mitt första egna föl och jag trodde att betet skulle räcka, jag hade fel helt enkelt, men det är ju inte för sent att rätta till, fölet tar ju ingen direkt skada, den tar ju vad den ska ha ändå, och mamma växer ju inte längre så det är inte så illa, även om det givetvis inte är bra! Men på fri tillgång på lusern borde hon ju klara sig, får väl se hur hon ser ut om en vecka...


sky_fly: japp planen är att behålla min lilla bebis :love: Hagen på bilden är inte den hagen de har gått i innan, så det behöver du inte kolla, för hagen de går i nu är det 50/50 gräs/ogräs :crazy:

håller med dig, det är en pina när hästen faller ur! man känner sig som världens sämsta hästägare ungefär!
 
Sv: gräs?

kl

Nu har du redan fått bra råd i tråden som du mest ifråga sätter, du verkar mest vilja ha kommentarer om hur duktig du är och hur rätt du gör.
Så egentligen skriver jag väl för döva öron (blinda ögon?!)

MEN mitt tips är att bara sluta räkna på hur mycket hon borde ha i värden o trams, märren behöver mer mat så ge henne så pass mycket att du ser att hon börjar ta sig, händer inget så ge MER. Skit i om hon får 5 gånger så mycket hon borde ha enligt alla uträkningar, är hon tunn eller proteinfattig så SKA den ha mer.

Nog för att analyser och uträkningar är bra men man får för katten inte glömma att fodra med ögat också!!!!!!


Sen kan jag inte fatta varför man ska ha så nedrans bråttom, va fan ska man nu ta ett föl så låt den stackars hästen få vara mamma och ta det lugnt, poängen med att betäcka ungston är ju att de mognar och man tjänar på det i längden.
Kan man nu inte låta bli att rida och träna också så ge fan i att betäck eller skaffa en annan kamel o fjanta runt på.
Men det var visst en annan diskution.
 
Sv: gräs?

poängen med att betäcka ungston är att de får bättre hjärta och lungor, så det finns fler än en sida av myntet ;)
Det var anledningen till att jag betäckte henne, samt att hon har nåt att tillföra aveln.

hon får fri tillgång på lusern nu, hur menar du att jag räknar på det?


Allmän fråga, läser folk överhuvudtaget vad jag skriver?
hästen får fri tillgång på lusern, det finns inget stackars om henne i dagsläget.
hästen i fråga tycker inte m att bara gå i hagen.
 
Sv: gräs?

Bättre hjärta och lungor?! Av att vara dräktiga menar du?
Vart har du läst det? Dela gärna med dig för nu blev jag nyfiken.

Bra att du ger fri tillgång på lusern nu, jag hade sett till att det var ordentligt blött mer som gröt så hon får i sig mycket vätska också.

Vad jag menar med att du räknar är att du i flera inlägg påpekat att hon får dubbel så mycket som hon borde o bla bla. Sluta räkna på det och bara fodra.
 
Sv: gräs?

Kopierat från jordbruksverkets sida gällande från 1/8 2007

•Du ska se till att din häst får tillräckligt med grovfoder varje dag.
•Din häst ska ha tillräckligt med tid att äta.
•Du ska se till att din häst inte blir över- eller underviktig

Återkommer om fölbiten
 
Sv: gräs?

Jag håller med Nafayette i allt hon skriver och jag tycker att du borde lyssna på hennes råd. Även delen med att ha dem inne på box några timmar mitt på dagen för att komma undan insekterna. Det gör det lättare för henne att lägga på sig.

Sedan kan jag inte förstå, speciellt nu när hon är så tunn, att du lämnar ett så ungt föl för att rida mamman (så hårt att hon får träningsvärk?!, i skritt?)
Jag skriver med frågetecken eftersom jag inte tycker att det låter normalt att en otränad häst får träningsvärk av en skrittur sålänge den förs på, för den individuella hästen, lämpligt underlag

Låt stoet få vara mamma nu ett tag! Hon rör sig på betet, det räcker. Du kommer att ha gott om tid att sätta igång henne när hon tagit sig i vikt och fölet hunnit bli lite äldre.
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Nu märks det tydligt att du inte har en anning om vad du snackar om. Det finns ingen lag som säger att man inte får lämna fölet i flocken utan mamma i en timma!
Fölet följer aldrig med mamma på ridturer, det skulle jag aldrig våga riskera!

Mamma häst är en otränad 4 åring, så det behövs knappast någon längre tid för att hon ska få träningsvärk, så det behöver du inte haka upp dig på.

Alltså, det här stämmer ju inte alls med vad du skriver på distansforumet:

Igår red jag ut ca 6 km, och travade och galopperade bara (förutom fram och avskrittning då) för första gången, trodde hon skulle vara svettig när jag kom tillbaks, men nähe då! Jag kanske inte behöver skritta så mkt som jag gör, förutom när vi har skrittdagar då.

Däremot hade hon fått för sig att vatten var farligt, så istället för att galoppera rakt igenom som hon ska så stannade hon, och jag höll på att flyga av eftersom jag var totalt oberedd! Men nu vet jag detta till nästa gång, vi ska till samma ställe idag och öva vattenpölar! Att gå i vättern när det är 50 cm höga vågor är väl inget, men en liten vattenpöl då jäklar är det läskigt :angel:

Damen är 4 år gammal och vi satsar på att rida 5 mil CL nästa år :D

Idag red jag med en kompis, lastade in både mamma häst och fölis i transporten och gav mig iväg!

lite mer än en mil red vi, tog det rätt lugnt, men den andra hästen var rejält trött när vi kom tillbaks medans min dam hade lika mkt energi som när vi red iväg, så det verkar lovande!

Jag lyckades tillomed trava i en nedförsbacke utan att hon hamnade på bogarna, utan hon samlade ihop sig rejält, så det var kul!

Båda inläggen från 23/7.

Och så 25/7:

Idag blev det en långtur!
3,5 timma var vi ute!
Bara skritt, på varierande underlag, både i skog och på väg.
När vi kom hem så rann mjölken ur juvret på henne! Det är det längsta vi varit ute hittils!

Och 29/7:

KL*

Idag red vi dressyr! Det gick bra, även om hon var lite stel och ovillig i början. Vi tränade ju backar i måndags så jag kan tänka mig att hon hade träningsvärk fortfarande.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp