Sv: gräs?

KL* igen, jag förstår inte varför alla skriker kraftfoder? hon behöver ju protein! i kraftfoder är det ju mest energi och hon har fett på kroppen, man får trycka för att känna revbenen, däremot har hon proteinbrist, ja, men det har vi redan kommit fram till, varför tjafsas det då?

Hon skulle väl inte se ut så där i halsen om hon hade fett så det var ok.

AM
 
Sv: gräs?

då ska jag rätta till det lite.

Grovfoder är ett foder som bryts ner i grovtarmen, kraftfoder bryts ner i magsäcken/tunntarmen.

Hästen är konstruerad att äta föda som bryts ner i grovtarmen.

Dit hör givetvis stråfoder, men även pelleterat lusern och betfor.(och säkert en hel del, men det var ett tag sen jag gick utbildningen, och man tappar ju när man inte använder det.)

Soja vet jag inte ens vart man köper, men jag gissar på att det är billigast i en vanlig matvarubutik, och jag har faktickt en flaska hemma som är en sort jag inte vill använda i maten då den inte ger nån färg, jag skulle ju kunna prova o se om hon vill äta den (det är lika blaskigt som vatten :crazy: ) Men är det verkligen samma mängd protein i all soja? Vilka sorter är bäst? Det är väl (om jag minns rätt) ca 100 g smbprotein i 1 dl? så det behövs ju rätt lite för att få upp proteinmängden, och det är ju bra. Men frågan är om det spelar nån roll vilken sort man använder? (och ja jag vet att man ska vänja in soja super försiktigt!!)

Jag tror dock inte hon är så förtjust i soja, fast iofs så kan man ju ta en spruta och spruta in i munnen när det inte är sånna mängder...

(personligen tycker jag soja smakar riktigt hemskt!!)
 
Sv: gräs?

Stop Stopp
Den sojan är fel sort. Soja du köper på säck på tex Granngården pratar jag om. Den innehåller 380 g SMRP/kg. Om man av miljöskäl inte vill ge soja innehåller Krafftprotein 330 g SMRP/kg och är uppbyggt framförallt på potatisprotein.
Jag räknade på kostnader /g protein för några år sedan. Jag hade bara tillgång till Kraffts sortiment samt soja. Det som var absolut billigast/g protein var soja i andra hand kom krafft protein trots sitt höga kilopris. Övriga krafftsorter såsom Breed, Grov o dyl var avsevärt dyrare/g protein
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Men varför havre? det är ju inte speciellt mkt protein i havre? och det är ju protein som de måste ha så himla mkt av!

Dessutom innehåller lusern nästan lika mkt energi som havre, bara att det spjälkas på olika ställen.

Jag tror mina bilder luras, hon har fett! bakom frambene där de brukar ha en bula, har hon fortfarande, givetvis mkt mindre, men den finns där endock! Vidare så har hennes bogblad alltid stått ut lite, då hon är väldigt bred (30 cm mellan frambenen, ja jag var tvungen att mäta en gång :D ) de har dock aldrig varit kantiga på något sätt, och är det heller ej nu.


Nu har ju inte du en anning om hur vallen såg ut som de har gått på innan, men den ska iaf slås nu då det var mkt rator i år.
 
Sv: gräs?

Min lärare sa att man det var billigare i matvarubutik, jag fattade det som att det var den flytande formen? (för nån annan har jag aldrig sett)

Vad kostar då en säck med soja på granngården då? hur mkt är det i den?
 
Sv: gräs?

Fel!!
Nu får du nog börja läsa på lite om fodersorter.

Soja är detta här nedan på bild.

Och 1 dl är ca 60 gram.
Skrev även fel på Pandora då jag menade givetvis 100 - 200 gram.


Sojaskrå
soja1.jpg


Innehåll. Från Kvarnbyfoder

soja.jpg


AM
 
Sv: gräs?

Nej den soja du köper i matvaruaffären är en jästprodukt (altså jäsa som i vin inte jäst som i bakjäst) med massor av salt i + då allt vatten. Jag fattar överhuvudtaget inte vad din lärare fått för ide om att ge det till hästar :confused:.
En säck innehåller 25 kg kostnaden är jag mycket osäker på. Det var några månader sedan jag köpte soja och jag har rensat kvitton sedan dess runt 250- 300:- kanske. Det enklaste är att ringa din foderförsäljare och fråga. Ska du ge soja tänk på att vänja in det mycket försiktigt det är ett kraftigt foder som inte är helt snällt mot magen.
EDIT Ser att Naffas säck var större än de jag köper.
 
Sv: gräs?

Angående min prisjämförelse ovan så räknade jag även på lucern och det var inte billigt som proteinfodermedel.
 
Sv: gräs?

Sojaprotein kommer från sojabönan och soja som man har bland annat till att färga såser med kommer nog oftast från svamp och innehåller nog inte jättemånga proteiner (men mycket färg och smak).

Jag instämmer annars i kören här att det är en god idé att låta stoet vara mamma, möjligen ridas lite kortare turer för att det är mysigt och hon ska få en kort paus från föling.. jag kan dock tycka att det låter som att det är för ditt bästa och inte stoets och fölets bästa du tar dessa långa träningspass. Finns det ingen annan häst du kan låna för att stilla dina lustar lite? Nu rider jag inte distans och jag vet inte när du har tänkt att starta henne, men vill du vara rädd om ditt sto och ha henne frisk och glad i många år så tror jag du ska se över träningsupplägget.

Kanske bästa investeringen är att välja en start som ligger en månad senare och vara lite mer juste mot ditt sto. Det går åt kopiösa mängder energi att frambringa mjölk till en växande föling, dessutom ska denna fostras och passas efter alla konstens regler, och vi vet ju alla vilket bry det kan vara att hålla koll på den. Ska den dessutom ridas några timmar och komma mjölkstinn, orolig och trött och orka leka mjölkkossa och välfungerande mor så låter det som er riktig karriärskvinna som snart går in i väggen.

Jag röstar för att du låter stoet vara mamma, hon kan få skritta lite någon gång i veckan, kanske en halvtimme för att ni ska ha det mysigt och hon ska få bli lite ompysslad OM hon tycker det är skönt med en paus.

/U
 
Sv: gräs?

Då borde nog soja vara det billigaste alternativet.

Nafayette: Ha ha, jag har ju läst om detta, gjort prov på det och var en av de bästa i klassen... men iomed att jag aldrig haft detta problem med mina hästar förut så tappar man ju en hel del.

Ett tag kunde jag vad alla vanligaste fodersorter innehöll (inte bara energi och protein då, utan mineralerna med!) i huvudet och kunde räkna ut foderstater rätt snabbt i huvudet!

Men nu har ju jag bara behövt ge hö + lusern i flera år, höet härikring har alltid lite för låg kvot, oftast på ca 5,7, därav lusernen.


Så ja inte gör bort mig igen då, hur snabbt kan man introducera sojan? och hur mkt kan man ge som mest? Hästen i fråga har väldigt bra mage, har aldrig haft kolik eller liknande (peppar peppar!!).
 
Sv: gräs?

Min dam ser ut som din Pandora i hullet och musklatur. Min dam är dock högre bak än fram än så länge.

Hon är högre bak "än så länge" men växer inte?

KL*

Varför skriver fortfarande folk "ge mer mat"? har ni inte sett vad jag har skrivit?

Eldfuxen: vad av detta var det du inte förstod? "hästen får fri tillgång till lusern"? Vad var oklart med den meningen? Jag VET att hon behöver massor mer än en elittränad häst, mängder mer, varför tror du att du behöver skriva det så många ggr för? Jag är läskunnig.

Tufft träningsprogram? att trava o galoppera 4 km? är det tufft? När jag var frisk så var den sträckan jätte lätt för mig att löpa, trots att jag inte löptränade mer än när vi blev tvingade i skolan. Eller att skritta? skritt tar liksom ingen energi.

Jo, jag ser att du för ungefär 26 timmar sedan skrev att du bestämt dig för att ge henne fri tillgång till lusern ...

Sen var det ju inte "trava och galoppera 4 km" som jag reagerade på. Om du läser vad jag skrev.

Och nej, jag tror inte att du förstår hur mycket foder du kommer att behöva ge ditt sto. Det är nu när fölet är 3 månader som stoet och fölet verkligen börjar behöva MAT. Vi som haft flera föl vet hur snabbt de kan rasa i vikt från det fölet är 3 månader och framåt.

Jag är mycket noggrann med att räkna ut foderstater åt mina hästar och de får analyserat hö, men betet har jag aldrig analyserat (har du?). Då får man lov att "fodra med ögat" och använda sig av sin erfarenhet. Vilket i flera fall har betytt att även jag, som alltså föder upp hästar av ponny/kallblodstyp har fått tillskottsfodra kraftigt även när stoet med föl går på bete. Det vi gör här nu i tråden är alltså att dela med oss av den erfarenhet vi har så att du ska slippa göra misstaget att inte fodra tillräckligt utan börja fodra innan stoet faller ur så mycket att det blir riktigt jobbigt att få upp henne i hull igen. Men jag kanske ska ägna min tid åt något viktigare, för du verkar tyvärr inte vilja lyssna alls.

Waern: nej, det var så att jag funderade på det och hade därmed inte behövt betala någon 90 dygns avgift, någon levande föl garanti vet jag inte ens om det fanns.

Är du allvarlig?! Nu lämnar jag banne mig tråden. Jag har hingst och gör allt jag kan för att de ston som kommer hit ska bli dräktiga. Om någon hade sprutat bort fölet för att de ångrade sig skulle de ALDRIG få komma tillbaka hit! :mad: :mad: Det är alltså inte bara så att du, om du skulle ha sprutat bort fölet, skulle "snuva" hingstägaren på 90-dagarsavgiften, trots att hingstägaren uppenbarligen skött sin del av "föltillverkningen" och ditt sto blivit dräktigt, det påverkar ju även hingstens fertilitetssiffror!

Nafayette Ja jag har ridit så länge en gång, men det är bra om man läser allt och inte bara klipper bort delar, jag tänker inte gå in på detaljer, men jag har en sjukdom, hade tagit kraftiga tabletter den dagen och hade med all sannolikhet inte varit ute så länge om det inte vore därför.
Det får ni tycka vad ni vill om, för det skiter jag faktiskt fullständigt i. Däremot kör jag inte bil på de tabletterna.

Det är väl jag som får ta på mig att inte ha klippt in alla dina inlägg. Jag lägger in resten också, så att ingen missar något (du fick ju lite kritik även i dn tråden för att du red för hårt ...):

Varför skulle jag tycka att ni skulle applådera?

Varför skulle hon få ledigt när fölet är så pass stort att han klarar sig själv i hagen några timmar? Du har själv skrivit på forumet att det tidigaste du har särat mamma och föl är 3 månader, och då fick den fölungen bara fast föda, vilket gick jätte bra enligt dig.

Stoet bryr sig om sitt föl, men inte i den utsträckningen att hon får panik bara för att hon inte ser honom, och så har det varit sedan han var 4 dagar gammal.
Fölet är oxå mkt självständigt, och det har aldrig varit några som helst problem att sära på dem.

Den här märren tycker inte om att bara gå i hagen, hon blir jätte rastlös.

När man själv får barn, ska man bara sitta hemma tills ungen äter bara fast föda? Om du svarar ja på den frågan kommer jag sterilisera mig det snabbaste jag bara kan! (vilket jag iofs hade tänkt ändå)

Min fölunge äter ju en hel del annat, och har gjort det sen han var 2 dagar gammal, därav tror jag inte att det är speciellt skadligt för honom, han är ju inte ensam i hagen när jag lämna honom, det är ju bara att mamma försvinner, och de är inte speciellt stressade över det, gnäggar en gång, sen är det lugnt.

Det hör dock inte till vanligheterna att han är utan mjölk så länge, det är som sagt första gången, men när han är ca 4 månader (beroende på hans status då) så kommer jag börja åka iväg utan honom om jag ska iväg och rida. Jag har ju inga backar här så jag åker iväg till en kompis när jag ska träna backar.

Det är mkt möjligt att han inte hade fått vara ensam så länge om inte jag hade tagit massor tabletter innan som gör att tidsuppfattning och mkt annat nyttigt i huvudet försvinner.
Den mentala biten nämnde du inte i tråden jag läste detta, bara att fölungen funkade på vanlig hästmat och växte upp utan problem.

Och så ett sista citat från den här tråden

KL* igen, jag förstår inte varför alla skriker kraftfoder? hon behöver ju protein! i kraftfoder är det ju mest energi och hon har fett på kroppen, man får trycka för att känna revbenen, däremot har hon proteinbrist, ja, men det har vi redan kommit fram till, varför tjafsas det då?

Läs ovan. Det är jättebra att du får trycka för att känna revbenen. Det vi försöker förklara är att du måste börja fodra i tid.
 
Sv: gräs?

Då borde nog soja vara det billigaste alternativet.

Nafayette: Ha ha, jag har ju läst om detta, gjort prov på det och var en av de bästa i klassen... men iomed att jag aldrig haft detta problem med mina hästar förut så tappar man ju en hel del.

Ett tag kunde jag vad alla vanligaste fodersorter innehöll (inte bara energi och protein då, utan mineralerna med!) i huvudet och kunde räkna ut foderstater rätt snabbt i huvudet!

Men nu har ju jag bara behövt ge hö + lusern i flera år, höet härikring har alltid lite för låg kvot, oftast på ca 5,7, därav lusernen.


Så ja inte gör bort mig igen då, hur snabbt kan man introducera sojan? och hur mkt kan man ge som mest? Hästen i fråga har väldigt bra mage, har aldrig haft kolik eller liknande (peppar peppar!!).

Inte illa att kunna räkna foderstater i huvudet. Undra hur många som kan det..

Jag hade smugit in sojan, fegat med 2 dl första veckan och sedan lagt på 1 dl i veckan. Ger du olja? Det var inte det din lärare menade att du kunde köpa i mataffären?
/U
 
Sv: gräs?

Jag har lärt mig att man kan ge 100 g/100 kg kroppsvikt och dag. Har hört andra säga att man kan ge 100 g/100 kg kroppsvikt och fodertillfälle men det tror jag inte på. I princip kan man ju fodra varannan timme och då skulle man kunna stoppa i sin häst ofantliga mängder. Det kanske går att utöka lite om man fodrar vid två tilfällen /dag men jag skulle peronligen inte våga fodra med så mycket som 100 g/100 kg kroppsvikt vid samma tillfälle. Det blir för stor risk att det går för långt i tarmsystemet innan det smälts vilket kan skapa rejäla problem. Detta gäller iofs även krafft protein.
 
Sv: gräs?

Hon har nu stått ett tag, helt, jag red idag och hon var halvt tokig... jag får skaffa mig bättre balans tror jag :p

Det är planerat att hon ska starta i kanske maj/juni/juli nångång, beroende på hur hon känns, kanske kan jag starta redan i maj, men istället ta några PP (prova på, brukar vara 1-2,5 mil).

Givetvis vill jag rida, min förra häst som avlivades i vintras var halt i 1,5 år, så det var ju ett tag sen man fick rida ordenkligt.

Vidare så har jag stränga order av min läkare att absolut inte sluta rida, och mkt riktigt, när den valacken blev halt så blev jag sjukskriven...
Men det är inte så att jag bara rider för att jag vill det, damen i fråga tycker det är riktigt kul, dock inte skritten, den vill hon gärna slippa, men trav och galopp är jätte kul tycker hon.

Hon kommer fortsätta ridas, men inte tränas, visst kommer hon inte få gå med huvudet uppe i stjänorna, utan jag kräver en låg lugn form när jag rider henne, med fokus på avslappning.

Det är ingen ridning som direkt kommer påverka hennes vikt, snarare tvärtom, får hon inte utlopp för sin energi så börjar hon nog vandra istället, och därmed tappar ännu mer än vad ridningen tar i energi. Bara för att förtydliga så är det med andra ord inte ridning 6 dagar i veckan det handlar om, utan snarare när jag ser på henne att hon vill ge sig ut, vilken brukar bli 1-2 ggr/vecka, och ibland kanske ingen ridtur på 2 veckor, körde liknande när hon var dräktig på slutet. en gång red jag inte på 2 månader tills jag såg en dag att hon ville ta en tur.
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Inte illa att kunna räkna foderstater i huvudet. Undra hur många som kan det..

Jag hade smugit in sojan, fegat med 2 dl första veckan och sedan lagt på 1 dl i veckan. Ger du olja? Det var inte det din lärare menade att du kunde köpa i mataffären?
/U


Ska kanske förtydliga att jag har stor respekt för soja, och skulle nog inte våga ge mer än 100gr /100 kg häst och dag. Men så långt bör kanske inte TS komma om hon ökar på lucern och även ger olja..
/U
 
Sv: gräs?

Hon har nu stått ett tag, helt, jag red idag och hon var halvt tokig... jag får skaffa mig bättre balans tror jag :p

Det är planerat att hon ska starta i kanske maj/juni/juli nångång, beroende på hur hon känns, kanske kan jag starta redan i maj, men istället ta några PP (prova på, brukar vara 1-2,5 mil).

Givetvis vill jag rida, min förra häst som avlivades i vintras var halt i 1,5 år, så det var ju ett tag sen man fick rida ordenkligt.

Vidare så har jag stränga order av min läkare att absolut inte sluta rida, och mkt riktigt, när den valacken blev halt så blev jag sjukskriven...
Men det är inte så att jag bara rider för att jag vill det, damen i fråga tycker det är riktigt kul, dock inte skritten, den vill hon gärna slippa, men trav och galopp är jätte kul tycker hon.

Hon kommer fortsätta ridas, men inte tränas, visst kommer hon inte få gå med huvudet uppe i stjänorna, utan jag kräver en låg lugn form när jag rider henne, med fokus på avslappning.

Det är ingen ridning som direkt kommer påverka hennes vikt, snarare tvärtom, får hon inte utlopp för sin energi så börjar hon nog vandra istället, och därmed tappar ännu mer än vad ridningen tar i energi.

Ska du inte starta förrän i juni kan jag inte förstå att du har ett så hårt träningsschema. Om du vänjer av vid 7 månader så är det november, och redan vid 5 månader kan man nog börja ta stoet från fölet lite längre. För några år sedan fick jag intrycket av att var det ganska vanligt att avvänja tävlande ston då men jag tror det bästa för både sto och föl är att vänta till 8 månader.
Att hästen inte ska titta i stjärnorna när hon rids är väl en självklarhet förstår inte vad det har med vikten och att hon är så länge från fölet. Möjligen att det sparar lite på hennes kropp.

Jag har svårt att tro att hon vandrar om hon får gå med sitt föl i en flock i en stor fin gräshage, gör hon det så trivs hon inte med att vara mamma.

/U
 
Sv: gräs?

kl
Jag som är stor vän av soja ger 1dl/dag i ca 5 dagar,därefter ökar jag med 1dl/vecka tills jag är uppe i 5dl om dagen,mer än så ska man inte ge,ibland får man bakslag vid 3dl/dag och då får man stoppa där.

Fråga till TS.Din lärare sa att du skulle använda matlagnings soya,var det på hemkunskapen??:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Nej hon är nog ingen direkt bra mamma igentligen, men det är ju svårt att veta innan!

förut brydde hon sig inte nämnvärt om fölet, han kunde lägga sig o sova längst bort i hagen, och jag då kom så kom hon travandes till mig medans fölis låg kvar o sov 500 meter bort :crazy:

Nervös blev hon aldrig när jag lämnade honom, första gången gnäggade fölis en gång... Sedan efter att jag hade åka iväg med dem och lämnat fölis i främmande stall så har hon faktiskt blivit bättre, iofs kan det ha med att göra att åringen fick stå på boxvila i samma veva, och det därmed bara var de 2. Första veckan fick jag passa dem konstant då hon tyckte det gjorde ont när han diade och därmed fick han inte dia om jag inte höll honom.

Nu ska dessvärre åringen gå själv, på ridbanan, så det blir bara hon och hennes föl, inte optimalt nånstans, men vad gör man? Ska åringen ha en chans till fortsatt liv så ska hon vara så stilla det bara går, om ca 4 månader kanske hon är ok.

Ingen jag känner har några föl heller, och jag vill inte ha henne för långt bort iomed all mat jag vill ge henne!

dobbis: haha nej det var faktiskt hästkunskapen! Men det är ju så länge sen, jag kan ju helt enkelt komma ihåg fel, jag har ju fått några smällar i skallen så det vore ju inget konstigt :angel:

Då får jag väl åka till foderbutiken imorrn, ställa in resan (jag litar inte på min mamma när det gäller så känsliga grejjer som soja!!!!) och bara vara hemma o pussa på fölis... sambon kommer bli så lycklig :angel:
 
Sv: gräs?

kl
Jag som är stor vän av soja ger 1dl/dag i ca 5 dagar,därefter ökar jag med 1dl/vecka tills jag är uppe i 5dl om dagen,mer än så ska man inte ge,ibland får man bakslag vid 3dl/dag och då får man stoppa där.

Varför max 5 dl? Menar du att man kan ge det till alla hästar? Det är ju en viss skillnad på vad man kan ge till en shettis på 200 kg och en stor häst på 800 kg. Om sojan väger 60g/dl menar du att man kan ge max 300 g soja.
Jag tycker din information låter underlig all info om max/min mängder av foder till häst jag sett har angivits /100 kg kroppsvikt. Jag skulle därför gärna vilja veta vad du har för källa till ditt påstående.
 
Sv: gräs?

Nu tillhör jag dom riktigt gammla :o så var elller när jag fick lära mig det är jag inte säker på,troligen foderbutiken för en 15-20år sedan.
Dosen jag uppgav var naturligtvis för stora hästar (har inte ägt annat på typ 35 år),dom flesta hästar blir sopiga i magen om dosen överstiger 5dl/dag,så har jag upplevt det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp