Sv: gräs?

Hmm tack! Ok det ska jag kolla upp, det var ju itne galet mycekt Smrp heller så kan funka.
Är det müsli form?
 
Sv: gräs?

Hmm, jo det är musli, har på min häst provat det mesta och haft svårt att muskla henne över korset men med detta foder har det faktiskt hänt nånting, trots att hon inte ätit enorma mängder, 3-4 kg under sommaren, gammal vall tyvärr...
 
Sv: gräs?

dubbel post. tog bort
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: gräs?

JAg kollade på deras hemsida, och hittade "Active´50 " som hade högt Mj! :):)

"DYNAVENA ACTIV'50
Ett kompletteringsfoder till hö och spannmål. Har högt energivärde, MJ 13. Vid normalgiva ges 50% Activ'50 och 50% havre, och då är alla vitamin- och mineralbehov tillgodosedda. Bör ej tillsättas några andra tillskotts- foder då risken för överdosering är stor.

Exempel på giva till halvblod, vikt ca 500 kg, i medel- arbete: 1.5 kg ACTIV'50+ 1,5 kg + havre + hö. Travare i intensivt arbete, 450 kg: 2,5 kg ACTIV'50 + 2,5 kg havre+ hö. Ponny i medelarbete: 1 kg ACTIV' 50 + 1 kg havre + hö.

Innehåll per kg foder:
Energi 14,3 MJ.
Råprotein (smältb): 104 g.
1 lit = 500 g

"

Det enda är väl om man itne 'kan' ge bara detta plus riskli och mineraler, men med överdos gissar jag att dom menar i näring och det är ju just vad Elsa behöver så det ser lovande ut, om det är gott nog och etc.
Måste kolla vad exakt det är i det dock men är ju lite desperat så sålänge det inte är nåt helt galet så kan jag leva med det.

Tack för tipset!

edit: nä men vänta nu, på ena sidan står det att Mj är 14,3. men sen i tabellen dom ahr står det 13mj :/
Undrar vilekt det är då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: gräs?

För mig fungerade det bra att ge hestekraft samt krafftprotein till ett svårfött digivande sto. Du kan ju kolla upp hestekrafften, den är dessutom smaklig.
 
Sv: gräs?

Skulle gissa att det som står på fodertabellen stämmer, men är inte säker, hittar inte min lilla dynavenabok ;)

Ang Activ 50 så är det ju sammansatt för att man ska ge 50% havre/korn så jag gissar på att det mineralmässigt sammansatt efter det också, men det spelar ju ingen större roll bara man vet om det.

Men ser att jag råkat skriva fel, Elevagen innehåller ju 13,5 MJ.
 
Sv: gräs?

jag ska erkänna att jag inte är säker på att jag förstår frågan.. Stämmer det att du letar efter ett "fullfoder" som är smakligt, innehåller mycket MJ och ganska mycket protein? Andra krav?

Jag är en sådan som plockar ihop själv, men hade jag varit en kräsen häst så hade jag nog föredragit muslie framför pellets.
Jag skulle lite snabbt få upp hullet på mitt sto inför en fölvisning 2008 eftersom den krävande fölingen hade lyckats suga ur lite väl mycket av musten på mitt glupska sto. Jag stödfodrade men det räckte inte med bete och havre/betfor (eller om jag fegade med havremängd, hö blev först intressant senare på säsongen). Jag köpte en Muslie från Spillers, tror det var Senior Condition mix som jag kollade upp nu igen och den har MJ 12,2 och protein 14. Om jag förstår det rätt vill du ligga högre i MJ och lägre i protein? Kanske ska förtydliga att min häst äter det mesta, gärna och mycket så ur kräsenhetssynpunkt är det hopplöst att jämföra, men hon tyckte att det var riktigt fantastiskt gott.
De har en variant som heter Racing Mix som ser ut att passa bättre: MJ 13 och protein 14..
Jag kom på att Salsa har så man kan få gjort ett stalleget müslie efter ens egna krav. I övriga produkter verkar de ligga bra i pris, kan vara värt att kolla vad de skulle ta för att svänga ihop en provsäck till dig?
Salsa har annars en variant som heter Hotmix som har 12,2 MJ och 10,5 protein.. Jag har ingen egen erfarenhet av Salsa, men det verkar som de som har provat är nöjda, och så är det ju roligt att det är svensktillverkat.
Lympos är ett annat foder som mjag hört riktigt många som är nöjda med, även det svenskt och ska vara prisvärt ..och kan tillverka ett stalleget.
Jag jag hittar inget näringsinnehåll på hemsidan, men vet att jag sett det tidigare. Kanske om du googlar?
/U
 
Sv: gräs?

Tack för svar till er alla :)

Pastejja: Ber om ursäkt att jag inte varit helt klarspråkig, eller snarare kortfattad med vad jag är ute efter.
Det stämmer i princip vad du säger, mitt problem är att hitta ett foder som hon gillar, som har högt nog MJ per kilo, det behöver vara ganska koncentrerat eftersom hon är svår att få att äta upp på den tiden hon har.
Sen kan det inte vara nåt som är blött elelr geggigt, för det gillar hon inte.
Och helst ska det inte ha höga halter av socker och stärkelse, men det kan jag kompromissa på med tanke på situationen.

Olja är ju bra o det har vi provat men då blir det ju geggigt, plus att det går ju inte ge så mycket av som behövs och att stallägaren inte vill hantera mer än max två foder som då ska vara 'torra' :/.

Ska kolla upp dom föreslagna. Ett eget foder vore ju underbart haha, men med tanke på att jag bara är en person så lär det ju vara dyrt att få fixat antar jag..

Det största problemet är att hon itne vill äta flera kilon per dag, vilket blir med nästan alla foder ju om dom inte är riktigt höga i MJ, plus att hon är lite kräsen .
Skulle behöva nåt i stil med 20mj haha, synd att riskliet inte är smakligare för då hade man ju kunnat ersätta en ltie större del med det.
 
Sv: gräs?

Klokt inlägg! :bow: Särskilt nedanstående

Vilka går med henne? Fölet,ettårsstoet som är skadat...någon mer?
Om det är de 3 så är hon ranghögst och ALLTID den som vaktar flocken.
Det tar på krafterna och stressar en hästkropp.Stressade djur har svårt att hålla hullet.[/
QUOTE]
 
Sv: gräs?

Hmmm fick nys om Kwickbeet, är nåt snabbfixat betfor fast utan melass och därmed lågt socker/stärkelse nivå.

Då skulle man ju kunna ta det o lägga på för det har 13,2MJ och hon gilalr ju betfor, fast inte blandat med annat.

Eller, det löser inte problemet men...knaske kan gå o få nåt tänkkbart fungerande.

Hur mycekt befor kan man ge per 100kg häst? JAg får googla lite haha!
 
Sv: gräs?

Jo det gör jag när jag är där men är inte exakt varje dag, därav att jag betalar för skötsel dom dagarna men som sagt, har ltie stallägar problem tyvärr, annars vore det inte lika svårt.
Hon har väldigt egna ideer om foder och vad hon har rätt att bestämma och man kan ju inte bara panikflytta hästar.

Hoppas att ha hittat ett stall som jag varit o besökt som är mindre stuteri och lägge stor vikt på riktigt bra grovfoder och lugn miljö för hästarna, plus att hon kan få så mycek tid hon behöver vid fodringar där och bli fodrat 4ggr / dag.
Men platsen är inte ledigt riktigt än och så måste jag se till att jag har råd med den.

Varför kan inte vuxna betee sig som vuxna och ha lite respekt och liksom följa normalt beteende. Man kan ju inte dominera över hästar man inte äger. sorry är abra så less på mitt stall för jag känner att det går ut över min älskling, även att hon faktiskt trivs SUPER där generellt, är just detta med fodringar och annat tjaft som har kommit upp.

Jag får väl lämna tråden åt Kimmis för det är ju faktistk hennes tråd ;)

Men tack för de råden jag fått, nu finns det lite mer foder man kan prova kankse, måste räkna på det ltie ockås då men en del var ju intressanta.
 
Sv: gräs?

Vad jag inte fattar är att om du har fölmärren inackorderad på ett ställe där dom skall ta hand om henne så är det ju deras skyldighet att fodra på henne så att hon mår bra.

Är det inte det du betalar för???

Inte skall väl du behöva trixa med foderstater då?

Ser dom att hon tappar vikt så är det ju deras jobb att se till att hon får mer äta/ maska vid behov/ställa in henne för vila/byta till bättre bete/kolla tänder med hjälp av veterinär/ ändra flocksammansättningen eller vad nu felet ligger.


Om inte..så har du henne på fel ställe.

AM
 
Sv: gräs?

Jo det gör jag när jag är där men är inte exakt varje dag, därav att jag betalar för skötsel dom dagarna men som sagt, har ltie stallägar problem tyvärr, annars vore det inte lika svårt.
Hon har väldigt egna ideer om foder och vad hon har rätt att bestämma och man kan ju inte bara panikflytta hästar.

Hoppas att ha hittat ett stall som jag varit o besökt som är mindre stuteri och lägge stor vikt på riktigt bra grovfoder och lugn miljö för hästarna, plus att hon kan få så mycek tid hon behöver vid fodringar där och bli fodrat 4ggr / dag.
Men platsen är inte ledigt riktigt än och så måste jag se till att jag har råd med den.

Varför kan inte vuxna betee sig som vuxna och ha lite respekt och liksom följa normalt beteende. Man kan ju inte dominera över hästar man inte äger. sorry är abra så less på mitt stall för jag känner att det går ut över min älskling, även att hon faktiskt trivs SUPER där generellt, är just detta med fodringar och annat tjaft som har kommit upp.

Jag får väl lämna tråden åt Kimmis för det är ju faktistk hennes tråd ;)

Men tack för de råden jag fått, nu finns det lite mer foder man kan prova kankse, måste räkna på det ltie ockås då men en del var ju intressanta.

Kanske finns något hos www.salsafoder.se som passr?! Smakligt, müsli, prisvärt, svenskt och minimalt med socker.
Jag ger mina lättfödda dräktiga, digivande, unghästar Salsa Xtra Mix. Ingen som matvägrat till dags dato. Man kan även komplettera med nya (finns ej på hemsidan än?) Maxi Mix tillsammans med XtraMixen, så att man får upp MJ och proteinet än mer.
Mina ston är alla lättfödda.
 
Sv: gräs?

Vad jag inte fattar är att om du har fölmärren inackorderad på ett ställe där dom skall ta hand om henne så är det ju deras skyldighet att fodra på henne så att hon mår bra.

Är det inte det du betalar för???

Inte skall väl du behöva trixa med foderstater då?

Ser dom att hon tappar vikt så är det ju deras jobb att se till att hon får mer äta/ maska vid behov/ställa in henne för vila/byta till bättre bete/kolla tänder med hjälp av veterinär/ ändra flocksammansättningen eller vad nu felet ligger.


Om inte..så har du henne på fel ställe.

AM

Jag håller helt med, och det är där skon klämmer, att det har visat sig att den välrekommenderade stallägaren har ganska sjilda åsikter om vad osm är lämpligt att göra i den här situationen och inte är så intresserad av att helt enkelt ge henne vad jag säger!!!

Och japp självklart är det det jag betalar för, jag letade ordentligt efter ett ställe där hon kunde få gå i stoflock så att fölis har kompisar och där det är bra bete och även då nog med stödfodring, eftersom jag visste att hon behövde det.

Nu har det visat sig att stallägaren helt enkelt har väldigt skjilda åsikter (vilket ju är ok normalt sett sålänge dom ändå gör som ägaren vill när det komemr till instruktioner) men att hon känner sig berättigad att helt enkelt bestämma mer än vad som är rimligt, såsom mängd foder (vilket jag sjläv köper ändå så är inte som att stallhyran begränsar mängden ekonomiskt eller nåt sånt) eller VAD för foder (ävne när det bara är frågan om kraftfoder vs. kraftfoder, hon gilalr sitt jäkla groov 90/125 o det är inte alls så lämpligt i mitt stos fall, hon behvöer först o främst MER, vilket betyder ltie andra foderrutiner, men som du säger så tycker jag man har en viss skyldighet att ordna o justera det praktiskt om man hyr ut stallplats till fölsto som man visste i förväg har ltie viktproblem. Det är ju inte frågan om nåt jättekrångligt, bara att hon får ltie mer tid på sig och att hon kan få tex. betfor eller nåt 'gott' så att hon äter maten även när hon är kräsen, men det 'får' jag inte för det är för krångligt.)

Dock är stallägaren väldigt bra för övrigt, och hanterar hästarna bra och Elsa trivs där mentalt väldigt bra etc. men jag skulel aldrig kunant tänka mig att en vuxen person kunde tro att dom får betsämma sånt när dom inte äger hästen, det frågar man ju inte när man diskuterar stallplats liskom, om man får ge hästen det fodret mans jläv väljer och betalar för, och om man får ge så mycekt den behvöer. Det säger sig ju självt. Trodde jag.

Ialalfall så letar jag som sagt efter något som är lämpligt men man kan ju som sagt inte bara panikflytta sto+föl, och hon dör ju inte som sagt men hon är min älskling och i längden hålelr det här ju inte så jag vill såklart fixa det så fort det går.

Jag har dock pratat med min veterinär, som haft kontakt med mig o stoet hela tiden jag haft henne sen i vintras, och han ska hjälpa mig med kontakten/ informationen ifall hon vägrar att ändra fodersituationen (självklart har jag sagt till henne men är inte hundra på att hon kommer..utföra det jag instruerat eftersom hon inte tycker det är nädvändigt)

Det är svårt med folk som tycker att dom har TOTALT rätt, och inte respekterar helt att även om dom hade det så är det ändå inte deras beslut.

Men, jag vill inte prata skit om stallägaren, som sagt hon är väldigt bra på många sätt men det har bara visat sig att vi ser saker väldigt annorlunda när det kommer till vad för hull hästen är i o foder.
Jag strävar efter att göra det bästa det går av hur det är nu, och flytta till något bra och hållbart så fort det är möjligt.
Oavsett dock så är hästen kräsen och behvöer ett hög MJ foder med måttlig Smrp, som smakar gott ;)
 
Sv: gräs?

Jag har levt med denna sjukdommen i lite mer än 10 år, varit 100% sjukskriven i 1,5 år, om det fanns nåt annat som funkade, tror du inte jag hade hittat det redan?

Jag får ondare av alla de aktiviteter du nämner. Ridningen är det enda som jag inte blir värre av, utan istället bättre. Givetvis rider jag inte om inte min häst vill det.

Till alla er som tycker det är jätte hemskt att jag åker mkt transport med mina djur så tycker jag tvärtom, Mammahäst är en mkt van åkare, och åker ofta och har därmed ett bra imunförsvar (därmed har ju även fölis det). Alla har det inte så lyxigt som att tex hovslagaren kan komma hem till en, jag måste åka iväg för att få mina hästar verkade och skodda. Och jag tror fortfarande att den dåliga åringen är den största risken eftersom hon är på kliniken 1 gång/vecka i dagsläget.

Båda hästarna går rakt in i transporten medans jag står kvar utanför, de vet precis vad som krävs av dem.
 
Sv: gräs?

Är inte maxgivan på soja 1,5 dl för att undvika proteingallor? (rätta mig om jag har fel....)
 
Sv: gräs?

Jag har fått lära mig att maxgivan är 5dl per dag,har bara fått gallor någon enstaka gång och då sänkt dosen till ca 3dl (ger soja"granulat")
 
Sv: gräs?

Mammahäst är en mkt van åkare, och åker ofta och har därmed ett bra imunförsvar (därmed har ju även fölis det). Och jag tror fortfarande att den dåliga åringen är den största risken eftersom hon är på kliniken 1 gång/vecka i dagsläget.

Hmm...i ditt första inlägg 6/8 skriver du att skälet till att hon tappade i vikt var dels för att fölungen blev sjuk, och dels för att hon själv efter det blev jätteförkyld. Med betoning på JÄTTE...

Annars håller jag med dig om att åringens klinikbesök är en stor risk, lika stor som att transportera sto med föl kors och tvärs...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp