Sv: gräs?

Ja just det, fölvisningen är nu på söndag, så jätte mkt mer hull räknar jag inte med! Märren ska oxå visas när vi ändå är där!
 
Sv: gräs?

Nu antar jag att du inte har lusläst hela tråden.

Jag ska idag köpa en säck krafft protein :D Jag funderar även på att köpa linfrökaka för pälsen.. får se vad en säck kostar...

Hon kommer få

1 kg protein
0,5 kilo soja
3 kilo havre

och sedan lusern 1-3 kg, fri tillgång på hö, som hon vräker i sig kan jag tillägga... 3 hästar i hagen och balen på 300 kg är snart slut på bara 4 dagar!! och inte kan väl fölet äta mer än kanske 3 kilo eller nåt...


Nä, inte lusläst direkt. Det jag gick efter skrev du för ett par dagar sen. Det stod exakt samma foderstat (ev mer havre) då, med skillnad att du skulle ge 3kg lucern i början, och sen beroende på höets värden. Hur många gånger du tänkte fördela den nya foderstaten på framgick inte av just det inlägget.

Det var därför inte alls menat som kritik, om du nu tog det så? Jag har också fått för mig att hästar lägger på sig bättre om de får kraftfodret ofta och i små mängder, istället för tvärtom. Jag kan inte hänvisa till någon forskning som säger att det är så, utan det är bara min egen erfarenhet av närmare 40 års stuteriverksamhet som talar. Ologiskt är det iallafall inte, eftersom hästar har små magsäckar, och fel kan det knappast inte bli heller....
 
Sv: gräs?

I dagsläget är hon ju inte uppe i den fulla givan, men iomed att jag inte kan blanda olika fodersorter utan att hon blir tokig och häver ut allt så blir det ju en naturlig indelning, även om jag inte har delat in det jätte mkt, än. Men det kommer.


Köpte linfrökaka, och billig musli på ÖB, och tur var det, linfrökakan gillade hon inte alls, men det gick ner när jag blandade det med några dl musli som hade en kvot på 11 kan jag tillägga!

Däremot råkade jag blanda krafft protein och nåt mer (dåligt minne) o då hade hon ut allt på golvet... suck.
 
Sv: gräs?

Alla seriösa som försöker att hjälpa till...

Lägg ner tråden och låt Kimmis87 fodra och rida och sköta sin häst med föl efter egna förutsättningar/värderingar...

Det Spelar ingen större roll vilka råd folk ger, Bra/dåliga , hon gör ändå sina egna val och värderingar.

Mkt handlar om olika förutsättningar i form av kunskap/ekonomi/förmåga att ta till sig kunskap/ praktiska förutsättningar etc etc....

Kimmis87 har en ganska bra plan på hur hon vill fodra och sköta sina hästar och jag tycker att om vi lägger ner denna tråd så har hon tid och energi på att ta till sig de råd hon har fått, hon kan analysera sitt grovfoder, hon kan fodra upp stoet med diverse fodermedel hon fått råd om...

Samt att alla kan sluta kasta "paj" på en människa som uppenbarligen är ung, sjuk, har liten kunskap om hästuppfödning, men en stor ambition att lyckas inom sporten och glömmer bort "uppfödningen" för att finna målet eller "hinna" målet...

Kimmis87: detta är inte elakt till dig! HUR gammal är du? Hur länge har du varit sjuk/sjukskriven? Vad har du för kunskap inom avel/uppfödning/utfodring etc?

Mvh

SeagirlM
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Jag är 22 år, varit helt sjukskriven i lite mer än 1,5 år, och kommer troligtvi vara det ett bra tag till, nuvarande intyg sträcker sig till sista oktober, och nästa kommer antagligen sträcka sig över hela vintern eftersom jag ändå inte har en chans att bli bättre då. Igentligen borde jag sjukskrivit mig kanske 6 månader innan, men jag valde att säga upp mig istället då jag kände att det jobbet skulle jag aldrig kunna komma tillbaka till iaf... några månader senare fick jag praktik på ett djursjukhus, skulle vara 3 månader, men klarade bara 2 då jag fick så grymt ont att jag inte kunde sova eller äta överhuvudtaget, så när jag inte hade sovit eller ätit på 4 dagar så sjukskrev jag mig (jag är en envis jävel) så här i efterhand skulle jag kanske sjukskrivit mig redan första veckan, för redan då hade jag enorma smärtor, och då hade kanske min sjukskrivningstid blivit kortare. Men det är ju lätt att vara efterklok.

Det jobbigaste för mig är att det har gått så fort, mitt huvud hänger inte med, jag tror fortfarande inne i skallen nånstans att jag kan lasta några ton höbalar på en dag utan att känna av det överhuvudtaget, när jag i själva verket idag kanske kan lasta 5 st en bra dag, och kan inte ens ta min egen vikt en dålig dag...




Det är mitt första egna föl, det har jag inte stuckit under stolen med, så självklart har jag inte den rutin alla erfarna uppfödare här har! Och det är ju inget konstigt med det.

Men jag tror inte min häst gick ner i vikt för att jag red henne, utan att det var för att vårat bete är för dåligt och jag borde varit snabbare med att stödutfodra henne, men när man är oerfaren så vet man inte, och jag har alltid hört att det är så bra när de får föl på våren, för på sommarbetet behöver de inget extra då... något som uppenbarligen inte stämmer. och dessvärre så är man ju tvungen att lära sig det, och det är ju hästarna som blir lidande, nu var det ju aldrig nån fara för nåns liv eller liknande, men med en människa som kanske inte är så kunnig så kanske det kan hända rätt lätt.

Stor ambition inom sporten vet jag inte om jag har... då hade jag nog inte köpt en utställningshäst att rida distans på :angel: även om det ju vore jätte kul om det gick bra!


Kunskapen jag har inom avel har jag fått från dels andra uppfödare, men även skolan, och så äger jag givetvis den där fölboken som alla på buke rekomenderar :D

Ang foder så har jag gått 2 st foderkurser, en för samtliga arter på skolan, och en inriktad på häst... jag riktade dock in på häst på båda, och den ena fick jag mvg på då jag kunde redogöra alla tarmar och grejjer och vad som gjorde vad osv osv...

Föresten så kom embalaget till analysen igår, så idag ska jag ringa bonden o se om han har tid! (och denna gång ska jag komma ihåg att lägga i pappret med mitt namn och vad jag vill ha analyserat :angel: )


föresten har jag lagt till 0,5 kg musli med, så att hon ska äta upp linfrökakan så var jätte äcklig haha! hon stod o flämmade varje gång hon fick en tugga sånt!

Fölet har oxå fått mkt mer energi och man får passa sig lite, så den extra energin verkar gå över i mjölken med, märren börjar bli rastlös, men jag ska ha is i magen tills utställningen, om min medhjälpare vågar det... jag hoppas märrens visning är först så att hon hinner få ur sig lite energi medan jag håller i snöret eftersom hon har mer respekt för mig.
 
Sv: gräs?

Jag säger som Nafayette: För tillbaka fokus på foderstaten!
Jag tycker ändå det låter som om Kimmis tagit åt sig många av råden ang foderstat.

Själv har jag följt rådet med intresse då mitt eget sto också fått proteinbrist trots tillskottsfoder på sommarbetet.
 
Sv: gräs?

Håller med dig..helt döfött.

TS-

Däremot ser jag ett rostigt oljefat blandannat i hagen..ser sådär ut..Har du hästen i en villaträdgård?
 
Senast ändrad:
Sv: gräs?

Det är våran eldningstunna :D

garanterat inget som hästarna skadar sig på, även om det ser tråkigt ut, men det är ju en annan sak.

Men ibland får Märren o hennes föl gå i våran trädgård o beta, men den ser du inte på bild.
 
Sv: gräs?

Hon ser MYCKET bättre ut !
Hon har ju till och med "dike" på rumpan !
Jag tror faktiskt att dina första bilder var litet extra missvisande för då stod hon i solen, det är skitsvårt att fotografera hästar i sol ! De ser nästan alltid skavankika ut !
 
Sv: gräs?

Tack så mkt :love: Vad glad jag blir!

Hon är inte direkt svårfödd, folk brukar säga att det tar sån tid innan det händer nåt när de är digivande, men den här damen verkar inte ha några problem, uppgången har gått ännu fortare sen hon fick hö i hagen, nu äter hon inte lika mkt längre dock... ett tag åt hon hur mkt som helst!

Idag har hon fått mat 2 ggr, jag får börja med att ge henne krafft protein för den är inte så god tydligen...
 
Sv: gräs?



Vilken snygg häst och det ser ut som hon är medveten om det själv också. :D

Man brukar säga att ett fölsto mår bäst av att vara i gott hull. Det är inte bra om stoet tunnar ur men inte heller med ett överviktigt sto. Som hon ser ut nu så ser hon i varje fall inte ut att ligga i underkant när det gäller hull om man tex. tittar över korset.

Jag tycker du skall lita på din egen bedömning av stoet och vad du själv lärt dig om lämplig foderstat. Det brukar bli bäst så.
 
Sv: gräs?

Hon är medveten om det kan jag lova! Men det är inget emot vad hennes hingstföl är! Han är övertygad om att alla människor finns till för att klappa på honom!

Dessutom är han ju grymt snygg om du frågar mig! Lägger in några bilder... några gamla, andra nya.







 
Sv: gräs?

Jag kan inte annat än att hålla med! Han liknar sin mor väldigt mycket tycker jag.

Lycka till på premieringen på söndag! :)
 
Sv: gräs?

Det är våran eldningstunna :D

garanterat inget som hästarna skadar sig på, även om det ser tråkigt ut, men det är ju en annan sak.

det är VÄLDIGT tråkigt med eldningstunnor i hagen, speciellt om man har en häst med mycket vitt på huvudet och som dessutom älskar att rota i just eldningstunnan i tid och otid!
och alla som prövat vet hur svårt det är att få bort sot på vita hästar!!! :rofl:

Hon är ju som en helt annan häst på de nya bilderan, hoppas allt går bra för er på söndag!
 
Sv: gräs?

Haha! Jo han hade en period då han stack näsan i tunnan... det perioden var väldigt kort. Nu har han ju inget mer vitt än en halvmåne i pannan, och det är jag väldigt tacksam för!

Jo jag sa ju att det inte var så illa som det såg ut... men på buke så lyssnar aldrig nån... men men, det spelar ju ingen roll längre!

IIII: jag tänker inte säga det man brukar säga... inte för att jag är ohyffsad, utan för att det betyder otur... jag tror du kan gissa vilket ord jag menar, men jag vågar inte säga det... finns ju så mkt som kan gå fel när man har föl i transporten! Lika bra att inte säga det!
 
Sv: gräs?

Haha! Jo han hade en period då han stack näsan i tunnan... det perioden var väldigt kort. Nu har han ju inget mer vitt än en halvmåne i pannan, och det är jag väldigt tacksam för!

Jo jag sa ju att det inte var så illa som det såg ut... men på buke så lyssnar aldrig nån... men men, det spelar ju ingen roll längre!
IIII: jag tänker inte säga det man brukar säga... inte för att jag är ohyffsad, utan för att det betyder otur... jag tror du kan gissa vilket ord jag menar, men jag vågar inte säga det... finns ju så mkt som kan gå fel när man har föl i transporten! Lika bra att inte säga det!


Ödmjukhet har aldrig skadat folk.....Du tycks i alla fall inte ha mycket av den varan.....tyvärr....
 
Sv: gräs?

Hon är ju som en helt annan häst på de nya bilderan, hoppas allt går bra för er på söndag!

Jo jag sa ju att det inte var så illa som det såg ut... men på buke så lyssnar aldrig nån... men men, det spelar ju ingen roll längre!

Jag håller med Cilla, det ser ut som en helt annan häst. :) Och jo, vi är nog många som lyssnar här, men det är inte lätt alltid att bedöma utifrån bilder. Speciellt inte när de är så olika som de du visat av ditt sto.

Lycka till med fölvisningen!
 
Sv: gräs?

Men nu anstränger ni er väl för att hitta nåt att anmärka på!

Hästen ser rund och fin ut och det är väl det viktiga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp