Gråa papper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AK_GBG
  • Startdatum Startdatum
A

AK_GBG

Mamman har gråa papper för det att morfar är "okänd". Man vet vem hingsten är och den är godkänd med uppfödaren hade inte betalt avgiften och inte fått registreringsbevis.

Avkomman till denna mamma får också gråa papper då?
Eftersom mormorsfar är "OKÄND".

Är det så det blir?

Sv: Gråa papper

Vita borde det blir iom att den okända hingsten nu hamnar i tredje led.
Avkommans avkommor får således gröna papper iom att den okända hingsten då hamnar i 4e led vilket innebär 3 fria led.

Under förutsättning att man använder ASVH godkända hingstar.

I teorin borde det gå att ändra papprena på märren om man tar DNA-prov och sedan betalar fölavgiften till hingsthållaren.
Vet dock inte hur det funkar i pratiken, hingsten kanske är död, hingsthållaren sur etc :grin:

Det blir ingen förändring i pappersfärgen förrän den okände hingsten hamnar i fjärde led eftersom det inte går att verifiera att han är av godkänd ras. Hade han däremot varit icke godkänd men med känd stam i papprena så hade det blivit vita papper redan i andra led.

Det är tyvärr så att om en hingst värderades som icke godkänd då fölet tillverkades kan man inte ändra det i efterhand. Det finns avkommor till hingstar som idag är elitpremierade som tillverkades innan fadern blev godkänd och de kan aldrig få gröna papper med dagens regler.

För raskod 04 vilekt betyder renrasigt halvblod ska pappa, morfar och mormorsfar vara av godkänd ras för halvblod. För gröna papper ska de alla vara godkända. För vita papper ska pappan vara godkänd men morfar och/eller mormorsfar kan vara icke godkänd fast de måste vara kända och av godkänd ras. Annars blir de grå papper.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 569
Senast: Queen
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka