GPS till hund

bettysmatte

Trådstartare
Om man vill sätta GPS på sin hund (för att vara på den säkra sidan), vad rekommenderar ni då för märke/modell :) ? Berätta gärna pris, och varför ni rekommenderar den....

Vad menar du med gps, tänker du en hundpejl som man använder vid jakt?
Finns en uppsjö med olika finesser och brukar finnas årliga listor "bäst i test".
Inte direkt billigt när man kommit upp i ett set, dvs halsband med sändare, gps mm.
Runt 6-7000 har jag hört folk brukar lägga. Så det är ju inget man plockar på hunden för en promenad i skogen..

Så för att vara på den säkra sidan, håll dig till den lagliga dvs om det inte gäller en jakthund under tillåten jaktperiod så släpp inte hunden ifall den tänker driva så långt bort ;) :)

Senast ändrad:
Rätt säker på att några bekanta till mig köpt deras från Aliexpress. De har haft sina i några år nu och de verkar fungera alldeles utmärkt. Funderar själv på att köpa därifrån. Väldigt billigt dessutom, definitivt inte så dyrt som flera tusen. Om ens i närheten av tusenlappen, det har jag svårt att tro.

Har också en vän som köpt "the real deal" till sin tax. De la väl sisådär 4000kr för sin, men då är det inte från aliexpress eller liknande utan en välsorterad jaktaffär eller liknande :D

Jag har faktiskt funderat på GPS när vi ska upp och vandra i fjällen nästa år. Hundarna kommer såklart vara kopplade men OM dom skulle ta sig lösa så gör det vårt liv enklare om vi kan se vart dom är. Om dom nu skulle dra iväg. #Hönsmamma. :laugh:

För att den ska fylla någon funktion om hunden springer bort hade jag valt en gps-puck som man spårar via telefonen, inte en traditionell jaktgps. De flesta har bara en räckvidd på typ 2,5km, tappar man hunden där så kan det vara knepigt att hitta den igen.
Många jakthundsförare kombinerar en traditionell jaktpejl med en gps-puck.

Minifinder Atto verkar vettig. Kostar 3' men sen behöver du troligen ett abbonemang för att kunna spåra.

Googla och du hittar

Liknande trådar

Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 025
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 125
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat