Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fascinerande tråd!
Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette gottebord och har aldrig sett något som skulle kunna definieras så. Detta måste redas ut!
Regionalt fenomen? Nytt fenomen? Finns det överallt utom i min närhet?
Det brukar ju finnas om man är och äter julbord.
I min släkt har vi inte den traditionen men det har mannens och vi kan väl säga att jag var inte sen att införliva den i vår lilla familj.
Hemma hos oss dukas det upp den 22:e på kvällen och sedan står det framme ungefär till den 7:e januari. Vi har små fat som man tar gottigheterna på.
Googla på Gottebord jul så får du se en massa mumsAha trodde gottebord nästan var ett påhittat ord för julgodis typ, eller ett annat ord! Då har jag lärt mig nåt nytt
eller hur?!?Fascinerande tråd!
Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette gottebord och har aldrig sett något som skulle kunna definieras så. Detta måste redas ut!
Allt det goda på ett ställe. Det är himmelsktJag har nog aldrig heller hört talas om "gottebord". Om jag skulle gå och äta julbord skulle jag kalla det som beskrivits här för dessertbord. Men på hemmaplan har jag aldrig varit med om att folk samlat ihop allt godis mm på ett bord
Genom mig adressen bara så skickar jag dom omgåendeBeställer lussekatter från @Tora på en gång!!!
Polkagrisar är en favorit, efter all mumsig och mättande mat. Goda och fräscha och ökar salivproduktionen så att magen blir glad.
Negerkyssar/mintkyssar är ett måste i juletid.
Bara jag som tycker ordet "gottebord" låter rätt äckligt? Säger ni "gotte" om godis, efterrätter m.m.?
Nä, först här på Buke jag hörde ordet. Men jag tycker det funkar för just det här fenomenet. Det är inte ett dessertbord utan julgodisbord. Ett Gottebord.Bara jag som tycker ordet "gottebord" låter rätt äckligt? Säger ni "gotte" om godis, efterrätter m.m.?
Fascinerande tråd!
Njae?Var tvungen att forska lite på detta ord och i SAOL står det som provinsiellt uttryck för sydsverige. Hittade också en sida om julgodisets historia. Gottebordet har sitt ursprung i det konfektbord som avslutade en middag i adliga kretsar på 1600-talet. På ett sånt bord ingick nötter, blommor, kanderade frukter och marsipan bl.a. Jag tycker det finns ganska många saker som relaterar till gottebord som gottegris, att gotta sig i något o.s.v. Forskningen på detta är dock högst ovetenskaplig får jag väl tillägga.
Njae?
Gotter är ett ord som väl finns rätt spritt över hela landet. Plural av gott
Gottegris, gottebord etc - allt är full begripligt. Men fenomenet - DET är okänt för mig.