Gotlandsrusshingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jessie81
  • Startdatum Startdatum
J

Jessie81

Någon som kan rekomendera en bra russhingst, gärna väl meriterad.

Sv: Gotlandsrusshingstar

Meriterad på vilket sätt? Utställningar, trav, hoppning, dressyr, galopp, annat?
Och vilken del av landet är aktuell?

Russ är väl inte direkt mitt område, men från vad jag lyckas läsa mig till i Ridsport :o har Fridhems Jonathan visat god förvärvning, i alla fall till utställningsponnyer.

Gärna meritera, eller haft framgångsrika avkommor inom ridsport, hoppning, dressyr osv

Inte fel om de är snygga också. ;) :)

Området vi kan tänka oss är mellansverige.

Orusst är kanske inte den snyggaste men han har lämnat väldigt trevliga avkommor som tävlat hoppning och fälttävlan.
Han har dessutom roliga färganlag som man kan få som en bonus... :-)

Jag skulle rekommendera Tomtebos Enoc G som har lämnat en hel del bra hästar efter sig redan fast han inte är äldre. Räknas Stenstorp mellan Skövde och Falköping till mellansverige?

Garnit finns väl däromkring. Har 13 söner i aveln efter sig (har jag för ming, men många är dom) Han har bra utställningsmeriter och har gått bra på travet. Annars skulle jag rekommendera en titt på russavelsföreningens hemsida, där står vilka hingstar som finns i ditt område.
http://hem.passagen.se/wirka/Russin/menysida2.html

Brukar regelbundet besöka deras hemsida, men får inte klart för mig deras eventuella prestationer där.

Granit 363 var mitt förstahandsval, men nu vet jag inte. Det är så att morfar till min lilla skrutta är Grus 368. Vad jag har förstått är väl dessa två halvbröder. Vet faktiskt inte om det spelar så stor roll, eller? :confused:

Granit är så fin annars. :love:

Visst kan du betäcka med Granit om du vill. Fölet får då stoet Lita 2016 i andra led på pappasidan och i fjärde led på mammasidan.
Hittar du någon annan hingst som är mindre släkt med ditt sto så skulle jag personligen ha valt den hingsten.

Granit har bra travstam han har rekordet 1.48,9. Hans far heter Grane och hans rekord är 2.07,6. Farfar heter Dröm (född 1952) och han har rekordet 1.56,9.
Granit har även lämnat flera bra travare bla Grafit rek 1.48,9. (Grafit är pappa till min hingst).

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka