Gotlandsruss

K

kalas_popp

Jag har köpt ett gotlandsruss sto på 6 år 128 i manken. Jag är själv är 17 år och är 152 (stannat i växten) och väger 45 kg, Jag har försökt att gå upp men kommer inte längre än till 47 kg sen går jag ner igen. Jag kan tydligen äta hur mycket som hellst utan att gå upp i vikt :rofl: Är jag för lång/tung för att rida mitt gotlandsruss ? Glöm inte att jag stannat i växten. MVH Linn.

Sv: Gotlandsruss

Är det ett lite grövre russ så borde det inte vara några större bekymmer. Vikten är det inga bekymmer med, och jag tror inte att du är för lång..Har du ingen bild så vi får se er? :)

kalas_popp skrev:
Jag har köpt ett gotlandsruss sto på 6 år 128 i manken. Jag är själv är 17 år och är 152 (stannat i växten) och väger 45 kg, Jag har försökt att gå upp men kommer inte längre än till 47 kg sen går jag ner igen. Jag kan tydligen äta hur mycket som hellst utan att gå upp i vikt :rofl: Är jag för lång/tung för att rida mitt gotlandsruss ? Glöm inte att jag stannat i växten. MVH Linn.

Du är absolut inte för stor och väger inte för mycket. Jag har ett Gotlandsruss på foder som är 1.25cm i mankhöjd och jag väger 52kg och är ca 1.70cm lång och hon klarar av mig så för dig är det ingen fara.

jag tycker inte att du är för lång eller för tung för ditt gotlandsruss.

Lyckos dej...det finns alltid massor med uppfödare som behöver hjälp med inridning och utbildning av små ponnyer...

Jag har en vännina som är 50+, 147 cm och ca 50 kg....hon har aldrig haft svårt att hitta medryttarponnyer......hennes egna russ blev 30+....

Vilken ponny som helst utom möjligen den smalaste smäckraste versionen av welsh kat b skulle klara av 50 kg. det är längden man får passa för det är den som skapar mer obalans än vikten, om ryttaren är för lång.

jag tror det är mer än OK för dig. då får gå på hur harmoni och balans känns när du rider hästen. funkar allt ok så är det ok!

jag tror det är mer än OK för dig. då får gå på hur harmoni och balans känns när du rider hästen. funkar allt ok så är det ok!

Hur menar du ? :confused: :)

kalas_popp skrev:

Hur menar du ? :confused: :)

Jag menar att om du är för lång, så kommer du att känna att ponnyn och du hamnar i obalans och det blir svårt att rida. Vikten är ok anser jag. funkar längden och ponnyn är pigg och glad och balanserad när du rider, och du själv inte upplever att du sitter obalanserat osv, så är det bara att rida på!

mackan skrev:
Jag menar att om du är för lång, så kommer du att känna att ponnyn och du hamnar i obalans och det blir svårt att rida. Vikten är ok anser jag. funkar längden och ponnyn är pigg och glad och balanserad när du rider, och du själv inte upplever att du sitter obalanserat osv, så är det bara att rida på!

okej :idea:

Det jag har hört är att man inte bör väga mer än 50 kg för att rida russ men de deror ju opckså på kroppsbyggnaden på hästen

torra skrev:
Det jag har hört är att man inte bör väga mer än 50 kg för att rida russ men de deror ju opckså på kroppsbyggnaden på hästen

Okej, Men nu väger jag ju inte 50, Eller hur ? ;) Och jag
lär inte gå upp i den vikten heller för jag har ju stannat i
växten, Och jag har aldrig vägt mer än 47 så då är det ju
ingen fara anser jag. Och jag har ju frågat andra folk också ::)

Hej hej!

Jag tycker INTE du är för tung. Jag rider (förutom min egen häst) ett russ som är i höjd med din. Jag är 160cm lång & väger 47kg. & hon klarar det galant!:bump:
Lycka till med ditt russ!!

Mvh, Caroline

Jag väger 55kg och är 160 lång och kan rida mitt gotlandruss i dressyr

Hej.
Själv rider jag nu under sommaren ett 5-årigt Welsh Mountain sto på strax under 120 i mkh. Jag är 19 år, 50 kg och 154 cm lång. Rider henne av anledningen att hon kastar av sina ryttare och behöver ridas till och mogna. Jag har inte märkt av att hon skulle tycka att jag är för stor, skrittar glatt på i samma takt som stora hästar, galopperar och hoppar glatt små hinder, het liten dam :devil:

Har ridit Gotlandsruss tidigare utan några problem heller...

Så go for it! och var glad att du som jag kan rida de allra roligaste hästarna - Kat B!

(Ska man satsa på att bli ponnytillridare tro?:idea: )

min ponny är lika liten som din,
fast jag är en bit längre än dej och jag har inga problem alls med att rida honom
han e så pass grov.
så jag ser inga problem

Alltså vad kul att få rida ponnyer! Du kan kanske också "utbilda" ponnyer vilket säkert är eftertraktat!:)

jag älskar ponnyer!
red stor häst ett tag men nä, saknade ponnyerna
såtog ett föl på min shettis o fciken helt undebar B-ponny för 8 år sen, honom kommer jag aldirg släppa ifrån mej :love:

skulle gärna rida mer ponny, men tyvärr ha jag lite för långa ben för de flesta. :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 028
Senast: Nota
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass