Göteborg under en dag....

swemale

Trådstartare
Jag får en hel dag i Göteborg.... Vad får jag inte missa och vad kan jag med gott samvete lämna därhän.... Bästa bukefalist... Kom med era tips till en som aldrig utforskat Göteborg förut....

Ja! Jag skulle också vilja ha en dag i Göteborg!

Feskekörka! Och bara en promenad i de fina delarna av centrum, med ett stopp för en god öl emellanåt.

Jag får en hel dag i Göteborg.... Vad får jag inte missa och vad kan jag med gott samvete lämna därhän.... Bästa bukefalist... Kom med era tips till en som aldrig utforskat Göteborg förut....

Liseberg är ju fint nu när de har Halloweenöppet. :)

Hamburgare på The Barn är annars att rekommendera :D

Alltså..det finns inte så mycket att göra i göteborg egentligen tycker jag..Skulle väl vara Liseberg då.

Liseberg är ju fint nu när de har Halloweenöppet. :)

Hamburgare på The Barn är annars att rekommendera :D

Håller med om The Barn! Goa burgare, goare sötpommes :p

Universeum tycker jag är mysigt även ensam, men lite dyrt. Liseberg är dessvärre stängt nu men från den 17/11 börjar jul på Liseberg :D Förvisso bara fre-sön nu i början. Annars vettetusan hur skoj stan är just den här tiden om man ska roa sig på egen hand.

Det brukar vara rätt kallt och ruggigt, men promenera genom Haga och titta i de små butikerna. Finns massa kafeér att gå in i.

Göteborgs stadsmuseum har nya utställningar, bl a en om GBGs födelse som ska vara jättefin och levande.

Universeum som någon skrev, tropiska delen rekommenderas.

Promenera innanför vallgraven och titta i butikerna, eller saluhallen.

I trädgårdsföreningen finns Palmhuset som är uppvärmt (nära centralen).

Slottskogen är trevligt om det är ok väder, du kan hälsa på älgarna och övriga djur.

Botaniska trädgården är jättefin, men inte så skoj i regn.

Bakom Stigbergstorget finns Gatenhielmska huset och ett kulturminnesmärkt kvarter som är fint att strosa runt i.

På Packhusplatsen finns Maritiman, som är kul om du gillar båtar och sjöfart. Kan också vara en trevlig promenad från Operan ned mot Stenpiren.

Du kan åka Älvsnabben tur och retur från ex Operan, över till Hisingen, och gå av där det passar (ex Järntorget)? Samma kostnad som övrig kollektivtrafik.

Det är svårt att komma med konkreta tips utan att veta mer om vad du är intresserad av. De bygger nästan överallt dessutom, så var beredd på kranar och byggcontainrar.

Senast ändrad:
Det brukar vara rätt kallt och ruggigt, men promenera genom Haga och titta i de små butikerna. Finns massa kafeér att gå in i.

Göteborgs stadsmuseum har nya utställningar, bl a en om GBGs födelse som ska vara jättefin och levande.

Slottskogen är trevligt om det är ok väder, du kan hälsa på älgarna och övriga djur.

Bakom Stigbergstorget finns Gatenhielmska huset och ett kulturminnesmärkt kvarter som är fint att strosa runt i.

På Packhusplatsen finns Maritiman, som är kul om du gillar båtar och sjöfart. Kan också vara en trevlig promenad från Operan ned mot Stenpiren.

Du kan åka Älvsnabben tur och retur från ex Operan, över till Hisingen, och gå av där det passar (ex Järntorget)? Samma kostnad som övrig kollektivtrafik.

Det är svårt att komma med konkreta tips utan att veta mer om vad du är intresserad av. De bygger nästan överallt dessutom, så var beredd på kranar och byggcontainrar.

Vilka bra tips! Jag är alldeles för dålig på att turista i min egen stad :)

Tackar och bockar...... precis vad jag ville veta....
Universeum är redan bestämt. Ska vara där i 2 dagar för en workshop i foto med Zoomfotoresor.... men några av de övriga platserna på listan tänker jag definitivt besöka.....

Konstmuseet! Dels är den permanenta kollektionen fantastisk, dels finns en superfin utställning just nu som heter Stadslandskap (den är bara öppen veckan ut dock) och häromdagen öppnade denna: http://goteborgskonstmuseum.se/utstallningar/julia-peirone/ - som säkert kan vara riktigt intressant om du är intresserad av foto :)

Du går dessutom in på samma biljett som på Stadsmuseet (och Naturhistoriska, och Sjöfartsmuseet, om du skulle få riktig feeling ;))

Många bra tips :)
Jag tycker det brukar vara kul att gå på tvärgator till de stora stråken (Avenyn, Linnégatan etc.) Finns en del roliga små cafeer och antikvariat där.
Åka Paddan är rätt trevligt om vädret är bra.
Man kan boka in en lunch/fika med trevliga bukefalister Hint hint .... :)

Liknande trådar

Fritid Jag funderar på en solosemester på 1-2 övernattningar i sommar. Det finns ett gäng loppisar, byggnadsvårdsbutiker etc som jag vill åka...
2
Svar
25
· Visningar
968
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 780
Senast: Shpongle
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka