Görel och Crazy- HOHO ????

_carmenzita_

Trådstartare
:o :o :o

Förlåt en okunnig, men jag hittar ingen info om Favorit 476??? Hittar en bild på honom men sannerligen ingen info, lite knepigt???

Vad kan ni berätta om honom? Är det ngt "att ha" i stammen?

Sv: Görel och Crazy- HOHO ????

Favorit var mörkbrun, bläs, 4 vtff. 168-22 cm och var A-premierad.

e. Magnifique 409 u. Falkennetz 6217 ue. Faruk 3261 u. Filsita 40970 e. Filmkönig 977 - Körner

I svensk avel från 1972 och fram till sin död 1993.

Favorit själv hade en placering i MSV hoppning. Bland avkommorna fanns 89 stamboksförda ston, 15 diplomston och 7 avkommor i svår klass.

Exteriört utlåtande: God resning, något högställd. Lång välansatt hals, bra överlinje, dock något kort kors. Goda ledgångar, något strama kotor. Mycket goda rörelser i skritt och trav.

Har (vad jag vet) aldrig sett någon häst e. Favorit, dock ett par med honom som morfar.

Favorit är definitivt något att ha i stammen, tycker jag :D

Han hade själv en placering i msv hoppning, hans pappa Magnifique (son till den ytterst välstammade Helmuth, som tyvärr inte levde upp till förväntningarna) hade själv 6 plac i msv hoppning. Favorit själv hade minst 4 avkommor i svår hoppning, 1 i svår ft och en i svår körning. En av svårklasshästarna var stoet Blues som efter avslutat tävlingskarriär rönt framgångar i avelsboxen(dock under ett annat namn :confused: som jag just nu inte kommer ihåg) och har för mig att hon bl a har en dotter som heter Samanta C.

Ska tillägga att Helmuth var helbror med den storhoppande Ullvia som hade otaliga placeringar i svår klass under åren 1956 - 1963!

Alltså har Favorit flera led hopp-prestationer i sig! Tycker definitivt att det är intressant blod i hoppavel!

Såg hans son Atom innan han exporterades :d

vad trevligt! Har fått nys om en som har favorit som morfar, men en helt annan ras på pappsens sida. Ser dock trevlig ut och funderar på att åka och titta nu i veckan.
Har dock 85 mil :(

Vad är det för ras på fädernet?
De Favorit-avkommor jag sett har varit rätt stadiga.

Favorit var definitivt en hingst före sin tid!Trevligt med avkommor som har honom som far och morfar.

lånar tråden lite hoppas de är okej :o

Vet någon var favorit stod någonstans?

Han ägdes av Bo Andén, Fritsla, men var utstationerad vissa år. Är det något speciellt år du undrar över?

Förlåt att jag svarar i tråden (när den har så tydliga adressater)...

Favorit-dottern Bonita (Blues) med fullblodsmöderne tävlade upp till 1.60 hoppning och vann SM. Hon har haft stora framgångar i avelsboxen bl a dottern Roma H (e.Robin Z) är plac 1.60.

Samantha C är dock undan Dragon-dottern Svea Corona.

svara på du! klantigt av mig att adressera på det sättet, men Görel och Crazy brukar man få bra svar av och jag vet att de kan sina saker. Naturligtvis får ALLA som vill kommentera i tråden, det gör den än mer intressant.

Såååå, kom igen nu alla som har något intressant att skriva om Favorit 476!
:) :)

Jag visste väl att Blues hade en dotter med någon bokstav efter sitt namn ;)

Har själv en ue. Favorit som enligt de som var med på den tiden är en mkt typisk Favorit häst. Stor stöddig och högrest (är 175 men de flesta gissar på 185 som ser honom) hoppar hus tuff i temperamentet (massor av gåpå) hoppar vad du styr honom på finns inget han bangar för (vilket tidigare ägare fick erfara när han försökte hoppa genom en ridhusspegel kanske inte bästa stället att bromsa en häst på) tävlad svår hoppning (hoppat 180 med ryttare utan att blinka och med god marginal).
Efter vad jag har hört så var han inte så lyckad som pappa men har varit desstomer framgångsrik som morfars hingst. Bla den godkände hingsten Lemon har honom som morfar (är en hel hög till men har inte namnen här).

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 298
Avel Nu har detta hänt fler gånger än jag är bekväm med. Ägare röntgar sina ston, hittar cystor. I vissa fall där hästen har problem och...
2
Svar
22
· Visningar
3 120
Senast: ylvali2
·
Hundavel & Ras Jag har haft skaffa-ny-hund-funderingar en period nu. Är en ganska van hundmänniska, men mest ur perspektivet "hund som (aktiv)...
2
Svar
30
· Visningar
4 429
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31