Göra unghäst trafikvan, tips?!

E

El Karisma

Jag skulle jätte gärna vilja höra era erfarenheter ang hur ni vant era hästar vid trafiken! Berätta gärna också om motgångar samt hur ni kommit över dem! :bump:

Jag har nämligen själv en unghäst som jag försöker vänja vid trafik..:crazy:

Sv: Göra unghäst trafikvan, tips?!

En av skogsstigarna från stallet leder fram till en glest trafikerad väg. Jag har stått med unghästen i skogen och tittat på bilarna som farit förbi. Där får den stå och beskåda en stund, och titta på traktorer och lastbilar.

Skulle hästen bli rädd så kastar den sig tillbaks i skogen och hem, ingen risk att den hamnar i trafken. Då vet jag ganska säkert om den överhuvudtaget bryr sig om bilar.

Första gången på trafikerad väg har jag alltid sällskap av en äldre häst.

Ofta har jag märkt att matte är bra mycket mer strirrig över trafik än vad hästen är, hästen däremot kan se en "Heffaklump" i diket och känna sig nödgad att kliva ut mitt i gatan för att komma undan det hemska i diket. Bilarna däremot skiter dem i.

Så det är göörviktigt att den tar sidförande i alla lägen, öva!

Jag köpte ett 11 årigt sto som inte var van vid trafik (annat än traktorn som kom med mat). Jag gick på promenad där det fanns bilar i närheten (på sidovägar) där kunde vi stå och småprata, jag kunde ha med en borste och borsta henne, dela på ett äpple och allt annat som jag kunde komma på. Vi kom alltid närmare och närmare tills vi kunde stå i korsningen utan reaktion. Vi kollade busstidtabellen så att vi kunde vara i närheten när bussen kom.
Idag är det endast snöskotrar som hon reagerar lite på.
Kan bara säga att min gamle valack är trafiksäker om någon, men en vacker dag reagerade han också. Det kom en bil och körde om och dennes avgassystem samlade ner och släpade under bilen, du kan tro vilket liv det blev. Då hoppade hästen rakt ut i vägen. Läskigt!:eek: men det är ju sådant som kan hända och man får vara beredd.
Det läskigaste är pysande bromsar, liksom sprayflaskor.

Hej!

Vi brukar göra som ovanstående, låta bebisarna stå och titta på trafiken. När det är dags att ge sig ut bland bilarna tar vi med en lugn och stabil häst.
Vi har även fördelen (?) att en del av vinterhagen gränsar till en relativt trafikerad väg. De äldre hästarn kan stå nästan framme vid vägen (ca 3 meter ifrån) när lastbilarna dundrar förbi. Tro mig - unghästarna blir också vana! Första tiden springer de iväg men de vänjer sig snabbt. (Bör tilläggas att vi har högt trästaket + eltråd ;) )

Mvh / Fia

Blandrastik skrev:
Så det är göörviktigt att den tar sidförande i alla lägen, öva!
:confused:

Ursäkta min dumhet, men vad är det som är viktigt att hästen gör i alla lägen?!

Det är viktigt att hästen lyder när du vill flytta den i sidled så att den inte helt plötsligt står mitt ute i vägen och inte vill flytta sig in till kanten. :)

Sofia72 skrev:
Hej!

Vi brukar göra som ovanstående, låta bebisarna stå och titta på trafiken. När det är dags att ge sig ut bland bilarna tar vi med en lugn och stabil häst.
Vi har även fördelen (?) att en del av vinterhagen gränsar till en relativt trafikerad väg. De äldre hästarn kan stå nästan framme vid vägen (ca 3 meter ifrån) när lastbilarna dundrar förbi. Tro mig - unghästarna blir också vana! Första tiden springer de iväg men de vänjer sig snabbt. (Bör tilläggas att vi har högt trästaket + eltråd ;) )

Mvh / Fia

ville bara tala om att det var en lastbil som slirade till och välte ner i en hästhage en bit från oss när hästarna var där..:eek:

Vi har tåget på den ena sidan och en liten väg på den andra... så det brukar ge sig helt automatiskt;)

går en 70-väg bredvid hagarna och så bygger dom nya E4:an på andra sidan av åkrarna som hagen gränsar till. Hästarna rör inte ens på örona om man rider på vägen och möter en lastbil med släp. :D

den dag jag har en unghäst skulle jag nog ge mig ut med en äldre och helt trafiksäker häst som knappt vickar på öronen åt stora fordon.

Min kompis hade förra vintern en häst som var livrädd för traktorer och lastbilar blev hon helt stressad av. Det fick jag själv erfara när jag gick med henne och hörde att det kom en lastbil. Gick in flera meter i skogen när den körde förbi men knappt då tog hon det lugnt.

Nu i sommar stod denna häst med våran helt trafiksäkra häst, finns nog inget som skrämmer honom direkt och hela sommaren red hon med oss. Numera står dom fortfarande tillsammans men har flyttat till "vinterstallet" där det är mer tyngre trafik och hästen står lugnt och fint när det kommer lastbilar, brukar ha henne som handhäst när vi kör våran och höjer knappt huvudet längre när vi blir omkörda av lastbilar, traktorer kan hon numera titta på och gå förbi utan att få spunk

allt tack vare ett lugnt sällskap

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 003
Senast: Gunnar
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
897
Senast: Gunnar
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka