Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gör ni när ni av någon anledning måste ”göra slut” med en person som finns i er närhet? Gör ni på olika sätt om ni kan kapa alla band till personen genom att bryta eller om det är en person som ni måste fortsätta träffa i någon mån även fortsättningsvis?
Jag funderade mest hur man gör när man inte kan bryta så definitivt för att personen kommer fortsätta finnas i utkanten av någon konstellation man måste fortsätta vara i, och där ovänskap är olämpligt. Det är en person som (medvetet eller omedvetet) sårar och trycker ner mig vid all kontakt, så för mitt eget välbefinnandes skull vill jag minimera kontakten.
Tycker det är fullt rimligt om dom bär sig svinaktigt åt.Jag förstår inte varför det är okej att ghosta en vän, det är sällan folk tycker att det okej att ghosta en kärleksrelation.
Att bli dumpad av en vän kan göra minst lika ont och att bli ghostad är vidrigt och ett rätt rövigt beteende.
I det fallet får man ju vara lite smidig precis som du är inne på. Jag hade varit så kortfattad det gick, men trevlig, och inte själv initierat kontakt.Jag funderade mest hur man gör när man inte kan bryta så definitivt för att personen kommer fortsätta finnas i utkanten av någon konstellation man måste fortsätta vara i, och där ovänskap är olämpligt. Det är en person som (medvetet eller omedvetet) sårar och trycker ner mig vid all kontakt, så för mitt eget välbefinnandes skull vill jag minimera kontakten.
Jag sa ju att det beror på varför man inte vill ha kontakt mer och hur nära man varit men du klippte bort den biten.Tycker det är fullt rimligt om dom bär sig svinaktigt åt.
Läste visst slarvigt och hängde upp mej på sista delen SorryJag sa ju att det beror på varför man inte vill ha kontakt mer och hur nära man varit men du klippte bort den biten.
Kände att jag ville kommentera det som du skriver här. I det här fallet tror jag inte att personen mår dåligt själv och att det är sådana skäl bakom, i alla fall inget jag kan hjälpa till med. Utan personen är genuint elak, har tidigare varit så mot andra också. I mitt andra fall med min barndomsvän har jag mått väldigt dåligt för att jag ”svek” den personen, men samtidigt hade jag förmodligen mått ännu sämre om hon lyckats ta livet av sig efter att ha rymt från mig.Jag tycker helt det beror på varför. Har personen problem, men egentligen är en bra människa försöker jag erbjuda hjälp först. Men är man bara elak och dum finns det ju inget rum för den personen i mitt liv så den är bara att blockera överallt.
Är det en energitjuv så försöker jag bara fasa ut personen. Låta vänskapen rinna ut i sanden. Det kräver ingen förklaring tycker jag, utan vänner kommer och går ibland utan att det är någonting konstigt.
Klipp personen ut ur ditt liv. Vänner ska vara bonusar och berika ditt liv, inte få dig att må dåligt. Finns inget att ens tänka på här. Bort med en sådan toxic person ur ditt liv.Men den här personen är en klassisk, elak energitjuv som möjligtvis mår bättre när hen får trycka ner mig och får mig att känna mig som en miserabel råtta.
En sådan person skulle jag backa ifrån mentalt. Sluta ge respons på personens kontaktförsök, sluta dela med mig av personlig information, sluta reagera på personens beteende mot mig. Låtsas som att personen inte existerar förutom när man är tvungen att ha kontakt. Är det på t ex en arbetsplats skulle jag ta upp med chefen att personens beteende mot mig inte är acceptabelt.Jag funderade mest hur man gör när man inte kan bryta så definitivt för att personen kommer fortsätta finnas i utkanten av någon konstellation man måste fortsätta vara i, och där ovänskap är olämpligt. Det är en person som (medvetet eller omedvetet) sårar och trycker ner mig vid all kontakt, så för mitt eget välbefinnandes skull vill jag minimera kontakten.