Göra slut med en gammal vän

Havsluft

Trådstartare
Har en kompis sen gymnasieåren (20 år sen) som jag inte umgåtts med sen dess. På den tiden var jag en av hennes få vänner. Hon fuskade och var oärlig, trodde hon var förföljd osv hon hade haft en trasslig uppväxt i fosterhem och jag hade överseende med allt.

Nu lever hon ett i mina ögon rätt miserabelt liv, har aldrig haft ett vanligt jobb trots flera nästan helt genomförda universitetsutbildningar, bor i en 1:a med sin man, har den ena konstigare idéen efter den andra om företagsstarter som aldrig blir av.

Ibland ringer hon (aldrig jag). Då kan hon prata om psykoser, förföljelser, gråta ut när min man pratar med henne, ringa hem till mina föräldrar och göra samma sak, be att få låna pengar osv.

Nu ringde hon igår igen och låg inlagd på psykakuten och hon har ringt idag fast då svarade jag inte.

Inser att hon är sjuk men jag vill inte ha med henne att göra. Har tagit avstånd från henne i många år men hon ringer ändå. Hon får mig att må dåligt och tar energi.

Jag har svårt att säga att jag inte vill ha nån kontakt men så är det och nu vet jag att hon ringer igen och jag vill inte prata med henne.

Känner mig elak eftersom jag förstår att hon är sjuk men samtidigt mår jag själv inte så bra och försöker hålla mig över vattenytan så gått det går.

Vad ska jag göra?
 
Sv: Göra slut med en gammal vän

Säga som det är?


dvs att du inte orkar/vill vara bekant med henne längre för att hennes sjukdom tär på dig och din energi?
 
Sv: Göra slut med en gammal vän

Rent krasst är det ju värre att hon tror att hon har en vän i dig - och därför söker din hjälp. Kanske förstår hon inte varför du inte hjälper henne när hon ser dig som en vän - och mår sämre av den anledningen. Du gör henne mest troligt en björntjänst som inte säger ifrån.
Det snällaste du kan göra är att sluta låtsas och istället vara ärlig mot henne - då har du gjort vad du kan, tänker jag.
 
Sv: Göra slut med en gammal vän

Jag tycker du ska vara konkret i vad det är du mår dåligt av och inte vill vara med om istället för att helt avsluta relationen vilket ganska troligt tas personligt. Säg att gråtandet och ältandet i telefon är något som du mår dåligt av och inte heller något som hjälper henne så be henne sluta med det. Då har du något konkret att förhålla dig till och kan hon inte leva upp till det då kan du avsluta relationen och då har förutsättningarna varit tydliga.
 
Sv: Göra slut med en gammal vän

Jag håller med om det här. Betona vad det är som måste upphöra om ni ska kunna ha fortsatt kontakt. Det kanske i praktiken kommer att innebära samma sak men då har hon haft möjlighet att påverka relationen.
 
Sv: Göra slut med en gammal vän

Inser att hon är sjuk men jag vill inte ha med henne att göra. Har tagit avstånd från henne i många år men hon ringer ändå. Hon får mig att må dåligt och tar energi.

Jag har svårt att säga att jag inte vill ha nån kontakt men så är det och nu vet jag att hon ringer igen och jag vill inte prata med henne.

Känner mig elak eftersom jag förstår att hon är sjuk men samtidigt mår jag själv inte så bra och försöker hålla mig över vattenytan så gått det går.

Vad ska jag göra?

Tror du att du hjälper henne genom att fortsätta som det är? Oftast gör man inte det, utan man blir en bricka i ett hjälplöshetsspel som inte förändrar någonting.

Jag tycker det vore till hjälp för din ungdomskamrat att få hjälp med sina gränser. Vad det nu är du och din övriga familj vill ställa upp med och kan stå för långsiktigt. Om hon förstod att ni ser henne som en energiparasit skulle hon förmodligen känna sig enormt förd bakom ljuset.

Visst, om du bara slutar svara när hon ringer så fattar hon väl så småningom. Men en person som du har känt så länge kanske du kan vara ärlig mot. På ett ärligt sätt lägga fram vad hon kan förvänta sig av er.

Hon är sjuk och får behandling på annat håll, där ligger inte ditt ansvar.
Hon är gift och har en nära anhörig, där ligger inte ditt ansvar.
Hon har förhoppningsvis någon form av försörjning - sjukersättning, försörjningsstöd eller vad det kan vara - där ligger inte ditt ansvar.

Så vad ska din funktion vara? Din mans? Dina föräldrars?
Gör tydligt vad du kan ställa upp med och håll på det. Så vet hon var hon har dig och kan söka efter alternativ där hennes behov kan tillgodoses långsiktigt. Det kan kännas hårt men vad är alternativet? Det är ju ett faktum att du inte klarar det längre.
 
Sv: Göra slut med en gammal vän

Jag gjorde slut med en vän vid nyår som var en riktig energitjuv.

Jag valde att skriva ett brev till henne där jag förklarade varför jag ville avsluta kontakten, eftersom det gav mig chansen att säga allt jag ville utan att bli avbruten.
Hon försökte ta kontakt några gånger efter det för poletten ramlade visst inte ner trots att jag skrev klart och tydligt att vi inte kunde vara vänner längre.
Men hon fattade till slut för jag körde tysta leken när hon skickade sina sms. Svarade aldrig på dom.

Så känner du att du inte kan säga det direkt till henne för att hon inte skulle lyssna eller låta dig prata klart så tycker jag du kan skicka ett brev. Det är bättre än att bara sluta svara i telefon och på sms. Min vän hade jag inte kunnat ta det i telefon med för hon hade bara försökt prata bort det.
 
Sv: Göra slut med en gammal vän

Säg som det är!
Det finns inget värre än att tro att man är vänner och sen får höra att personen i fråga inte ville säga som det var, för att inte såra. Det sårar mer att inte få höra sanningen direkt.

Jag förstår att det inte alls är lätt.
Lycka till :)
 
Sv: Göra slut med en gammal vän

Säg som det är!
Det finns inget värre än att tro att man är vänner och sen får höra att personen i fråga inte ville säga som det var, för att inte såra. Det sårar mer att inte få höra sanningen direkt.

Jag förstår att det inte alls är lätt.
Lycka till :)
Så klokt skrivet. Jag trodde jag hade vänner, vänner som sedan drog sig undan och jag har aldrig fått veta den egentliga orsaken utan bara fått bortförklaringar.
Nu efter några år träffas vi då och då, men det finns en osynlig gräns mellan oss fastän vi kan umgås helt ogenerat och ha trevligt. Men jag hade velat veta det verkliga skälet.
Lycka till.
 
Sv: Göra slut med en gammal vän

Det kan kännas elakt, men jag har nyligen gått en kurs i medberoende och där poängterades att VARJE människa är ansvarig för sitt mående!

Att vara medberoende handlar inte enbart om att ha en missbrukare i sin närhet, där finns även psykiskt sjuka och andra dysfunktionella personer...

DU har inte ansvar för hennes mående. Orkar du, så kan du finnas där som stöd, men det viktigaste är att du ser din roll, dvs att du inte kan eller ska hjälpa. Stötta, visst, om orken finns. Annars, lev DITT liv och låt henne ta ansvar för att bli frisk!

Det är inte lätt, men enda vägen att gå för att inte själv gå under.

Styrkekramar!!!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 668
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 368
Senast: Pinus
·
Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
2 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp