Göra osjälvständig häst självständig?

Min var nog runt elva. Hon hade aldrig fått lära sig att vara inne själv och så där. Före jag började med ledarskapsträningen så hade jag henne dessutom ensam i ett stall pga lite trista omständigheter. Hon hade dock sällskap av en trevlig liten kanin vid namn Anton :)
Och det där med mognad, hästen som jag rider nu är sex år och rätt omogen på många sätt. Dessutom är han så spröd på något vis...

Finns både och..pulver man kan ge varje dag, eller pasta som innehåller 2 doser för specifika tillfällen.

Jag hade en fullständig knäppgök hemma, han var rädd för allt, t om sig själv tror jag, det gick inte att röra sig i närheten av honom, och han låg mer i dikena i träning än han stod upprätt( Ändå hade han lyckats o vinna 8 lopp :confused:)
Jag gav honom pulver, efter 3 dagar märkte jag förändringen, efter 5 dagar kunde jag slänga på han sitt vintertäcke i boxen och han stod LÖS :eek: :eek: , det skall jag säga dig att det var ett historiskt ögonblick :rofl: :rofl:
Sen blev han som en normal häst och det gick t om att klappa honom spontant.....detta har nåt med nervsignaler att göra, en del hästar har obalans i nervsignalsystemet( kan det heta så?) i vilket fall så har jag provat på 3 hästar och alla har svarat positivt på det :)

detta har nåt med nervsignaler att göra, en del hästar har obalans i nervsignalsystemet( kan det heta så?)

Hmm...jag kanske skulle testa på någon tävling. Det verkar ju bra! Men nån obalans i nerverna tror jag inte att han har. Han är inte rädd för saker, eller speciellt tittig. Det enda han är rädd för är att inte få vara med, att bli ratad. :crazy: Finns det inte nåt pulver för det? ;)

Jag vill har fler tips och tankar.

Vi har delat hästarna nu. Den osjälvständiga ska gå själv ett tag. Han är lugn. Han ser ju de andra nästan hela tiden. Men han verkar lite besviken över att inte få vara med dem. :(

vet inte vad trypoviten innehåller men serenityn innehåller iallafall:
OBS! Magnesiumen i denna produkt är Magnesium Fumerat och Magnesium bundet till jäst, vilket ger 100 % upptagning.Innehåller aminosyrorna - Alanin, Arginin, Cystin, Glutaminsyra, Histidin, Isoleucin, Leucin, Tryptofan, Lysin, Metionin, Fenylalanin, Prolin, Serin, Treonin, Tyrosin och Valin.Innehåller alltså alla nio essentiella syrorna som kroppen ej själv kan tillverka, innehåller 16 av 20 aminosyror.

Biotin 1350 mcg/kg Folsyra 4 mg/kg
Niacin 80 mg/kg Pantotensyra 130 mg/kg
Vitamin B1 2016 mg/kg Vitamin B12 252,4 mg/kg
Vitamin B2 2008 mg/kg Vitamin B6 1001 mg/kg

jag hörde i helgen om en test som dom gjort i nån ridtidning/rodsport kanske...om hur hästar beter sig om man FÖRVÄNTAR sig en sak som inte kommer att hända....ett ganska stort test där man tillledaren uppgivit att bakom ett sprcifikt träd kommer en person med ett paraply att hoppa fram.....människan visste detta, men paraply människan úppenbarade sig inte :D...däremot började HÄSTEN att bete sig konstigt pga förväntningarna från ledaren.....man påverkar hästarna nåt otroligt med sina egna förväntningar och hur man uppför sig medvetet eller omedvetet.....läs den artikeln.

Jag läste oxå om det där testet. I ridsport. Det visade sig att pulsen steg på både häst och människa när människan förväntade sig att ett paraply skulle fällas upp.

Nu är det nästan bara min man som rider honom. Han coolar ner snabbare. Men han är fortfarande stressig i början av en ovan situation. Vi vill få bort det oxå. Men det kommer nog...

Det där var värt att tänka på... kanske bäst att jag tar och coolar ner mig lite och inte förväntar mig att pållen ska bjuda på samma rodeoshow i morgon som idag när vi skulle gå ifrån kompisarna...

Läste Tiores inlägg om ledarskapsövningar och undrar om ni har några bra tips på sådana åt mig. Jag och pållen håller precis på att lära känna varandra och jag har en bestämd känsla av att sådana övningar inte skulle vara ur vägen. (Gullepojken är van att få göra precis som han vill och tycker att det är onödigt att jag ska bestämma). han kan (enligt uppgift i alla fall) inte vara ensam i hagen och gillar inte att stå ensam inne (att det finns en annan häst där kvittar om det inte är "hans" tjejer...) och att ta sig i riktning från stallet har hittills varit en cirkus utan dess like, oavsett om jag leder eller rider. :p (Har lagt sadeln på hyllan ett tag och jobbar nu bara från marken tills det funkar.)
Pållen är den som bestämmer i hagen, har ni några övningar att ta till så att vi kan komma överens om att han inte bestämmer över mig? Skulle vara trevligt om han och jag kunde jobba tillsammans istället för åt var sitt håll! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar