Göra om mammografi?

Coop

Trådstartare
Fick ett brev idag som att jag ska tillbaka och de ska göra kompletterande bilder och ev göra ultraljud. Det är första gången jag gör mammografi och tänker att det kanske blev dåliga bilder men tankarna finns ju där att de kanske såg något avvikande?

Någon som har nått lugnade att säga eller vill dela med sig av sina tankar?

Coop

Fick ett brev idag som att jag ska tillbaka och de ska göra kompletterande bilder och ev göra ultraljud. Det är första gången jag gör mammografi och tänker att det kanske blev dåliga bilder men tankarna finns ju där att de kanske såg något avvikande?

Någon som har nått lugnade att säga eller vill dela med sig av sina tankar?

Coop
Usch, ja. Precis det där hände mig. Jag var LIVRÄDD, men det visade sig bara vara tätare vävnad i mitt ena bröst, och det var därför de behövde kolla med extra bilder och ultraljud. Förhoppningsvis är det samma för dig :) !

Det är många som får ta om bilderna.
Det kan bero på dålig kvalitet, på att de ser något de vill titta närmare på eller en hel del ytterligare skäl.

En ytterst liten del beror på att det upptäckts någon förändring. Och även förändringar kan vara godartade.

Sedan kan de vara elakartade också. Det var mina.
Opererad, behandlad och frisk numera.

Usch, ja. Precis det där hände mig. Jag var LIVRÄDD, men det visade sig bara vara tätare vävnad i mitt ena bröst, och det var därför de behövde kolla med extra bilder och ultraljud. Förhoppningsvis är det samma för dig :) !
Tack!
Det låter som en bra anledning att behöva göra om. Fick återbesök om 2 veckor men jag skulle få resultatet medsamma stod det.

Det är många som får ta om bilderna.
Det kan bero på dålig kvalitet, på att de ser något de vill titta närmare på eller en hel del ytterligare skäl.

En ytterst liten del beror på att det upptäckts någon förändring. Och även förändringar kan vara godartade.

Sedan kan de vara elakartade också. Det var mina.
Opererad, behandlad och frisk numera.
Min farmor gick bort i bröstcancer så jag har det med mig i tankarna. Härligt att höra att allt gått bra för dig!

Det borde ju vara så som du säger att många får ta om, det var inte helt lätt att få till bilderna märkte jag. Och sen att alla ser olika ut inuti också.

Tack för att du delade med dig!

Jag fick också resultatet med en gång, dvs att de meddelade mig på plats att allt såg helt okej ut :) !
Vad skönt! Jag väntade ju mig att få "samma" brev som vid cellprov, dvs att allt är normalt så det blev en liten chock, särskilt när det var första gången jag gjorde det.

Jag hade en knöl en gång och då gick det undan.. Läkarbesök samma eller var det nästa dag och ultraljud och mammografi två dagar senare. Det var bara cystor.
Det låter lugnande att det går undan när de hittar nått så pass avvikande att det är viktigt att det utreds snabbt!

Min farmor gick bort i bröstcancer så jag har det med mig i tankarna. Härligt att höra att allt gått bra för dig!

Det borde ju vara så som du säger att många får ta om, det var inte helt lätt att få till bilderna märkte jag. Och sen att alla ser olika ut inuti också.

Värt att ha i åtanke är att överlevnaden (förfärligt ord) i bröstcancer ökat dramatiskt de senare åren.

Det har varit en sjukdom med stort C. Numera är den betydigt mindre dramatisk. 95% av diagnosticerade lever vidare efter behandling.

Värt att ha i åtanke är att överlevnaden (förfärligt ord) i bröstcancer ökat dramatiskt de senare åren.

Det har varit en sjukdom med stort C. Numera är den betydigt mindre dramatisk. 95% av diagnosticerade lever vidare efter behandling.
Det låter väldigt positivt att de kommit så långt i forskning och behandling. Det visste jag inte!

Det är verkligen en vettig sak att tänka på också, att även tumörer kan vara godartade. Jag har nyligen plockat bort en (godartad) tumör som planerades sitta kvar så länge den inte gav mig problem som inte kunde behandlas. Jag har träffat andra som varit med om samma sak. Tumör kanske låter som cancer men det är inte nödvändigtvis det. Min tumör som förvisso satt på ett annat ställe kallade onkologen för födelsemärke då jag eventuellt har haft den hela mitt liv. Det är lite spännande, sånt hade jag ingen aning om kunde hända då.

Håller tummarna för att det går bra för dig! Det finns så himla många anledningar till att man kollar igen och hade de varit oroliga hade du förmodligen fått kolla ganska omgående igen. Dessutom, som sagt, bröstcancer har de blivit duktiga på att bota om det skulle vara så.

Jag var på mammografi för första gånger förra året. Då berättade hon som tog bilderna att det var vanligt att man blev kallad igen efter första bilderna, eftersom dom inte har något att jämföra med. Hon var väldigt tydlig med det just för att jag inte skulle bli orolig om dom ville ha mig på återbesök.

Jag hade en knöl en gång och då gick det undan.. Läkarbesök samma eller var det nästa dag och ultraljud och mammografi två dagar senare. Det var bara cystor.
Jag fick vänta 2 månader på utredning av en 3 cm stor knöl i mitt ena bröst. Läkaren tyckte att jag borde göra mammografi, ultraljud med provtagning och sen operera eftersom den var så stor. Ändå tog det 9 veckor från första läkarbesöket hos bröstmottagningen. Nu visade det sig tack och lov bara vara en cysta som tömdes och inte en knöl som behöver opereras bort.

Även jag fick komma tillbaka efter min första mammografi, de tog om bilderna ett flertal gånger innan de gick över till ultraljud och så såg till och med jag att det var något i vänster bröst, men de sög ur vätskan (gjorde riktigt ont) och så fick jag återkomma på eftermiddagen och få resultatet och det var inget farligt.
Har senare fått höra att många får komma på flera besök just första gången men det var ingen som berättade för mig

Då jag var på min första screening-mammografi fick jag med en lapp där det stod att många blir kallade tillbaka på tilläggsbilder/-undersökning och att det är väldigt vanligt med förändringar i brösten. Största delen av förändringarna är ofarliga.

Jag hittade själv en knöl i bröstet för snart ett år sedan. Knölen visade sig vara en cysta som tömdes omgående (i det närmaste helt smärtfritt). Ofta kommer cystor tillbaka, men min har hållit sig borta hittills i alla fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
938
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 564
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar