Göra om mammografi?

En uppdatering...
Jag gjorde om mammografin för en bröstet, de ultraljudade också. De såg en cysta som de tog prov på men de trodde inte att det var något.

Jag som avskyr sprutor, jag var jätterädd och grät men de var så gulliga! Nålen var minimal och ett myggbett känns faktiskt mer, så det var en baggis, jag är väldigt stolt över mig själv :banana:.

Så nu är det en väntan igen men det känns mycket bättre nu :)

Värt att ha i åtanke är att överlevnaden (förfärligt ord) i bröstcancer ökat dramatiskt de senare åren.

Det har varit en sjukdom med stort C. Numera är den betydigt mindre dramatisk. 95% av diagnosticerade lever vidare efter behandling.
Läste häromdagen att överlevnaden efter 10 år är 90% om jag minns rätt.

kl
För många år sedan (-97) upptäcktes cellförändringar vid skrapnig. Livmodern plockades bort ganska akut, inom 7 dagar, inklusive studiebesök på gyn samt samtal med narkosläkaren. Pga dåliga erfarenheter av operation tidigare till följd av brusten blindtarm o fria bukhålan full av var.
Äggstockarna togs bort akut 7 dagar senare, fördröjningen berodde på sommarstängt labb o dito gynavdelning samt att jag fortfarande var i fertil ålder.
Där försvann min skräck för stora bukoperationer, jag fick individuellt anpassad smärtlindring o inte enligt schablonschema.

Skit också! Jag är arg, orolig och förbannad, och lite rädd också. Gjorde ju punktion av något som de ville kolla vad det var. Fick brev idag att de behöver göra om det, det var inte diagnostiskt. Läkaren som gjorde det var nöjd med provet och trodde inte att det var något. Nu blir jag ju jätteorolig, ska dit redan på måndag :(.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
938
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 564
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar