Göra knoppar för att fästa långbröstan?

Sv: Göra knoppar för att fästa långbröstan?

Okej:) Gud vad förvirrande det är när de sägs olika. Men ska absolut prova med kort brösta och svängel, för att själv få se skillnad:) Tack för alla åsikter!

Anledningen till att det blir förvirrande och att "alla säger olika", är nog de faktiska och kulturella skillnaderna mellan körning på "travsätt" respektive "skolkörning och brukskörning".

Inom trav, och träning därför, så är vagnar och utrustning anpassad till att röra sig relativt sett huvudsakligen rakt fram på förhållandevis plant underlag (ja, det finns kurvor, både på träningsbanan, skogsbilvägar och tävlingsbanan), och få fram en häst som kan trava så fort som möjligt.

Inom "skolkörning" och därmed tävlingsgrenarna dressyr, precision och maraton, så har man vagnar, selar och övrig utrustning som är anpassade till att hästen ska kunna röra sig smidigt på ibland trånga volter, göra halter, backa, samt dessutom använda samtliga gångarter. Här är draglinor och baksele självklart.

Om man så tittar mer på Brukskörning (tävlingsgren), tävling i skogskörning eller nyttoorienterad körning inom skog, jordbruk eller grönyteskötsel, så är vagnar, arbetsförställ, lunningsbågar, timmerkälkar m.fl dragdon, samt selarna, anpassade till mer eller mindre tung och långvarig körning, där hästen ska kunna jobba hela arbetsdagar. Ofta jobbas det i skritt, men för t.ex. (väg-)transporter även i trav. I synnerhet vid lunning i skogen, så krävs en lydig och följsam (rörlig) häst, som kan manövrera i terrängen. Draglinor och baksele används oftast, men draglinor behövs inte för vagn med rekade skaklar, och inte heller vid vissa former av släpande arbete.

Vid "fritidskörning" (utflykter, annat sätt att motionera hästen), så kan hästen och dess förutsättningar, "terrängen" man kör i, eget intresse, tillgänglig utrustning, egen kunskap m.m. avgöra vilken typ på körning man väljer.

Men, att göra det "komfortabelt" för hästen, och att minimera riskerna för sakdor och olyckor, är väl alltid lika intressant, oavsett körform.

Med travanspänning kan du egentligen bara köra på raka vägar, rakt fram, inte i backar upp o ner, och inte träna dressyr och bärighet, mjukhet o följsamhet.

Travselen är verkligen bara gjord för minsta möjliga belastning, dvs speedcart eller lätt tävlingssulky. De som kör med rockard och travsele eller tryckvagn använder loksele med draglinor, eller travsele med trissor (inte optimalt eftersom du inte får draget nere vid hjulaxeln)

Ditt nästa steg är att hitta någon i din närhet. Delsk hoppas jag att du ska få sitta i en riktig vagn med riktig sele och känna skillnaden (sen vill du aldrig sitta något annat, för din o hästens skull) och dels om du verkligen inte kan ändra din utrustning nu, bygga om lite så du kan använda din sele.
Jag började med travsele, tävlade maraton i den och med en rockard av lättare modell. Men då fick jag bygga om lite, köpa baksele, tillverka draglinor, köpa bred koprtbrösta och bygga om den så det fanns tömringar, padda upp travdäckeln som var alldeles för tunn, och svetsa fast en svängel på rockarden. Jag höjde sätet med, annars ser man inget.

Allt går!

Vägen jag kör på är en grusväg rätt så rak, finns en backe som inte är brant. Anledningen till att jag har börja köra är att jag är gravid och ryggen sa stopp för ridning. Så jag kommer köra han typ 1-2 gånger i veckan, sen har jag en liten tjej som kommer och rider ut med han någon gång i veckan. Jag kommer bara att hålla mig i skritt och lite trav när jag kör. Men han tycker de är väldigt kul med körningen så kommer fortsätta med de även när bebisen har kommit, så då vill jag ändå ha bra grejer för hästen. Det hade varit jätte kul att fara till någon med riktiga grejer men tyvärr så tror jag de bara finns travfolk dom närmsta 20 milen:(

Men jag kommer hålla mig till den lätta sulkyn tills jag har rätt grejer till rockarden. Har försökt hitta en beg kort brösta men utan resultat, så får leta vidare! Selen jag har nu är en finntack och tycker däckeln sitter bra, men om jag fattar rätt så måste jag fixa typ öglor på rockarden och fästa i dom, utan remmarna för annars lär han väl dra mest med däckeln iaf? Kan inte vara svårt att byta "öglorna" till öppnings bara på däckeln! Och sen skaffa kort brösta och draglinor samt baksele:D Tur att sambon är svetsare så han kan fixa svängel:p

Du behöver inte göra något merän att inte surra fast dem, bara lägg skaklarna i skakelhållarna som sitter på. Ibland är vagnarna i bakvikt, och då blir det problem, men det märker du. Be någon sitta i och lyft sen upp skaklarna i rätt höjd. Det ska vara några kilos tryck i skaklarna då.

Jag tycker verkligen att du har en mycket trevlig inställning, och i framtiden kommer du nog att investera i rätt grejer, kanske tom komma iväg o träna körning.
Var bor du? Vi känner nog till alla kuskar i Sverige här. Det är ju kul att träffa någon som kör.

Oavsett var du bor, om det så är de mer glesbebyggda delarna av norrland, eller någonstans längre söderöver, så vågar jag lova att ta en rejäl tugga av min keps, om det inte skulle finnas någon som kör på annat sätt än på "travvis" nära dig!

Det finns folk med brukshästar utspridda överallt, som kör nyttokörning av olika slag, och det finns en hel del som kör kallblodstravare med loksele och släde eller "vanliga" fyrhjuliga vagnar.
Dessutom finns det en och annan som tränar eller tävlar "skolkörning".

Det är bara det att de inte alltid visar upp sig så mycket. Det finns t.ex. "farbröder" som kör i skogen, som man aldrig ser till alls, om man inte vet hur man ska hitta dem... Vem vet, det kanske finns en skolkörningsentusiast i din grannby?

Var i landet bor du? Närmaste tätort?

Jag förstår om du inte vill lägga ut namn och adress här, det vill inte jag heller, men en närmare geografisk bestämning kan hjälpa oss att tipsa dig om hur du kan få bra hjälp, och kanske t.o.m. få låna utrustning.

Aha men då är de ju inga problem:) var just och skickade på selen, och såg på däckeln att man kunde plocka bort remmarna hur lätt som helst:) Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag har använt utrusning som skadat min häst, så därför ser jag hellre till att skaffa grejer som passar och slippa ha en klump i magen:) Jag bor uppe i Jokkmokk ute i skogen, närmsta körstället jag känner till är bodentravet!

Skulle ni råka se någon brösta, draglinor eller baksele i bra hobby kvalitet, helst beg så för ni mer än gärna säga till:)

Jokkmokk gör väl nästan att skogaliten kan förbereda sig på att tugga keps ;)

Mitt tips om du har facebook är att leta upp gruppen Norrlandskuskar och skriva en fråga där om det finns nån i närheten.

Tack för tipset, har skrivit och fråga där, så då är de bara att hoppas på svar:)

I trakten av Boden, så finns det en hel del väldigt duktiga och engagerade Bruks- och skogkörare!

Proffs som kör i skogen åt skogsbolagen bl.a. som levebröd, inte bara folk som tar hem "hemved"...

Det vet jag, eftersom jag varit där och träffat några av dem personligen... Det finns också folk som ordnar kurser och möjlighet att lära sig om körning av brukskaraktär...

Nu ska jag ta fram kartboken...

Kepsen lever ett tag till, den är så skön!

Senast ändrad:

Går nog att vända och vrida på det med.

Men vill du använda den långa bröstan så går det nog att knåpa ihop en svängel till det med.
Eftersom en enaxlig vagn rör sig runt axeln så är höjden den att det bildar en linje från axeln genom svängeln ända bort till bröstan. Möjligtvis något över axeln för att minska risken att skacklarna lättar vid körning i uppförslut. Nån skulle ju visa dig tillrätta så de visar dig.

Bröstans höjd har det skrivits en hel del om här på Buke. Likaså huruvida det finns plats för en bredare brösta eller ej. I värsta fall ingen plats alls!

Om det ska vara nån mening med att dra med svängel så behöver skacklarna kunna röra sig jämfört med hästen, det finns flera olika system för det av skiftande principer som är olika bra vid olika förutsättningar.

Mycket går att använda på olika sätt, jag använde en enklare bröstsele som baksele en period!

Ptr

Tack för PM:er det ska kollas upp. Tyvärr har jag inte fått något svar från norrlandskuskarna på facebook. Så nästa steg blir att kolla upp ditt tips:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ainon
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 716
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama