Göra knoppar för att fästa långbröstan?

JeaNette__

Trådstartare
Hejsan! Har tänkt börja köra min arab kille igen, så har köpt en sele och rockard till han:) Men då till problemet, rockarden har inga knoppar för att kunna fästa långbröstan, så har tänkt göra egna. Men då är jag lite osäker på vart man ska fästa dom på skacklorna? Är det ingen vänlig själ som har en bild på vart dom ska sitta? och hur ni har fäst långbröstan? :)

MVH Jeanette

Sv: Göra knoppar för att fästa långbröstan?

Hittar tyvärr inga bra bilder på hur det ser ut, men "knopparna" brukar sitta uppe på skacklorna precis vid "stänkskyddet" framför sätet.

Då borde det bli bra om jag sätter dom längst bak på skacklorna? Har också försökt hitta bilder, men utan resultat:p

Hittade två bilder där du kan se knopparna om du tittar noga bak på skacklorna, hur du fester in dem beror ju lite på typ av vagn du köpt.

På den röda synes de ju tydligt vid stänkskyddet, medans på den blå ville jag satt dem mellan niterna framför stänkskyddet

Senast ändrad:

Men.... varför ens anstränga sig och göra onödigt jobb? Att fästa draglinor i vagnen är ju helt onödigt, det ger ingen effekt, hästen får ingen bogfrihet av det utan måste sitta fast i skaklarna. Obekvämt för både dig och häst, och i längden ohållbart då det ger skav.
Du ska ju självklart sätta dit en svängel eller i sämsta fall trissor. Be någon körkunnig om hjälp på plats (ej travfolk)

På den nedersta vagnen ser du exakt hur svängeln ser ut, det är en sån du måste ha för att hästens ska kunna dra en vagn.

Varför nåt pucko uppfann draglinor som fästes i en fast skakel har jag faktiskt inget svar på.. det är nog världens onödigaste uppfinning :) kan lika gärna köra utan.

Det finns olika sätt. Kommer du fortsätta köra med travsele?
Isåfall hjälper jag dig så gott jag kan, du ska sela på lite annorlunda, och du behöver köpa en kort bredbrösta.

/jenny

På den nedersta vagnen ser du exakt hur svängeln ser ut, det är en sån du måste ha för att hästens ska kunna dra en vagn.

Varför nåt pucko uppfann draglinor som fästes i en fast skakel har jag faktiskt inget svar på.. det är nog världens onödigaste uppfinning :) kan lika gärna köra utan.

"Puckot" som uppfann långbröstan körde antagligen mycket med tunga lass, och genom att fästa bröstan närmre det tunga lasset avlastar han därmed de svagare delarna av skaklarna. En korrekt anpassad brösta avlastar ryggen och fördelar mer av den dragna vikten till bröstet och förhindrar att selen dras båkåt och ur sitt läge.

Svängeln på nedre bilden har ingen praktisk betydelse då den genom sin rörlighet i praktiken aldrig vill ta någon belastning och all dragvikt hamnar därvid på skaklarns infästing till selen.

Puckot förstod inte heller fysik. Hur kan något avlasta som sitter fast i ett järn? Det gör bara att bröstan kanar fram och tillbaka istället för svängeln. Puckot tillhör antagligen travet. Travet surrar fast skaklarna, i relativt lätta vagnar, och skav har varenda travhäst i de TRE proffsstall jag jobbat i. Mitt samvete fixade inte det tillslut och jag bytte bransch.

Jag trivs bra med remselen, trots att det är en hel del snurrande:p Jag har nu två vagnar jag kan köra med, en sulky och en rockard. Jag tar mer än gärna emot hjälp! Man blir lite snurrig och förvirrad när man hör olika saker! Som jag har hört är långbröstan bra om de är lite tyngre typ en rockard? och en kort brösta om de är lätt? Eller är de helt galet?:)

Kan du lämna någon länk, eller har du några boktitlar som innehåller referenser till det du påstår?

Svängeln drar visst vagnen, kör man med skaklar med öppna "ändar" så är det extremt uppenbart, skulle inte draglinorna dra, så skulle vagnen stå kvar och hästen gå iväg, utan vagn.
Ju tyngre vagnen (lasset) är desto större betydelse har det för hästen att rörelsen i hästens steg inte hämmas av att den drar vagnen i stela skaklar.

Långbrösta är en företeelse som förekommer vid travanspänning. Vad som då räknas som tungt vet jag inte, men travanspänning för tvåhjulig vagn sitter, jämfört med annan anspänning, "högt upp på ryggen", vilket delvis frigör hästens bog. Med en hög anspänning blir det svårt att dra riktigt tungt.

Vill man köra verkligt tungt (arbetskörning/jordbrukskörning), så låter man aldrig hästen dra med någon form av brösta/bröstsele eller dyligt, utan man använder någon form av sele där hästen drar med bogen istället, t.ex. loksele/collersele.

Uppfinningen av collersele i slutet av antiken blev revolutionerande för jordbruket och därmed tillgången på mat, eftersom hästen (som är snabbare och rörligare) och inte bara oxen, kunde användas i tung jordbrukskörning (plöjning).

Vilken brösta rekommenderar du, och hur ska man anpassa den bäst till en rockard? Tänkte med svängel osv!:)

pegasus, skaklarna kan aldrig ngonsin ta någon dragvikt, eftersom de inte sitter fast i däckeln på en riktig sele som man kan göra tex en volt med.

Om du läste hela mitt inlägg såg du att det stod "antagligen" i första meningen och att det bygger på mina observationer både inom trav och lättare jordbruk.

Annars kan du ju ställa dig framför en lite tyngre vagn och först dra den med händarna enbart i skaklarna, sedan tar du ett lagom långt rep som du fäster långt bak på skaklarna och lägger bakom nacken ner under armarna så att det blir stramt när du lyfter skaklarna och drar famåt, gör sedan samma där du istället fäster i svängeln, och slutligen gör du samma med ett kortare rep som du fäster i skaklarna vid handen (trav bröstan).

Vilket scenario tror du blir enklast och lättast att dra vagnen, när vi helt bortser från de riktiga tungdragarna med riktig loksele?

Skaffa en bred kortbrösta, sen tillverkar du egna draglinor jättelätt, som du sätter fast i svnägeln som du eller någon svetskunnig tillverkar lätt. Går att köpa på ex driveout också.

Tyngre vagn är när vikten i en uppförsbacke överstiger hästens egen vikt. Men även det går att dra utan problem med rätt tränad häst. Rekordet är 18 ton vill jag minnas.
Min rockard väger 75 kilo. Skulle aldrig någonsin fästa draglinor i skaklarna eller be hästen dra något utan svängel, trissor eller rekade skaklar.
Det finns ju kunskap nu på nätet och i böcker och bland kuskar.

Att "hävstångsmekaniken" samt "block- och talja", har effekt, är det väl ingen som ifrågasätter?!

Och om någon kör en harv på en ridbana eller liknande någon gång ibland, med en icke optimal sele/anspänning, utan att hästen tar omedelbar skada, är långt ifrån samma sak som t.ex. daglig körning med tunga vagnar och lass.

Det finns en stor mängd litteratur, läroböcker, baserat på vetenskapligt utförd forskning, som beskriver hur hästen fungerar i arbete, och hur man spänner för för att hästen ska kunna arbeta så bra som möjligt, med minimerad skaderisk för hästen.

Under tiden från 1900-talets början, fram till "avhästningen" inom först jordbruket (1940-1950-talet), och senare skogsbruket (1960-talet), så forskades det intensivt både på SLU och dess föregångare, och inom skogsbolagen, för att få fram bra utrustning till arbetsskörning.

Det var t.ex. i samband med den forskningen som rekade skaklar utvecklades och produktifierades.

Det vi säger är inte bara baserat på tyckande, utan på kunskap som finns väl dokumenterad.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ainon
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 716
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama