Göra "knappar"?

S

Spider84

Göra \"knappar\"?

Jag hade velat gjort knappar att ha i menyn. Typ något liknande:

http://www.ridkonst.nu

Vilket program gör man det lättast och snyggast i och hur gör man det snyggt?
 
Re: Göra \"knappar\"?

Snyggast blir de i Photoshop. Hur man gör det snyggt beror väl på vad du vill ha :)
 
Re: Göra \"knappar\"?

Jo det är sant. Har adobe photoshop 7.0, men jag är inge bra på den.

Om du ser hennes knappar så hade jag velat haft dem lite mer ovala och dessutom blå med lite "skuggor" i kanterna.

Får gå in och snoka runt lite och se vad jag kan åstadkomma.
 
Re: Göra \"knappar\"?

Man kan rita rätt snygga grejer pixel för pixel t.o.m i paint (eller förstås hellre något annat) och sen snygga till det i photoshop.

Om man satsar för mycket på photoshopfilter och effekter blir det lätt opersonligt.
 
Re: Göra \"knappar\"?

Hur gör man det pixel för pixel?

Och hur får man sen till texten. Den brukar alltid hamna fel på något sätt. :crazy:
 
Re: Göra \"knappar\"?

Är det nåt sånt här du menar?

test.jpg
 
Re: Göra \"knappar\"?

Hur gör man det pixel för pixel?
Man ritar helt enkelt med pennan, gärna inzoomad.

Och hur får man sen till texten. Den brukar alltid hamna fel på något sätt. :crazy:

Texten gör man med fördel i t.ex. photoshop, eftersom den kan mjuka av den på flera olika sätt mot bakgrunden. Med paint blir det gärna kantigt och fult.

Om du ändå vill lägga in texten i paint så är det bästa sättet att få den på rätt ställe att skriva den på vit bakgrund vid sidan om och sedan dra in den på knappen.

Det är bäst att spara bilden i något bättre program i vilket fall som helst, jag tvivlar på att paint är särskilt bra på vare sig gif eller jpg.

Om du inte har någon blurrad text (och i vissa fall även om du har) och inte någon effekt som innebär massvis med färger är .gif antagligen det bästa formatet att spara i.
 
Re: Göra \"knappar\"?

Ja fast kanske lite mjukare i kanterna...

Hur gjorde du den. Vill också lära mig. :crazy: :D
 
Re: Göra \"knappar\"?

Öppna ett ny bild i PS. Välj Rounded Rectangle Tool (under textverktyget). Välj en färg så den ligger överst. Rita ut rektangeln på ett nytt lager. Håll in CTRL och tryck på lagret i lager och kanalfönstret. Välj stroke och ta 1 px samt färg och centrerad. Sen tar skriver du bara text på. Klart :)
 
Re: Göra \"knappar\"?

Testa att spara den där som gif, jag är nyfniken på hur stor den blir och om det ser bra ut.

18k är ganska mycket för en liten knapp.
 
Re: Göra \"knappar\"?

Hrm...har en svensk photoshop så det var inte det enklaste. Har fått fram vart jag väljer form på rektangel eller annat nu och har en avrundad rektangel uppritad, men den är svart och jag fröstår inte hur jag byter färg. :crazy:

Sen så vet jag inte riktigt hur man ritar ut den på ett nytt lager.

Du vet jag är lite seg av mig på sånt häst. Man måste beskriva pet noga. :angel:
 
Re: Göra \"knappar\"?

Välj vilken färg du ska ha innan så den ligger överst. Då blir det den färgen på figuren. Nere till höger så finns det olika fönster, ett där det finns lager och kanaler och nåt mer. Välj lagerfliken, och så finns det små knappar, håll musen över så ser du va de betyder. Välj sedan den som betyder nytt lager. Sen ritar du därpå. Vill du byta till det undre lagret klickar du bara på det i lagerfönstret.
 
Re: Göra \"knappar\"?

Okej nu vet jag hur man byter färg, men det där med stroke vet jag inte. Allt är ju som sagt på svenska och det är inte lätt att räkna ut vad det ska vara.

När det gäller färgerna kan man skriva in färgen, alltså med kod? Hur gör man i så fall. Antar att den färg man ska ha först ska vara densamma som man har som bakgrundsfärg för hemsidan.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
282
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 393
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
1 445
Senast: Tonto
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 780
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp