Göra iordning rabatt från grunden

Rufss

Trådstartare
Har en stor rabatt som ej varit underhållen. Finns en del växter som vi vill behålla, andra ska väck. Dom vi ska behålla blommar sent. Ska vi bara behålla dom vi vill ha kvar och gräva bort resten eller finns det någon annan smart ide? Finns även en rosenbuske, den ska flyttas, när gör det bäst? Allmänna råd kring rosenbuskar!
Är även infesterade av hirskål, tror det kallas det , hur blir man av detta på bästa sätt?

Ska även så igen en del av rabatten med gräs, när görs det för bästa resultat?

Senast ändrad:
Sv: Göra iordning rabatt från grunden

Kirskål?

Det blir man inte av med, tyvärr.
I så fall är det att gräva ner, under rötterna, lägga en plastduk och på med ny jord.

Den där j***a kirskålen gör mig tokig.
Jag grävde upp rabatten och tog bort alla rötter, men det gäller att hålla efter ordentligt.

Lättaste sättet att fixa en rabatt är att gräva bort rubbet, fixa jorden och sedan plantera tillbaka.

Fast det är lite brått. Bästa tiden är egentligen i juli.

Hmm då får det kanske vänta till nästa år.
Varför juli?

Jag skulle nog säga att bästa tiden är på hösten när växterna vissnat ned till stora delar. Det är dock en bra ide att märka upp de växter du vill spara redan nu när du vet vilka de är, det blir svårare att se sedan när de börjat vissna lite. September, oktober om man bor i mellan-södra sverige är perfekta månader för omplantering av växter (innan frost mao) längre norrut har jag tyvärr inte så bra koll på när kylan kommer.

Jag föreslår också att du lyfter upp de växter du vill spara och "jordslår" dem (dvs gräver ned dem tillfälligt på annan plats eller lägger jord över rotsystemet så det inte torkar ut. Sedan gräver du upp hela rabatten och eftersom den är invaderad av kirskål så får du nog byta ut hela jorden mot något annat. Du kan bottna rabatten med gamla tidningar de håller stånd mot rotogräset i ca 2 år vilket borde vara nog för att de rotrester som finns kvar skall tappa sin livskraft.

Tack för dom användbara tipsen. Ska nog ta mig an rabatten nu i höst så vi får ordning på den inför kommande sommar. Kirskålen hoppas jag få bukt med, det är ju så fult

Kirskålen hoppas jag få bukt med, det är ju så fult

Hahaha *skrattar rått*

Varför skulle du lyckas när INGEN annan människa lyckats före dig?

Man kan hålla dem i schack men inte utrota.
Lägenheten i markplanet där jag bodde tidigare, hade en fin välrensad rabatt runt uteplatsen. Omkring var det gräsmatta och hade så varit sedan 70-talet.

Sedan blev tant Inga dålig i höften och orkade inte rensa ogräs. Det tog ett år - sedan var rabatten totalt överväxt av kirskål. Den hade legat och väntat på sitt tillfälle i 40 år.....

Btw har jag ätit kirskålspaj på café. Den var väldigt god!

En tumregel kan vara att inte flytta växter när precis ska blomma eller blommar utan när de vilar. Man vill nämligen att de ska ha ork att snabbt etablera nya rötter om de flyttas och inte lägga energi på att blomma. Sen är det vissa växter som är lite kinkiga med att flyttas oavsett, pioner tex. Och andra som man kan flytta hur som helst, tex hostor och nävor. Det bästa är att googla på om den växten det gäller. Gräs kan du så på hösten. Vad det gäller kirskålen så är mitt råd att rensa och sätta marktäckande växter, tex just hostor och nävor som någorlunda håller kirsen i schack. Har man väl fått in eländet i en rabatt så är det mycket svårt att bli av med helt. Man kan dämpa den lite grann genom att inte låta några blad få växa fram, det kostar nämligen växter energi att skjuta nya skott och den behöver bladen och ljuset för att fotosyntesen ska funka. Men med tanke på den takt som kirskål växer i så är det verkligen inte lätt. Ett annat alternativ är att lägga markduk överallt och göra hål där buskar (tex rosor) sticker upp och sen lägga ett lager av något typ flis eller torv ovanpå för att det ska se lite roligare ut. Har man marken täckt ett par år så knäcker man nog kirskålen en hel del, men säkert inte helt.

Tack ska googla massor. Kirskålen tåls att tänka på hur den ska bort...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·
Trädgård & Växter Jag flyttade I vintras till ny lägenhet med egen uteplats och liten rabatt.. Dels hade jag de fina ogräset lupin i rabatten dom...
2
Svar
31
· Visningar
2 413
Senast: myzzan
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar