Sv: Göra en mula
Mulor är jättehäftiga tycker jag. Jag har en liten mula på foder just nu. Iris mamma är gotlandsruss och pappan då förstås åsna. Hon är tyvärr bara ca 1.07 i mankhöjd, men stark som en nordis och en riktig hetsporre. Iris är riden och lite körd, vi kör helst på bana (hon gick fantastiskt bra på åsneutställningen i dressyrprogranmmet), eftersom hon "sticker" ibland. Hon låter som nåt utomjordiskt när hon försöker skria och det blir nåt slags falsetttjut. Hon är duktig på att hoppa och snabb. Hon blir likt mina åsnor sällan eller aldrig rädd för nåt, så man kan ju säga att hon är väldigt cool fast hon är fullproppad av energi och vill gärna arbeta. Mulor verkar ha en tendens till att kicka, tex mot kompisarna i hagen när det vankas mat eller om du tappat henne och hon fräser runt på stallbacken och du ska fånga in henne. Det har jag hört flera mulor göra. Sen är ju mulor känd för att vara säkra på foten, i USA används de mycket till turridning tex), tålig och tuffare än hästar (alla har väl sett bilderna på mulan som dödar puman!).Åsnor är ju en av mina stora passioner i livet och jag har länge önskat mig en mula, men det finns få av dem i Sverige tyvärr, i alla fall stora, så nu ska jag avla en egen. Mulor, mulåsnor och zonkeys är sterila.