göra eget flugmedel ?

Sv: Re: göra eget flugmedel ?

Recept 1

1/2 liter vatten

1 burk rosmarin

1 citron

1 vitlök

1 dl vanlig ättika

Koka upp vattnet, lägg i rosmarin och pressa i vitlök och citron. Låt koka ca 10-15 minuter. Tillsätt ättika. Låt svalna. Sila och häll i sprutflaska.

En hel vitlök eller bara en klyfta?

Sv: göra eget flugmedel ?

Man bandar lite som man vill eg. Man kan använda:

Äppelcidervinäger
Vitlök
Citron
Rosmarin
Ättika
Lavendelolja

mm..

Jag brukar se till att det luktar starkt om blandningen - mao mycket vitlök, citron, lavendelolja etc som dock ska vara utspätt i vatten/olja. Jag har använt sprayflaska och då är det viktigt att man inte använder för mkt olja - behöver vara tunn - och att man skakar ordentligt innan användning. Det ska man dock alltid göra.

Ett tips är att använda en bra salva med lite läkande effekt som även ogillas av insekter på hästens känsligare delar där bromsar ofta sätter sig. Under magen, på skapet, insidan av låren etc. Jag använder Fyra Ess Hästsalva - jättebra och prisvärt!

Sv: Re: göra eget flugmedel ?

Gud, blev du inte trött av att skriva allt? :D

Nej då, jag kan inte ens ta åt mig att ha skrivit ner allt. Har fått alla av en användare på ryttartorget.se för ett par år sedan, och klipper och klistrar in textfilen när någon frågar.

Tror att de kommer från denna sida: http://web.telia.com/~u19503963/index.html/index2_swe.html :smirk:

De har många bra tips och kallas Hästhagen ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 618
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
910
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX