Göra eget bregott

Jag reviderar uträkningen:

Smör 500gr: 29.90kr + Rapsolja 150gr: 2.82kr = Totalt 650gr: 32.72kr
Motsvarar en 600gr-bytta för 30.20kr

Bregott, 600gr = 29.90kr

Nu är det upp till var och en att avgöra om det extra jobbet är värt att förlora 0.30kr per bytta att få egengeggad bregott.

Räknar för skojs skull klart, baserar det på icke-KRAV, mest för att jag inte orkar få fram pris på KRAV-rapsolja.

Egengeggad:
Smör 500gr: 29.90kr + Rapsolja 150gr: 2.82kr = Totalt 750gr: 32.72kr
Motsvarar en 600gr-bytta för 26.18kr

Bregott, 600gr = 29.90kr

Nu är det upp till var och en att avgöra om det extra jobbet är värt 3.72kr per bytta att få egengeggad bregott.

Absolut vart det! :cool: Det finns inte bregott har och smor ar mycket billigare:p och jag kan gora mitt eget bregott att smaka precis som jag vill.:love:

För mig kostar ett paket smör och ett stort paket bregott ca lika mycket. Tror bregott var lite dyrare och om man går på priserna som nämns I tråden stammer det ju ganska väl. Oljan som används kostar ca vad som skiljer så ingredienserna kostar då samma.

MEN eftersom jag vispar upp smöret så det blir luftigt, och dessutom adderar lite vatten så får jag ut I volym lika mycket som två stora bregott. Och de är lika dryga som två bregott. Så därför hävdar jag att för mig är kostnaden att göra eget hälften. Jag får två paket för ett. Dessutom - färra kalorier med batter smak!!! :-D

I gram däremot är det inte så...

Betänk bara att vatten + fett blir en mysig grogrund för bakterietillväxt om det inte görs rätt. På åttiotalet möglade Lätt och lagom innan de fick rätt struktur på emulsionen. Gör små batcher och var noga med hygienen!
//matkemisten

Jag är mycket sugen på att pröva det här receptet - här syrar man innan kärning:
http://matgeek.se/2013/12/21/tredagarssmor/

Detta är gjort nu! Och got!!! Jag syrade med yoghurt, och det var inte helt enkelt att få I tetran men det gick. :-) Syrade bara en av tre tetror, I tre dagar, det blev lagom för mig. Lättare än jag kom ihåg det att göra smör! Kan bero på bra köksmaskin nu, handhållen elvisp tog det lång lång tid!

Tack för receptet! Saltade med flingsalt (jodfritt). Mums!!

Detta är gjort nu! Och got!!! Jag syrade med yoghurt, och det var inte helt enkelt att få I tetran men det gick. :-) Syrade bara en av tre tetror, I tre dagar, det blev lagom för mig. Lättare än jag kom ihåg det att göra smör! Kan bero på bra köksmaskin nu, handhållen elvisp tog det lång lång tid!

Tack för receptet! Saltade med flingsalt (jodfritt). Mums!!
Tack för testen, och utlåtandet av slutresultatet! Nu är jag än mer sugen på att pröva!
Känner på mig att det kommer bli snart. :)

Jag är uppväxt med "egengjort bregott" men jag vet faktiskt inte varför mamma gjorde det. Hon slutade när Bregott lanserade "Bregott mellan" vill jag minnas så jag har nog utgått från att det var en fetthaltsfråga. Blev lite nyfiken när jag såg tråden så ska nog komma ihåg att fråga.

Tack för testen, och utlåtandet av slutresultatet! Nu är jag än mer sugen på att pröva!
Känner på mig att det kommer bli snart. :)

Tack för receptet!:d

Ska bara komma på ett enklare sätt att få ner krämig yoghurt I tetran så kommer jag nog sluta köpa smör... Åt paj gjord på detta smör och vilken skillnad! Grädden blev som crème fraise så det var lite svårt att få ut den också... Dottern funderade på varför vi ska köpa crème friase I fortstättningen, denna blev ju godare. Får väl se hur huslig jag orkar vara, beror nog mycket på dottern!:angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 573
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
401
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama