Göra eget bregott

När jag var barn gjorde min mor vårt smör själv. Hon lät grädden bli lite sur innan hon körde den i hushållsassistenten. Sedan tvättade hon smöret. En del såldes till farsans jobbarkompisar.

Om Bregott är skitdyrt, är då inte motsvarande smör ungefär lika skitdyrt?

I min ICA Maxi-butik har jag idag dessa priser:
Bregott 600gr KRAV (75%) = 37,90kr
Smör 500gr KRAV (82%) = 41,90kr
Ca 30% rapsolja får du räkna med, det sänker priset på "hemmagjord Bregott". Men jag är för lat för att räkna ut med hur mycket. :o

Ca 30% rapsolja får du räkna med, det sänker priset på "hemmagjord Bregott". Men jag är för lat för att räkna ut med hur mycket. :o

30% rapsolja till 500 gram smör ger 150 gram rapsolja.
Om KRAV nu inte är ett krav köper man en liter (Zeta) rapsolja för 16.90 - vilket ungefär är 900gr.
150gr olja kostar därför c:a 2.82kr.

500gr smör + 150gr rapsolja ger 750gr egengeggad bregott - att då jämföra med ett 600gr butikspaket.

Jag skiter helt i krav. För mig behöver det bara vara svenskt.
Åh, då reviderar jag mig:

Om Bregott är skitdyrt, är då inte motsvarande smör ungefär lika skitdyrt?
I min ICA Maxi-butik har jag idag dessa priser:

Bregott 600gr KRAV (75%) = 29,90kr
Smör 500gr KRAV (82%) = 29,90kr
Rapsolja 1l Zeta = 16,90kr

Alltså, jag förstår inte hur det skulle bli billigare att göra eget bregott, ens om man skippar KRAV. Smör ÄR ju dyrt. Och smör är även huvudingridiensen i Bregott.

Jag håller med om att Bregott är dyrt. Jag köper det för att jag gillar det och det räcker länge hos mig. Vill jag ha billigare pålägg väljer jag något annat som inte är smörbaserat.

Räknar för skojs skull klart, baserar det på icke-KRAV, mest för att jag inte orkar få fram pris på KRAV-rapsolja.

Egengeggad:
Smör 500gr: 29.90kr + Rapsolja 150gr: 2.82kr = Totalt 750gr: 32.72kr
Motsvarar en 600gr-bytta för 26.18kr

Bregott, 600gr = 29.90kr

Nu är det upp till var och en att avgöra om det extra jobbet är värt 3.72kr per bytta att få egengeggad bregott.

Har jag grädde över gör jag eget smör :)
Bara för att det blir godare och känns lite lyxigt. Men jag har nog aldrig köpt grädde enbart för att göra smör.

När min mamma gjorde så när jag var liten så blev det ju väldigt luftigt (man behövde inte lika mycket) och det räckte länge, men jag minns det inte alls som särskilt gott.

Jag jämförde bara på nätet och då kostade 500g smör lika mycket som 600g bregott (vanligt) och så rapsolja på det (2 dl sade du va?) så blev det dyrare/100 g. Men det är ju skit det samma om det är godare ;)

För mig kostar ett paket smör och ett stort paket bregott ca lika mycket. Tror bregott var lite dyrare och om man går på priserna som nämns I tråden stammer det ju ganska väl. Oljan som används kostar ca vad som skiljer så ingredienserna kostar då samma.

MEN eftersom jag vispar upp smöret så det blir luftigt, och dessutom adderar lite vatten så får jag ut I volym lika mycket som två stora bregott. Och de är lika dryga som två bregott. Så därför hävdar jag att för mig är kostnaden att göra eget hälften. Jag får två paket för ett. Dessutom - färra kalorier med batter smak!!! :-D

I gram däremot är det inte så...

Räknar för skojs skull klart, baserar det på icke-KRAV, mest för att jag inte orkar få fram pris på KRAV-rapsolja.

Egengeggad:
Smör 500gr: 29.90kr + Rapsolja 150gr: 2.82kr = Totalt 750gr: 32.72kr
Motsvarar en 600gr-bytta för 26.18kr

Bregott, 600gr = 29.90kr

Nu är det upp till var och en att avgöra om det extra jobbet är värt 3.72kr per bytta att få egengeggad bregott.
För att få svenskt ja

Sen om man kan tänka sig att köpa osvenskt smör så går det att få ner priset ytterligare om man är ute efter att spara mera pengar.

MEN eftersom jag vispar upp smöret så det blir luftigt, och dessutom adderar lite vatten så får jag ut I volym lika mycket som två stora bregott. Och de är lika dryga som två bregott. Så därför hävdar jag att för mig är kostnaden att göra eget hälften. Jag får två paket för ett. Dessutom - färra kalorier med batter smak!!! :-D
Vad händer om du tar ett paket bregott, och vispar in mer luft i det?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 573
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
401
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama