Om Bregott är skitdyrt, är då inte motsvarande smör ungefär lika skitdyrt?För det är skitdyrt?
I min ICA Maxi-butik har jag idag dessa priser:
Bregott 600gr KRAV (75%) = 37,90kr
Smör 500gr KRAV (82%) = 41,90kr
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om Bregott är skitdyrt, är då inte motsvarande smör ungefär lika skitdyrt?För det är skitdyrt?
OK, det blir billigare. Då är jag med. Hur mycket billigare blir det, någon som orkar räkna?För det är skitdyrt? Och verkar inget svårt?
Ca 30% rapsolja får du räkna med, det sänker priset på "hemmagjord Bregott". Men jag är för lat för att räkna ut med hur mycket.Om Bregott är skitdyrt, är då inte motsvarande smör ungefär lika skitdyrt?
Jag skiter helt i krav. För mig behöver det bara vara svenskt.Om Bregott är skitdyrt, är då inte motsvarande smör ungefär lika skitdyrt?
Jag med, det får vara tills jag kan kolla i en affär hur mycket det kostar.Ca 30% rapsolja får du räkna med, det sänker priset på "hemmagjord Bregott". Men jag är för lat för att räkna ut med hur mycket.
Ca 30% rapsolja får du räkna med, det sänker priset på "hemmagjord Bregott". Men jag är för lat för att räkna ut med hur mycket.
Åh, då reviderar jag mig:Jag skiter helt i krav. För mig behöver det bara vara svenskt.
Jag jämförde bara på nätet och då kostade 500g smör lika mycket som 600g bregott (vanligt) och så rapsolja på det (2 dl sade du va?) så blev det dyrare/100 g. Men det är ju skit det samma om det är godare
Jag är mycket sugen på att pröva det här receptet - här syrar man innan kärning:
http://matgeek.se/2013/12/21/tredagarssmor/
För att få svenskt jaRäknar för skojs skull klart, baserar det på icke-KRAV, mest för att jag inte orkar få fram pris på KRAV-rapsolja.
Egengeggad:
Smör 500gr: 29.90kr + Rapsolja 150gr: 2.82kr = Totalt 750gr: 32.72kr
Motsvarar en 600gr-bytta för 26.18kr
Bregott, 600gr = 29.90kr
Nu är det upp till var och en att avgöra om det extra jobbet är värt 3.72kr per bytta att få egengeggad bregott.
Vad händer om du tar ett paket bregott, och vispar in mer luft i det?MEN eftersom jag vispar upp smöret så det blir luftigt, och dessutom adderar lite vatten så får jag ut I volym lika mycket som två stora bregott. Och de är lika dryga som två bregott. Så därför hävdar jag att för mig är kostnaden att göra eget hälften. Jag får två paket för ett. Dessutom - färra kalorier med batter smak!!! :-D
500gr smör + 150gr rapsolja borde bli 650gr egengeggad bregott. Eller har jag missat någon ingrediens?500gr smör + 150gr rapsolja ger 750gr egengeggad bregott - att då jämföra med ett 600gr butikspaket.
Vad händer om du tar ett paket bregott, och vispar in mer luft i det?
Du är en skärpt matematiker.500gr smör + 150gr rapsolja borde bli 650gr egengeggad bregott. Eller har jag missat någon ingrediens?