Göra eget bregott

AgentCarter

Trådstartare
Är det någon som har provatat?
Kom igår fram till att det var svindyrt och borde vara mer ekonomiskt att göra eget (och verkar enkelt enligt ett recept jag hittat)
Dessutom är man väl bättre än 90% av populationen om man gör eget? (;p)

Gjort mjuksmör i många herrans år. Så mycket godare! Du kan välja om du vill syra lite eller ej.

Jag kör utan syrning oftast men med ger lite mer sting (?!)

Ett paket smör står framme under dagen (osaltat säger vissa är bättre, jag kör det vanliga ekologiska), vispar det luftigt och häller i 1-2 dl rapsolja (eller valnöt om du gillar den smaken) samt några msk vatten. Vill du ha den syrat ta 10% yoghurt, drygt en msk. Salta om du vill. Ju mer syrat ju mer salt behövs tycker jag. Jag minskar nog på vattenmängden när jag syrar (tror jag).

Gjort mjuksmör i många herrans år. Så mycket godare! Du kan välja om du vill syra lite eller ej.

Jag kör utan syrning oftast men med ger lite mer sting (?!)

Ett paket smör står framme under dagen (osaltat säger vissa är bättre, jag kör det vanliga ekologiska), vispar det luftigt och häller i 1-2 dl rapsolja (eller valnöt om du gillar den smaken) samt några msk vatten. Vill du ha den syrat ta 10% yoghurt, drygt en msk. Salta om du vill. Ju mer syrat ju mer salt behövs tycker jag. Jag minskar nog på vattenmängden när jag syrar (tror jag).
Vad häftigt. det har jag aldrig hört talas om att man "kan" göra själv, men billigare verkar det ju inte bli. Testa måste jag ju göra i alla fall :D

För mig blir det billigare, ganska mycket också. Ett 500g paket blir motsvarande två stora bregott. Till 1/3 av priset tror jag (inte kollat det senaste åren). Då får jag den salthalt jag vill, jag får den syrningen jag vill, jag får svenska ingredienser.. :-)

Entusiasten kärnar smöret själv.
1000g grädde blir cirka 500g smör.

Dottern gjorde smör hos dagmamman, oh vad gott det var!!! Kanske ska kika på det! Kan man syra det under kärningen eller måste man ta det efter tvätten? Och hur jobbigt är det med tvättandet? :-o

För mig blir det billigare, ganska mycket också. Ett 500g paket blir motsvarande två stora bregott. Till 1/3 av priset tror jag (inte kollat det senaste åren). Då får jag den salthalt jag vill, jag får den syrningen jag vill, jag får svenska ingredienser.. :-)
Hur gör du? :)

Jag har gjort innan men nu är jag för lat.

Så det blir det ekologogiska bregotten, för alla andra sorter är det inte garanterat svensk grädde i.

Jag jämförde bara på nätet och då kostade 500g smör lika mycket som 600g bregott (vanligt) och så rapsolja på det (2 dl sade du va?) så blev det dyrare/100 g. Men det är ju skit det samma om det är godare ;)

Fast Bregott innehåller ju bara smör och rapsolja. Så varför bemöda sig att göra det själv? Om man inte (som nån skrev) tycker det blir godare då förstås.

Jag köper Bregott KRAV, enkelt och helt OK i smaken.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 573
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
401
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama