Göra egen gröt till 1 åring

Gabriol

Trådstartare
Ni som gör egen gröt till era 1 åringar - vad har ni för recept? Vad serverar ni till? Frukt? Mjölk?

Har förstått att det är bra att tillsätta extra järn, hörde att paltbröd var ett enkelt och bra sätt att tillsätta extra järn i gröten? Hur mycket ska man ta?

:)

Hm, om ni äter mat med järn i övrigt borde det väl inte vara något problem? Min dotter började äta macka, yoghurt och liknande runt 1. Om det serverats gröt har det varit en havregrynsgröt eller möjligen risgrynsgröt.

Jag gör bara vanlig havregrynsgröt. Tillsätter ingenting och tror inte det behövs eftersom vi äter en allsidig kost för övrigt. På gröten blir det mjölk och sylt eller frukt.

Vi kokade vanlig havregrynsgröt och hade i lite olja och torkad aprikos för magen och smulade i lite palttunnbröd. Dottern aåtdock dåligt överlag. Serverades ganska lös utan mjölk eller bär.

Åh, det är ju jättegott med torkad frukt och kanel i havregrynsgröt! :) nu blev jag nästan sugen, synd att vi saknar frukten bara.
Vi kokade vanlig havregrynsgröt och hade i lite olja och torkad aprikos för magen och smulade i lite palttunnbröd. Dottern aåtdock dåligt överlag. Serverades ganska lös utan mjölk eller bär.

Jag tillsätter inte järn utan hon får äta det som jag äter det. Oftast blir det havregrynsgröt med äppelmos och mjölk. Men vi äter inte gröt så jätteofta utan hon vill helst äta macka till frukost för tillfället.

Vi gjorde havregrynsgröt och mannagrynsgröt,serverade med mjölk,samt sån där fruktpure på burk som sylt.

Först förstod jag inte riktigt vad du menade med "egen" gröt...

Finns ju massor av gryner och mjölsorter som i princip är färdiga att koka gröt på. Mina barn fick t ex havre- och råggrynsgröt. Lite slätare gröt gjorde jag på grovt rågmjöl eller kornmjöl. Både råg och korn innehåller bra med järn. Enkel (men lite dyrare) gröt kunde man förr göra på müsli. Numera är det dock så mycket socker och/eller frukt i müslin att jag inte vet om det blir så bra...

Behöver man ha i något sött/snabb energi kan man ha i färsk frukt i små bitar, torkade aprikoser, blåbär etc. Se upp med torkad frukt som är sötad. Nyponpulver (inte detsamma som nyponsoppa) kan man också ha i/på, om det finns fortfarande? Mjölk till (på tallriken).

Mina barn är idag kring 20 och har inte fått många portioner speciell barnmat. Uppenbarligen har de fått i sig det de behöver för att växa och bli stora ;).

Man får ta det försiktigt med järn så det inte blir för mycket. Svägerskan, som inte bor i Sverige (och är från ett 3:e land), lagade den mat till sina barn som hon var van vid från sitt hemland. Barnläkaren ville då att hon skulle ge barnet extra järn eftersom det inte fick berikad barnmat. Det ledde till fläckar på tänderna p g a för mycket järn...

Det är ganska intressant med internationell familj. Uppfattningen om vad man ger till barn skiljer sig ganska mycket mellan olika kulturer, vår välling är ju t ex ganska unik. Oavsett så tycks de flesta dieter fungera bra.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 450
Senast: Lingon
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 036
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar