I
Invinciblestables
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.
Bockelibock!
Kicki
Bockelibock!
Kicki
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dessutom så är det tanken på att en människa avlivar en UNG och FRISK häst och ägaren har satt sig själv på en hög pedistal och tror att "om inte jag klarar det så gör ingen annan det heller" som gör att jag mår illa!
Ägaren vill inte att någon annan skall lyckas bättre än vad hon/han gjort och väljer därför att avliva.
DET är sjukt om något!
Har inte sagt att det skulle framgå TYDLIGT! En häst som denna som är 21 år motsvarar en ålder som jag anser att hästen ska tas bort i stället för att bollas omkring, står i tidigare inlägg! Eller måste du ha en åldersangivelse som gäller på timmen!?
Sedan så har jag skrivit att hästen bör få sluta med FLAGGAN i topp!!
Och när blev det förbjudet att läggas sig i!?
Vem har pratat om att avliva yngre hästar och femåriga hundar!? Håll dig till gamla hästar, för det är det som vi pratar om!
Du läser verkligen Invinciblestables inlägg som fan läser bibeln.
PL
Du förnekar dig aldrig... I inlägg 252 skriver du "vad jag själv tycker har TYDLIGT framgått i alla mina tidigare inlägg..." Du börjar tala mer o mer mot dig själv nu när man ställer dig mot väggen. Inte heller denna gång fick vi svar på min fråga till dig. Nu börjar du kanske bli pressad. Men du ska inte skriva att det tydligt framgår när det inte gör det och du dessutom på en direkt uppmaning vägrar att svara!
Dessutom har du fått TS häst till 21 år nu istället för 23 som den egentligen är. Det är ju som bekant inte förbjudet att lägga sig i men anledningen till den kritiken var att det blev bara rörigt, snurrigt, virrigt när du försökte tolka vad Syrran skrivit och som kanske inte heller var rätt tolkat. Försök förstå!
Har du svårt för liknelser och paralleller? Så fort ngn liknar en händelse vid något annat så kommer du med en urdum motfråga, typ -Vem har pratat om...?
Förklara för mig exakt vad du syftar på tack! Jag förstår vad som menas med denna metafor men anser inte att den stämmer alls i detta fall.
Tycker inte att man behöver liknande paraleller eller liknelser, dom tillför inte enligt min mening ett dugg!
Om du nu tycker att jag ställer dumma motfrågor och är allmänt jobbig, varför lägga ner energi!? Som jag skrivit tidigare så går diskussionen nu på tomgång och du verkar bara desperat att försöka hävda din ståndpunkt och få sista ordet. Tror att vi alla nu har förstått den så då finns det ju inte så mycket att tillägga.
Kicki Som nu lägger denna diskussion På "hyllan"!
Vad ger dig rätten att kräva att folk ska skriva så att just Du förstår?
Är det något som är oklart och man vill ha mer förklaringar kan man ju fråga väluppfostrat och på så sätt få större chans till en bra konversation, du verkar mest bara vilja jäklas lite!?
Hej hej! Orkade inte läsa igenom hela diskussionen med alla inlägg hit och dit, men jag tänkte bara berätta om en häst som var 23 år när den såldes för 2500 kr till en tjej som inte haft egen häst på 10 år. Den tjejen var jag, och vi fick fem underbara år tillsammans! Jag är så otroligt glad att jag fick äga en sån underbar gammal goding, som hade så mycket kvar att ge! Vi red endast skogsturer och han fick bestämma mycket själv hur han ville ha det, inklusive boende som på slutet var lösdrift.
Om du ännu inte fattat beslut, ge det en chans att hitta någon till din älskling. Om du inte känner att det är 100 % rätt ny ägare, kan du "behålla" henne, men som sagt, det kan finnas någon där ute som kan ge din häst några fina år till i en lugn trygg miljö.
Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den. Livet ser ju kanske lite annorlundare ut några år senare (man kanske har köpt en ny häst etc.), men jag anser inte, att man bara därför liksom kan "avskaffa sej problemet" genom att avliva sin äldre, fullt friska häst, bara för att man kanske inte har tid, ork, pengar eller lust att ta hand om den, även fast det kanske är bekvämast för en själv (för då har man ju ett "problem" ur världen)
Om verkligen du själv inte kan ha kvar den, får du försöka ordna det på bästa sätt. Du kanske kan hyra ut den på foder? Btw anser jag inte att 23 år är såå särskilt gammalt för en häst. Om den fräsch och pigg nu kan den säkert leva rätt många år till (men det vet man ju såklart inte med säkerhet).
Vilken tur att du gav denna hästen fem lyckliga år till!!
Denna fråga har jag funderat över många gånger. Min hjärna hade sagt 8-åringen, mitt hjärta hade valt 23-åringen.