Gör jag fel då jag är så "lugn"?

Sv: Gör jag fel då jag är så "lugn"?

Vad får dig att påstå något sånt? Jag har klappat med öppen handflata hästar i hela mitt liv, men inte fasiken daskar jag till dom med kraft för det:confused: I min värld är det stor kraftskillnad mellan ett beröm och ett fy.

Jag håller med axel och clubman, mina öppen handflata-klappar känns inte heller på mig. Det är en klapp, i samma anda som man kan få på axeln av en kollega efter ett bra utfört arbete.

Men det är ju tur att ni, som anser att en öppen handflata-klapp ges genom att drämma till hästen, väljer bort det alternativet. För slå ska man såklart inte göra.

Räcker med att titta på målgången i en tävling där ryttaren har gjort ett bra resultat. Inga lätta mjuka "klappar" där inte, ofta hörs de också även om det kan vara en i en TVsändning.

Jag har då sett stona ta i ganska rejält när de ska visa fölingarna hur det ska gå till. Vad är det för hästar du studerar egentligen? :p
Mina egna först och främst och jag har aldrig på ca 40 föl sett något sto ta i när det handlar om uppmuntran och att få fölet att göra rätt. Däremot så är det helt annorlunda när det gäller att korrigera fölet om det gör fel. ;) Då är inte stona nådiga, speciellt inte om inte fölet gör som stoet vill trots en tillsägelse.

Ja, fast vi pratar nog om varann lite..

Jag menar att hästar får inte ont särskilt lätt, även om de lätt kan känna en fluga som landar. De hanterar varandra ganska hårdhänt även vid kel, typ när de kliar varann.

Regelrätta beröm är det väl sällan hästar utdelar till varann, så hur vi människor än gör så blir det ju onaturligt. Oavsett hur vi vill berömma våra hästar så måste vi lära dem vad vi menar med beröm. Och då kan antagligen en hårdhänt klapp göra susen lika väl som en bit godis.

Så ur hästens synvinkel kan beröm nog ges ganska hårdhänt, bara den vet vad som avses.

dl kl

jag tänker så här: att skulle det göra ont på hästen att få en klapp så skulle de flesta hästar gå i taket bara man höjde handen.

Är klappen som en tillsägelse, så används ju även ett sådant kroppsspråk till klappen.

Sen som ngn annan nämnde så är det ju skillnad på klapp och verkligen daska

Jag är också mycket lugn och tystlåten när jag hanterar en häst och brukar inte stressa upp mig alls. Min häst är också mycket lyhörd för de signaler jag ger honom, i all hantering och träning/ridning.

Om jag är med en kompis i stallet kan vi prata högt, skratta och ropa utan att hästarna bryr sig alls. Samma sak med att skaka av täcken osv. De är vana vid sånt och vet att det inte betyder något. Om jag däremot riktar min energi till min häst börjar ropa eller vifta med något mot honom så blir han nog förskräckt och undrar vad tusan jag håller på med.. just för att jag inte brukar göra så.

Handlar nog mycket om vad de är vana vid och inte, men i allmänhet så tycker jag hästar läser av ens energi ganska bra och lär sig veta huruvida man t.ex ropar åt dem eller åt någon annan. Dina hästar tycks ju inte vara vana vid att man pratar högt, skrattar osv i stallet och då är det klart att de reagerar lite, men du behöver nog inte höja rösten och bli klumpigare i ditt kroppsspråk för det - snarare så tycker de nog du blir lite tjatig till slut och slutar lyssna på dig. Om du inte vill att de ska reagera så mycket på prat och stoj i stallet, bjud in din bekant och väninnan lite oftare istället :D Eller så får du börja miljöträna :)

Senast ändrad:

64 svar orkar jag inte läsa igenom... :D Jag tycker att du gör rätt i a f! :) Man skall vara lugn när man är med hästar!

Jag tror på att det är bra att vänja hästar vid lite stök och lite flaxande även om all energi som riktas mot hästen ska vara lugn. Hästar känner ju mycket väl av vanligtvis när man riktar energin till dom eller när man riktar den till saker runt omkring.

Jag kan i trafiken tex vifa med armen och hojta till på vissa bilister som inte vill sakta ner, min häst vet mycket väl om att det inte är honom jag vill någonting. Sen lyssnar han bara på små signaler ändå.

Jag tror på att man ska uppträda som man alltid gör när man är runt hästar, inte vara försiktig med ljud eller stök. Däremot såfort energin ska riktas mot hästen, då är det lugnt som gäller.

Inte läst hela tråden, men detta håller jag med om helt och hållet.

Räcker med att titta på målgången i en tävling där ryttaren har gjort ett bra resultat. Inga lätta mjuka "klappar" där inte, ofta hörs de också även om det kan vara en i en TVsändning.

Och när svarade dessa personer för oss alla?

Jag brukar ibland fundera på vad det är ryttaren ville förmedla hästen när han/hon med öppen handflata och hela vägen från axeln, klappa till hästen på halsen upprepade gånger. Det är dock något jag aldrig sett någon annan göra förutom just elitryttare som gjort en bra ritt.

Brukar du se andra göra det? Typ en hobbyryttare på banan som tränat galoppfattningar, brukar han/hon smälla till hästen på det sättet samtidigt som ekipaget lämnar banan?

Spelar det egentligen någon roll vad för gest ryttaren använder? Ganska självklart är väl att ryttaren vill förmedela hur jävla duktig hästen varit och de hästar som brukar få den behandlingen (jag ser det oxå mest på tv :p) brukar väl inte se annat än rättså supernöjda ut själva med sin insats?

Ja och för att jämföra lite så kan man ju ta tex om man ger en person en kram och klappar lite på ryggen samtidigt...inte fan gör det ont..?? så det är skillnad på klapp och klapp men det går nog väldigt isär här tror jag... En klapp med öppen handflata behöver inte vara "smack" som en örfil, precis som du säger!

Att dra ett axelsving med öppen handflata på hästens hals tycker jag ser rätt så brutalt ut för att vara en belöning. Sen vet jag inte om ryttarna har mycket kraft i klappen eller ej, men det ser då ut som ganska rejäla smällar, och det håller jag med Masse om att det inte är schysst.

Sen vet jag faktiskt inte om hästarna ser så himla supernöjda ut. Dom verkar ofta dra bak öronen, vifta med huvudet och öka galoppen, vilket kan betyda att dom är sjukt jävla irriterade eller helt galet nöjda. Vilket som så tycker jag att det är onödigt hårt att berömma på det sättet, man kan klappa men inte slå.

*kl

Min häst har i unga år varit rätt nervig. Känslig för det mesta och till en början för rörelser och mitt flax. Jag är en människa med mkt fart och ljud. Det tog några få dagar så ansåg min då 2-åriga häst att jag inte va så läskig.
Hon litar på mej och jag kan utsätta henne för det mesta. Idag är hon en betydligt tryggare dam även om viss nervighet kryper fram i vissa situationer.

Det är skillnad på klapp och klapp. Jag har gapat när jag varit på tävlingar över hur ryttarna berömmer sina hästar.. Men jag tycker inte hästarna sett obekväma ut över hanteringen. Tvärtom har de sett possitiva ut.
Jag föredrar att klia min dam bakom örat som beröm eller smeker/kliar hennes hals.

I slutändan handlar det som många skriver här om energin. Min mammas häst försökte sparka min då inte tre år fyllda son. Han ville klappa henne och och jag höll honom i handen. Min mammas och min energi räckte för att hästen blev skiträdd. Inga slag utdelade och vi fortsatte som vanligt. Misstaget va kanske att vi va på sidan och hon blev osäker på vad han va för nåt.. Hon nosade vänligt på honom när vi va framför ist.

Jag tycker inte det är fel med enbart lungt i stallet. Men det är inte så dumt att få hästen att vara trygg även med flammsiga människor som jag.:angel:

Åh, vad roligt att se hur olika vi gör!
Och ändå är hästar rätt normalstörda runt om i landet ;)
Vi gör som en del här i tråden... dressyrspöet används nästan uteslutande under sommarens ridturer då bromsarna är jobbiga. Hästen ställer sig gladeligen och väntar på pisken som vispas under magen, i skapet eller i/på/under tränset och hela huvudet.
Stallet är ett ställe där vi häckar ganska mycket. Vi fnissar, stojar, jobbar och radion underhåller både oss och hästarna.
Det där uttrycket: Om du vill vänja din häst vid en sparv, så visa den en örn. (typ) Det var ju bara underbart!
Likväl som vi trasslar in oss i skogen, vilse efter två trän bakom oss... så kan vi lika gärna rida in till stan för att kolla läget eller handla snabbfika på sommaren.
Sist blev det långtradarträning vid McDonalds med en stor tradarparkering bredvid.
Vi viftar, är impulsiva och provocerar...
... MEN!
Ansvaret är vårt! Det är upp till oss att kolla in dagsläget på hästarna vad som är en lämplig plan för dagen!
Till saken hör ju att en av de mina hör till den ruffa typen som tycker det är att gosa när man drar i näsvingarna och rycka i luvan hör till en kärvänlig kommunikation (gäller endast en av mina döttrar). Smek och annan gos undanbedes och lite ruffare tag är välkomna.
Den andra är en liten tös som föredrar mjuka smekningar men är inte på något sätt oroad över stoj i stallet.
Sen BLIR det inte så mycket då det oftast bara är två nördar som häckar i stallet och hästarna har gott om tid för rekreation mellan varven :D

Sen håller jag med andras upplevelser att även hästarna är suveräna på att känna av energi.
ALDRIG kan jag lasta eller en få in min Calle från hagen om om jag är arg/stressad/irriterad.

HUR vi än behandlar våra hästar så kommer de att vara våra vänner!

Jag är vääääldigt lugn med mina hästar. De blir "smittade" av det och tar med sig det till andra situationer; När barn med ex utåtagerande beteende ät hemma hos mig och håller på med hästarna så bara hästarna suckar lite överseende med en blick som säger "Ja, jösses vad hen håller på och gapar, jag tar och sover lite så länge..."

Jag älskar mina hästar, dom är fantastiska på att kunna utläsa vad som är farligt på riktigt och inte!:love:

Jag är också väldigt lugn med mina hästar. Har heller aldrig förstått mig på dessa energiska, smällande klappar på hästhalsar, det är något inlärt beteende som vi människor fått sen barnsben - att det är så man klappar hästar. Och hästarna har fått lära sig att det betyder beröm, så många lär sig kanske att gilla det. Bättre är ju att klappa dem på deras språk och stryka dem mjukt på hals o manke.

Ibland ser man energiska, stressiga människor borsta sina hästar och oftast är hästarna sura, viftar i svansen och ser inte särskilt nöjda ut för att det borstas så frenetiskt, ryckigt och omjukt. Det är iallafall min reflektion.

Ok. Jag ska klargöra lite ;) Mina hästar bryr sig inte om jag till exempel skakar täcken, viftar med spöt mot något som inte har med dem att göra, ropar till någon på gården då jag är i stallet osv. Men den här människan stod bredvid hästen, oftast precis snett bakom huvudet på hästen och viftade och hade sig, pratade högt, skrattade som, jaa, jag vet inte vad, och kunde "tjuta till" emellanåt. Och det var då hästarna reagerade. Till exempel då hon stod bredvid huvudet och mitt i allt flaxade ut med en arm så drog han upp huvudet, som om han trodde att han skulle få ett slag. Hon var lixom "ryckig och knyckig" hela människan på något sätt. Så svårt att förklara :D men hoppas ni förstår hur jag menar.

Gällande borstandet kan jag hålla med! Har en i stallet som är väldigt energisk och för det mesta väldigt stressad... alla de hästar hon har ägt har inte gillat när man borstar dem! Efter att jag borstat den hon hade sist ett par gånger förstod han att jag inte skulle göra samma sak med borsten och jag var hela tiden så lugn som jag brukar vara, och då slappnade han av! Dock så tror jag att jag klappade honom faktiskt...utan att han brydde sig om det.. men just det här frenetiska snabba borstandet var han väldigt irriterad över!

Har (haft) några hästar som är känsliga för kroppsspråk mm (en del av dem mer än andra, visserligen) och föredrar definitivt att ha dem sådana. Om det är något som stör mig är det hästar som man måste bulta på och/eller "skrika" åt för att de överhuvudtaget ska reagera :devil:

Att hantera täcken mm bredvid våra hästar är inget problem , även om den yngsta ibland kan ta ett par steg undan om man tar det för häftigt. Normalt prat o normala rörelser innebär inte heller nåt problem, men iofs är vi nog också ganska lugna när vi umgås med hästarna.

Ser inget problem i hanteringen av såna här hästar utan tycker de är mycket lättare att hantera än "trögbollarna", men vet att det under årets lopp funnits ett par stallarbetare som upplevt dem som ganska jobbiga då de reagerar på så små signaler. I det fallet har det varit fråga om människor som är mer eller mindre vana att vara tvugna att flaxa, skuffa o ropa för att få hästarna att reagera och som dessutom har haft svårt att läsa av hästarna - i synnerhet i början av bekantskapen. Så när de här personerna "tagit i" som de är vana har de här känsligare hästarna reagerat enligt samma mått o halvt flippat ur... :cool:

Angående att klappa hästar föredrar jag definitivt att smeka i stället o vill verkligen inte att nån annan heller tar till nå hårdare "smällar".

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 705
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 409
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka