Gör jag fel då jag är så "lugn"?

Sv: Gör jag fel då jag är så "lugn"?

KL
Vad ni tar i...

att klappa en häst är inte att slå den. visst är det fördelaktigare att smeka den, men en normal gammal klapp tar en van häst som just beröm.

hästar som kan få sig rejäla knuffar o t o m en spark vet nog skillnaden.
De flesta hästarna ogillar att man petar på dem- som en insekt. Troligen betydligt värre.

vi får väl förutsätta att unghästen som vet vad det betyder har haft mammutpälsen på sig.

Kimmis
ag kunde få min förra häst som var halt på 3 ben att göra piruetter och gå i passage ändå, och han såg glad ut undertiden. Betyder det att jag borde tränat på det istället för att ställa honom i sjukhage?
Hmm. att likställa en klapp med djurplågeri är inte riktigt slugt.

Mmmm det är ju sant att de känner en fluga på huden,fast det gör väl du oxå??:angel: om jag klappar på mig själv så som jag klappar på min häst gör det inte alls ont... så jag vet inte hur hårt folk klappar på hästar,:eek: men man får ta i rätt så bra på sig själv för att det ska göra ont... Tycker jag!:grin:

Det låter som om att man anser att hästar får regelrätta örfilar *smack* av öppen hand.

Tror mer att man dunkar sig själv för bröstet o anser att man är mer vänlig.

mina klappar känns inte alls med ngn smärta oavsett om jag gör lika vartsom på min egen kropp. Som en kärvänlig klapp på axeln eller rumpan. Inte en hörvel.

Jag tror inte du tänker efter ordentligt om hur hästar är egentligen. Visst kan de tåla hårda tag men om de är hårda hästar emellan så är de inte direkt gjorda med vänskap utan som en typ av bestraffning. Även om det handlar om lek så är ju den leken en träning för kommande utmaningar i livet och att jämföra det med att någon klappar så det hörs i hela i ridhuset går ju bara inte.

När en människa då "klappar" med öppen hand sker det ofta med samma kraft som en människa daskar till en häst som bestraffning med. Men det förutsätts att hästen ska förstå skillnaden på om den gjort något fel eller om det är en belöning :confused:

Vad får dig att påstå något sånt? Jag har klappat med öppen handflata hästar i hela mitt liv, men inte fasiken daskar jag till dom med kraft för det:confused: I min värld är det stor kraftskillnad mellan ett beröm och ett fy.

Jag håller med axel och clubman, mina öppen handflata-klappar känns inte heller på mig. Det är en klapp, i samma anda som man kan få på axeln av en kollega efter ett bra utfört arbete.

Men det är ju tur att ni, som anser att en öppen handflata-klapp ges genom att drämma till hästen, väljer bort det alternativet. För slå ska man såklart inte göra.

Vad får dig att påstå något sånt? Jag har klappat med öppen handflata hästar i hela mitt liv, men inte fasiken daskar jag till dom med kraft för det:confused: I min värld är det stor kraftskillnad mellan ett beröm och ett fy.

Jag håller med axel och clubman, mina öppen handflata-klappar känns inte heller på mig. Det är en klapp, i samma anda som man kan få på axeln av en kollega efter ett bra utfört arbete.

Men det är ju tur att ni, som anser att en öppen handflata-klapp ges genom att drämma till hästen, väljer bort det alternativet. För slå ska man såklart inte göra.

Fast då klappar du ju knappast så att det smäller i hela ridhuset och det är ju det som diskuteras här just nu.

Så vitt jag kan se är det endast du som nämnt klappar som det låter av, och det var Masse jag svarade. Där framgår det inte något annat än att klappar med öppen handflata enligt henne/honom görs med samma kraft oavsett om det är beröm eller inte. Det säger jag helt klart emot.

Fast då klappar du ju knappast så att det smäller i hela ridhuset och det är ju det som diskuteras här just nu.

Fast hur hård en klapp är går inte att avgöra beroende på hur det låter, ljudet avgörs ju mycket av hur klappen hamnar eller hur man säger. Behöver verkligen inte ske med någon större kraft för att det ska låta.

Detsamma när man klappar händerna bara, löst kan även det låta väldigt högt, detsamma är det ju på hästen.

Sen ska man ju inte överdriva någonting, men att underdriva det och bara röra försiktigt på hästen, det störs sig bara min häst på ev märker inte ens att jag rör honom med all hans päls.

*kl*

Men, alla hästar VILL inte enbart bli lite fint smekta? Iaf min gillar när man är lite mer hårdhänt och "busig" med honom och i vissa lägen kan jag klappa honom ganska hårdhänt utan att det på någotvis varken betyder eller uppfattas som att jag slår honom.

Försiktiga och försynta hästar (som han delvis är och ännu mer har varit) vill man ju uppmuntra till lite mer "agerade", iaf jag. Jag smeker och berömmer mjukt växelvis med att uppmuntra bus o lek genom mer "kraftfullt" beröm/beröring, det funkar iaf min häst bra på tycker jag.

Brötiga hästar däremot får man ju ofta försöka tona ner lite och inte locka dem till att busa och ta i för hårt. Då är man ju lugnare och "mjukare" eftersom det är den sidan man vill locka fram.

Jag vill både kunna vara mild och mjuk och busig och agerande med min häst utan att han blir otrygg i någon situation :)

Ang att slå/tillrättavisa har det ju helt med situation och "mening" (energi kanske som vissa skriver?) att göra. Jag kan få min häst att reagera väldigt kraftigt utan att ens ta i honom likväl som jag kan trilla på honom (han har mer koll på benen än jag har :p) utan att han ens flyttar sig. Det tror jag de flesta kan och hästarna läser ju situationerna väldigt väl oftast :)

Jag tror inte du tänker efter ordentligt om hur hästar är egentligen. Visst kan de tåla hårda tag men om de är hårda hästar emellan så är de inte direkt gjorda med vänskap utan som en typ av bestraffning. Även om det handlar om lek så är ju den leken en träning för kommande utmaningar i livet och att jämföra det med att någon klappar så det hörs i hela i ridhuset går ju bara inte.

När en människa då "klappar" med öppen hand sker det ofta med samma kraft som en människa daskar till en häst som bestraffning med. Men det förutsätts att hästen ska förstå skillnaden på om den gjort något fel eller om det är en belöning :confused:

Har du sett hur hästar kliar varann? Det kan många gånger vara lika hårdhänt som när de leker.
Jag argumenterar bara för att det knappast gör särskilt ont på hästen om man klappar med öppen hand.
Sedan tycker jag personligen inte att det är något vidare som beröm, men har hästen lärt sig så funkar det säkert.
Och hästar är väldigt känsliga för vår energi och avsikt, jag är övertygad om att de allra flesta hästar kan skilja på vilket avsikt en smäll har. Jag har tex råkat armbåga min häst i ansiktet, det brydde han sig inget om, men skulle jag försöka slå honom skulle han kasta sig undan med blixtens hastighet.

Dessutom beror det ju på vad du vill.

En smekning är lugnande. Två klapp på halsen kan man använda för att få fram lite energi från sadeln. Båda är berömmande och positiva.

Däremot det där att "klappa" genom att slå hästen med öppen handflata så att det smäller i hela stallet har jag aldrig fattat varför man gör...

jo, så känner jag oxå...ett kontrollerat flaxande så att säga:D

Enda ggn jag kan spåra ur är på sommaren om det kommer stora broms eller getingar:crazy:
Jag blir som en väderkvarn:angel:

Det där med bromsar är ju ett bra exempel, jag kan lätt slå ihjäl(eller försöka iaf) en broms på hästen, men skulle jag klappa till som bestraffning skulle jag få en heeeelt annan reaktion från hästen.

Hade besök för någon dag sedan i stallet, av en bekant och hennes en väninna. De ryktade hästarna och pysslade samtidigt som vi pratade. Väninnan är lite så där pratar och skrattar högt och med hela kroppen ;) Varje gång hon till exempel flaxade iväg med en arm (alltså inte något överdrivet flaxande) så hoppade hästen till, varpå hon till sist säger "men vad han är rädd för allt!".
Detta fick mig att fundera på om jag gör fel runt mina hästar. Jag är väldigt lugn när jag är runt dem, pratar lågt, rör mig lugnt och har ett allmänt avslappnat kropps språk till dem. I stallet vill jag alltid ha en lugn atmosfär till dem, så att de kan känna sig lugna och avslappnade.
Detta har gjort att jag har väldigt lätt för att visa dem till exempel när de gör fel eller ska backa undan för mig. Det räcker med att jag tar ett djupt andetag, rätar på ryggen och drar axlarna bakåt så reagerar de direkt och vet att de ska backa undan och att jag nu menar allvar. Men mitt lugna sätt har ju också gjort så att de är lite "hoppiga" när man gör snabba rörelser eller höjer rösten. Har jag gjort fel då jag har "skolat" min hästar på det här viset? Ska jag kanske behöva bli lite mer hög i tonen och lite mer "flaxig" så att de lär sig att inte hoppa till? Hur ser ni på saken?

Sånt tycker jag bara är nonchalat. :crazy:

När jag hanterar en häst så är jag också någorlunda med den mentalt. Jag håller inte på och gapar, härjar och viftar hejvilt. Det är respektlöst. Hästen är väl ingen jäkla cykel.

Man ser bäst när ett sto visar sitt föl hur det ska agera. Inte sjutton är det några hårda saker som sker så inte. Nej det mjuka puffar med nosen och en hel del slickande i början.

Jag har då sett stona ta i ganska rejält när de ska visa fölingarna hur det ska gå till. Vad är det för hästar du studerar egentligen? :p

Jag viftar bort bromsar med dressyrspöet. Hästen fattar att jag inte pratar med honom med spöet, utan hjälper till - som när hagkompisen slår med svansen. Jag pillar honom runt öronen och på näsan med spöet också för att peta bort flugor vid behov.

Hästen är väl ingen jäkla cykel.

Haha, här såg jag framför mig en cyklande människa som viftar med båda händerna och klappar frenetiskt på cykeln samtidigt som h*n med hög röst gormar "duuuuuktig cykel".

När jag hanterar en häst så är jag också någorlunda med den mentalt. Jag håller inte på och gapar, härjar och viftar hejvilt. Det är respektlöst. Hästen är väl ingen jäkla cykel.

:bow:

Ang ditt svar till mig så ja, precis! Det är ju inte så att jag mitt i en dressyrövning kastar mig fram på halsen och rufsar om i manen och berömmer min häst så som när vi busar ihop. Då passar det ju självklart bättre med mjukt beröm med rösten och en smekning på halsen. Ute i skogen när han busar och gör en av sina populära megagaloppfattningar kan jag dock skratta åt honom och klappa honom ganska hårt på halsen/manen och han bockar ännu mer :p

Jag är glad att han numera visar så mycket och han verkar ha blivit/blir mer på ett sådant humör om man är lite mer "hårdhänt". Smeker man och berömmer mjukt är han mycket mer stillsam och fastnar lite i sin försiktighet - som jag vill få honom att komma ur!

:D

Man kan gott ge uppskattning till döda ting också. Det är säkert bra för den allmänna positva energin i omgivningen. :p

Ang att slå/tillrättavisa har det ju helt med situation och "mening" (energi kanske som vissa skriver?) att göra. Jag kan få min häst att reagera väldigt kraftigt utan att ens ta i honom likväl som jag kan trilla på honom (han har mer koll på benen än jag har :p) utan att han ens flyttar sig. Det tror jag de flesta kan och hästarna läser ju situationerna väldigt väl oftast :)

Håller med, som exempel så tycker vår hund att det är himla roligt och busigt att bli "smiskad" på rumpan, men jag kan även "smiska" till honom på rumpan med avsikten att bryta ett oönskat beteende t.ex. Och det är aldrig någon fråga om att han inte skulle förstå skillnaden.

:bow:

Ang ditt svar till mig så ja, precis! Det är ju inte så att jag mitt i en dressyrövning kastar mig fram på halsen och rufsar om i manen och berömmer min häst så som när vi busar ihop. Då passar det ju självklart bättre med mjukt beröm med rösten och en smekning på halsen. Ute i skogen när han busar och gör en av sina populära megagaloppfattningar kan jag dock skratta åt honom och klappa honom ganska hårt på halsen/manen och han bockar ännu mer :p

Jag är glad att han numera visar så mycket och han verkar ha blivit/blir mer på ett sådant humör om man är lite mer "hårdhänt". Smeker man och berömmer mjukt är han mycket mer stillsam och fastnar lite i sin försiktighet - som jag vill få honom att komma ur!

Det är lite så jag tänker också.

Går vi ur en svår övning, han är trött och ska få skritt på lång tygel så kan han få han en lång smekning på halsen, puuuust...

Är det ex hoppning, vi ska fatta galopp, där är hindret, hurra hurrra för oss - klapp klapp på halsen, fram fram... :banana:

Jag viftar bort bromsar med dressyrspöet. Hästen fattar att jag inte pratar med honom med spöet, utan hjälper till - som när hagkompisen slår med svansen. Jag pillar honom runt öronen och på näsan med spöet också för att peta bort flugor vid behov.

Precis. Man kan bryta en stor kvist och "piska" hästen med för att få bort flugorna också, och det fattar de ju också att det är hjälp. Sedan kan jag använda samma kvist "som ett spö" och få önskad effekt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 705
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 409
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka