Gör jag fel då jag är så "lugn"?

Sv: Gör jag fel då jag är så "lugn"?

dl kl

Nu vet jag inte vad det innebär med ordet flaxa i denna tråden, men jag tycker att hästar bör klara av att man skakar en filt etc utan att dom går i taket.

Jag är lugn runt hästarna, och kan även "flaxa" på ett sansat sätt.

Har mkt ungdomar i stallet som inte alltid har koll på sina rörelser, men ingen av hästarna bryr sig. Vi slänger täckena över boxväggarna, drar runt presenningar när hästarna står i gången etc etc. Ja, allt som kan tänkas. Dom är vana helt enkelt. Däremot inte sagt att dom inte är känsliga för kroppsspråket etc

Jag tycker du har rätt i att det i mångt och mycket är en energifråga. Vart den riktas och hur.
(Och av vem tyvärr...då många är omedvetna om sin energi).

Och när en man ger en kvinna en smäll på käften ska hon tolka det som att han älskar henne? Även om det gör ont?

Det där var väl ganska onödigt :crazy:

Att klappa en häst på halsen med öppen handflata gör inte ont, då skulle de inte klara att bli bitna i halsskinnet utan att röra en min.
Det är antagligen inte naturligt behagligt heller, och bara den "slående" rörelsen kan antagligen få en ovan häst att skygga.

KL

Jag har en kvinna+dotter i mitt stall som båda är ganska stressade. Jag vet inte hur man bäst förklarar dem, men dottern vet jag har en bokstavskombination och jag undrar om inte mamman också har det. De pratar båda väldigt fort, rör sig ganska fort och öht är ganska stressiga i sitt sätt.
Min häst har bitit dottern 2 gånger. Varje gång har det blivit stor uppståndelse tills det kommit fram att dottern handlat helt felaktigt. Då är det inte ens så att min häst är särskilt superkänslig, hon är van vid det mesta, men hon har väldigt svårt för folk som är hyper, och visar det tydligt:devil:

Så jag tror att man visst då kan vara ganska yvig och flaxig, så länge man har något slags lugn.

Det där var väl ganska onödigt :crazy:

Att klappa en häst på halsen med öppen handflata gör inte ont, då skulle de inte klara att bli bitna i halsskinnet utan att röra en min.
Det är antagligen inte naturligt behagligt heller, och bara den "slående" rörelsen kan antagligen få en ovan häst att skygga.

Jag tror inte du tänker efter ordentligt om hur hästar är egentligen. Visst kan de tåla hårda tag men om de är hårda hästar emellan så är de inte direkt gjorda med vänskap utan som en typ av bestraffning. Även om det handlar om lek så är ju den leken en träning för kommande utmaningar i livet och att jämföra det med att någon klappar så det hörs i hela i ridhuset går ju bara inte.

När en människa då "klappar" med öppen hand sker det ofta med samma kraft som en människa daskar till en häst som bestraffning med. Men det förutsätts att hästen ska förstå skillnaden på om den gjort något fel eller om det är en belöning :confused:

jo, så känner jag oxå...ett kontrollerat flaxande så att säga:D

Enda ggn jag kan spåra ur är på sommaren om det kommer stora broms eller getingar:crazy:
Jag blir som en väderkvarn:angel:

*KL*

Nåt som jag märkt att "mina" unghästar reagerar väldigt starkt på är när folk kommer och slår dom med handflatan, hårt, på halsen.

VEM har kommit på att man ska klappa hästar på det sättet?

Jag gör aldrig så, klappar jag en häst så stryker jag med handen utmed halsen.
Så folk tror nog unghästarna här är typ strykrädda, eftersom de blir skiträdda när folk kommer och bankar dom på halsen.

:bow::bow::bow:

Hos mig är det totalförbjudet att slå hästarna. Här smeker man hästarna istället. Jag har till och med fått min sambo som var en inbiten "dunkare" att förstå att man inte gör så mot en häst eller mot något annat levande heller för den delen.
Jag ryser av obehag varje gång jag hör de där smällarna som folk anser är beröm. Jag tycker synd om hästarna som ska behöva stå ut med att få stryk när de har gjort något bra.
Att jämföra med hur hästar leker tycker jag är löjligt. En häst biter inte en annan häst i halsen eller i rumpan för att berömma den.

Blir frustrerad över att folk viftar och fladdrar och saknar förståelse för att hästar reagerar. De vill kanske ha avtrubbade hästar men det vill inte jag ha,

Jag tycker då iaf mina hästar märker skillnad på när jag fjompar mig med vänner eller faktiskt ber hästen om något. Inte menat att jag viftar och fladdrar åt hästarna i tid och otid, men mina hästar reagerar inte ett dugg om jag tex viftar med ett lakan framför dom, men om jag gör signal att backa så backar om direkt. Inte ett dugg avtrubbade.

Jag tycker då iaf mina hästar märker skillnad på när jag fjompar mig med vänner eller faktiskt ber hästen om något. Inte menat att jag viftar och fladdrar åt hästarna i tid och otid, men mina hästar reagerar inte ett dugg om jag tex viftar med ett lakan framför dom, men om jag gör signal att backa så backar om direkt. Inte ett dugg avtrubbade.

Exakt så. Himla skillnad på en apatisk häst och en som är miljötränad

Är inne på ditt spår. Jag tror att många hästar ofta reagerar på flaxiga, högljudda människor på grund av att de kan vara lite oförutsägbara i sitt kroppsspråk och dessutom ge intrycket av att vara stressade. Även jag blir stressad och irriterad av att ha såna människor inpå mig för långa stunder åt gången...

Nej, och det är nog skillnad när du tränar med lakanet framför hästen än om du från ingenstans plötsligt vänder dig om och frenetiskt börjar vifta med samma lakan i samband med att du stressar förbi hästens box.

Nej det är det inte, jag tränar sällan med att vifta lakan. Däremot bryr dom sig inte om jag plötsligt kommer springande med ett sådant. Det är det dom är tränade på, att inte reagera på plötsligt viftande med flaggor osv.

Men inte menat att hon är mindre känslig för signaler :)

Tack för en peppande tråd, efter att ha läst allt här så uppskattar jag min tant ändå mer. Har aldrig riktigt tänkt på det men häromveckan fick några ungar för sig att hoppträna (givetvis utan häst) i stallet, min älskade tant brydde sig inte men andra hästar blev skärrade. Tanten kan man inte lätt få ur fattning men hon är så lyhörd och fin när jag eller någon annan som hanterar henne "pratar med henne".

Har nu insett att jag har en trygg och miljötränad häst som vet när det gäller henne och när det inte gör det. Vilken lycka det är att ha en trygg häst, vilket hon ofta är även om jag är en mes och gärna fegar. Vi har dock problemet att vi inte vet vem som bestämmer men det fungerar jättebra ändå.

När en människa då "klappar" med öppen hand sker det ofta med samma kraft som en människa daskar till en häst som bestraffning med. Men det förutsätts att hästen ska förstå skillnaden på om den gjort något fel eller om det är en belöning :confused:

Nu tycker inte jag det är alls okej att smälla till en häst pga att den gör något fel men, det där har också mycket med energin man gör det med. Vad det är man utstrålar för något och vilket kroppspråk man har, jag tror mycket väl en häst märker skillnad på vad det är man menar.

Jag har bara uppfattat dom här klapparna som uppmuntrande för hästarna, jag kan inte tänka mig att det gör ont på dom. Bara se när dom kliar varandra, jäklar vilken kraft det lägger bakom kliandet ibland, hade hästen varit såpass känslig i huden hade dom inte kliat med sån kraft.

Hästar lär ju sig att det är positivt pga den positiva energin som ligger bakom klappandet, hästar som aldrig får vara med om klappande, det är inte konstigt dom inte förstår det. Man får berömma hästarna hur man vill och lära dom vad man vill, men argumentet att inte klappa hästen för att det gör ont, det tycker inte jag håller.

Du ska ju vara deras trygga punkt så att bli mer högljudd och flaxig runt dom verkar inte som nåt vidare smart. Däremot kan det ju vara till en fördel om man tränar dom till att kunna hantera sådana människor som är lite mer "energiska". Djur ska inte behöva acceptera precis vad som helst, men att vänja dom vid olika människors kroppsspråk ser jag bara som en fördel. Om inte annat är det väl ett stressmoment i sig självt att behöva bli rädd när "hetsigare" människor är med i stallet.

Håller med. Vill inte ha en häst som blir rädd om jag flaxar med en jacka eller ett täcke eller viftar bort mygg eller vad det kan vara. Man kan lära hästen att reagera på små signaler som är riktade mot denne men ignorera sånt som sker runtomkring, det handlar om hur man riktar sin energi.

Det går ju inte att jämföra när hästar kliar sig med att "slå" en häst med öppen hand. Det är ungefär som att jämföra ärtor med morötter med andra ord två väldigt olika saker.
Titta istället på hur en häst gör när den uppmuntrar en annan häst. Man ser bäst när ett sto visar sitt föl hur det ska agera. Inte sjutton är det några hårda saker som sker så inte. Nej det mjuka puffar med nosen och en hel del slickande i början. När vuxna hästar umgås så är det också med mjuka lätta beröringar som mycket påminner om det vi kallar för smek.

Men för all del om du tror att hästar är så intelligenta att utan vidare kan skilja på slag och slag för människan utstrålar energi helt naturligt så fortsätt för all del att göra det. Mina hästar och hundar för den delen smeker vi och berömmer med rösten.

Nej det mjuka puffar med nosen och en hel del slickande i början. När vuxna hästar umgås så är det också med mjuka lätta beröringar som mycket påminner om det vi kallar för smek.
Som sagt så handlar det mesta om energin man sänder ut till hästen.
Men för all del om du tror att hästar är så intelligenta att utan vidare kan skilja på slag och slag för människan utstrålar energi helt naturligt så fortsätt för all del att göra det. Mina hästar och hundar för den delen smeker vi och berömmer med rösten.
Men dom lär ju sig vad som är positivt och negativt. Min häst blir alltid glad när jag klappar honom, du får det att låta som att man drämmer till dom allt man har.

Och jag tror mycket väl hästar känner vilken energi man utstrålar mot dom, jag tror absolut att dom känner när ryttaren är uppmuntrande och positiv under ridningen och klappar hästen i uppmuntrande syfte. Jag tror inte dom är såpass dumma att dom inte känner skillnad i människors energi. Jag tror dom flesta djur faktiskt känner av tydligt vad det är för energi som vi utstrålar och responsar på den.

Sen lär dom ju sig att klappar betyder uppmuntran, precis som dom lär sig ord mm, dom lär sig signaler som visar när dom gör rätt och kopplar det som positivt. Dom lär sig att tex skänkelns tryck visar på att dom ska ta i lite mera eller trampa på bättre osv.

Det är inte friskt om hästen är såpass känslig över kroppen och i huden att den får ont när man klappar den. Då känns det som att det är någonting som är fel. Hästar är väldigt tåliga djur och dom är inte särskilt försiktiga med varandra varken när det gäller att putsa varandra eller under lek. Dom tar i när dom ska klia varandra, det är inte någon mjuk beröring där.

Senast ändrad:

Och när en man ger en kvinna en smäll på käften ska hon tolka det som att han älskar henne? Även om det gör ont?

:bow:

Håller med dig fullständigt och gör jag så mot min häst så har den gjort något mkt mkt dumt.

När någon kliar eller masserar mig så kan de få använda rätt rejält mkt med kraft. Skulle någon drämma till mig med samma kraft så skulle jag lätt polisanmäla dem, och jag skulle garanterat få blåmärken.

Det är skillnad på kraft och kraft.

Bara det att du faktiskt försvarar att du slår din häst när du berömmer den säger väl en hel del om hur djupt rotat detta är bland hästmänniskor om något!?

Tänk till! Vad skadar det dig och din häst om du slutar slå den när den är duktig och istället smeker den? Ingenting, ellerhur? Däremot kan du inte veta om hästen känner obehag när du "slårberömmer" den, så varför ens fundera på att fortsätta.

Jag kunde få min förra häst som var halt på 3 ben att göra piruetter och gå i passage ändå, och han såg glad ut undertiden. Betyder det att jag borde tränat på det istället för att ställa honom i sjukhage? :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 705
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 409
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka