Gomspalt ...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ElinS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 322
E

ElinS

Någon som har erfarenhet av gomspalt på halvblodsföl? Tacksam om jag slipper beskrivningar om vad det är. Det jag är intresserad av är hur det visade sig, dvs hur mycket mjölk rann ut och exakt när, behandlades de med antibiotika, fick någon lunginflammation, opererades någon, resultat av operation osv?

Har klarat mig i alla år men troligtvis har min Robin Z avkomma som föddes i natt tre veckor för tidigt fått det, dock har ingen lyckats hitta ev öppning så att mjölken sipprar ut kan ju bero på annat. Om jag har tur ... Vilket ni som känner mig vet att jag inte har haft senaste åren ... :(

/ Trött Elin

Sv: Gomspalt ...

Jag åkte runt med veterinär under ett par år och då hade vi ett halvblodsföl med gomspalt. Det var svårt att hitta, en smal glipa, väldigt långt in.
Mjölken rann ut när den hade diat färdigt, inte jättemycket men så pass mycket att den fick upprepade lunginflammationer (antagligen var det väl mer som rann ner i luftstrupen medan han diade) och då jag följde med avlivade vi den pga att det inte växte igen, var svårt att operera och att den då redan hade fått ett antal antibiotika kurer. Värsta avlivning jag varit med om eftersom den var hel och fin på utsidan :cry:

Någonstans ringer en klocka i mitt inre att gommen ej hunnit "stänga sig helt" på prematura valpar,kanske det är likadant med hästar?
Har bara sett en enda fölunge med gomspalt och den opererades och blev helt frisk.
Mjölken rann ur näsborrarna så fort den diade

Någonstans ringer en klocka i mitt inre att gommen ej hunnit "stänga sig helt" på prematura valpar,kanske det är likadant med hästar?
Har bara sett en enda fölunge med gomspalt och den opererades och blev helt frisk.
Mjölken rann ur näsborrarna så fort den diade

tankte precis fraga, opererar man det pa hastar eller later man det vara/avlivar? Gissar forstas att det ar olika fran fall till fall men vad ar "vanligast"?

En jag känner hade gomspalt på sitt föl den klarade sig tills den var 3 mån sedan fick dom ta bort den.Hoppas att det går bättre m ditt föl.
(håller tummarna)

Jag trodde ett år att vi hade fått ett föl med gomspalt, men det var att stoet hade så mkt mjölk, att när fölet hade diat så ran det över.
Lugnade sig inom några dar.

Hoppas det går bra för dig!

Lady:
Ja, det är ju det jag hoppas på. Mamman sprutar ibland ur sig mjölk utan att han behöver suga så jag hoppas verkligen att det är anledningen. Pratade med Strömsholm och just den veterinären hade haft samma problem med sin egen fölunge i år men det berodde på att den inte klurat ut hur den skulle dia ordentligt på en gång. Hon tyckte inte jag skulle oroa mig ... Lätt för henne att säga ...:cool:

Grimman:
Har han gomspalt liknar det fölet som du beskriver. Men jag har upptäckt att det inte rinner varje gång, verkar vara betydligt mindre idag än igår. Och det inträffar bara när han inte har druckit på ett tag och juvret är sprängfyllt och han är glupsk. Kommer en liten rännil ur ena eller båda näsborrarna, max ca 1/2 msk, men bara om han sänker ner och skakar på huvudet när han har diat färdigt. Och jag har bara hört honom hosta två gånger, dock inte i samband med att han diar. Inbillar mig att han borde hosta mer ...

Även om han är född tre veckor för tidigt så ser han inte prematur ut och han är stor med rejäla leder men något omusklad, ja om man jämför med hans halvsyster som kom en vecka sent. Stoet hade nog fått problem om hon gått tiden ut med honom.

Men som sagt, man famlar efter varje strå av hopp ...:smirk:

:D
Jag trodde ett år att vi hade fått ett föl med gomspalt, men det var att stoet hade så mkt mjölk, att när fölet hade diat så ran det över.
Lugnade sig inom några dar.

Det är inget ovanligt alls! En glupsk, sugvillig fölunge och en mamma som har mkt mjölk så...
:D

Det rann rätt så friskt ur min fölis näsborrar de första dagarna, jag förutsatte att det var lite för mycket mjölk på en gång bara, efter ett par dar fick han bättre teknik och problemet upphörde. Hoppas att det är så för er oxå!

Ancan och Hingstsugen:
Ibland är det så att ju mer man vet desto nojjigare blir man, eftersom man vet hur mycket som kan gå fel. ;) Av alla fölungar så har jag aldrig haft någon som det har runnit mjölk på. Vet inte om det är ovanligare bland fullblods(halvblods)föl än bland ex ponnyraser? Någon som har hört något ang det?

Grannens travare fick en fölis som var prematur trots bara en vecka för tidigt född. Det var samma sak med den som med din fölis och ditt sto, mamman hade mat så det sprutade och ungen hade väl inte den bästa tekniken så där rann det också ur nosen.
Eftersom jag hade varit med om en gomspalt innan passade jag på att verkligen känna efter med fingrarna så långt in jag kunde när han ändå sög på mig. Hittade inget :bow: Har inget sagt till kompisen eftersom det kändes onödigt att oroa dem när de ändå hade problem med att bara få upp honom på benen.
Han är nu 2 veckor och allt verkar fortfarande OK...

Håller tummarna för din oxå!!!

Skulle ochså säga så :tvätta handen och för in fingrarna i munnen och känn.

Jes:
Som jag skrev tidigare, har jag inte hittat någon öppning trots att jag kontrollerat detta noggrant. Att tvätta händerna innan man stoppar in dessa i en fölmun hoppas jag tillhör en självklarhet, inte bara för mig. :)

Tror inte (hoppas) att jag behöver oroa mig mer över detta. Har inte sett att det har runnit idag och han dricker som en engelsman på puben, dvs nästan hela tiden :D så juvret är aldrig fullt.

Har varit extra oroad över denna eftersom vi har stora förväntningar på honom och han har kostat mig runt 50 000kr hittills, mammans kostnad under 11 månader inte inräknad. Han är den enda Robin Z avkomman som tillkommit via FAI de senaste åren. Har haft flera spekulanter på honom innan han ens var född. :) Ska bli mycket intressant att följa honom ...

Tack alla för infon jag har fått!:bow:

hej
i ridsport ett antal år sedan fanns en mycket gedigen artikel om just gomspalt hos föl och hur man kunnat operera med gott resultat. kommer tyvärr inte ihåg vilket år. mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka