Min Lexie fick 4 underbara ungar för 1,5 dygn sedan. Förlossningen gick fint och hon avnavlade dem själv och slickade dem torra. Under den första natten pep de väldigt mycket. När de var ca. 12 timmar gamla vägde jag dem och konstaterade då att alla utom en hade gått ned i vikt. Viktnedgången låg på mellan 6 och 11 gram. Den fjärde hade gått upp 5 gram.
Jag har stödmatat dem varannan timma senaste dygnet och det är VÄLDIGT svårt att få i dem någon mat. De suger inte alls och det mesta de får in i munnen bubblar ut genom näsan. De har nu förlorat ytterligare 2 gram per katt. Den fjärde katten har gått upp 20 gram sedan födseln. Skulle detta kunna vara gomspalt?
När jag tittar på hur de beter sig i boet så är det väldigt stor skillnad. Katten som äter själv är uppe på alla 4 medan de övriga hasar omkring på sida.

Jag är rädd för att jag gör dem en otjänst genom att mata dem, vill inte att de ska lida. De tre som inte äter själva piper nästintill hela tiden medan den piggare nästan aldrig piper alls.

Någon som har erfarenhet kring detta?

Sv: Gomspalt?

Det kan absolut vara gomspalt. Oftast är det lätt att se själv om det är det. Titta i munnen på dom med bra ljus och känn även med fingret om du är osäker.

OM det är gomspalt anser jag att det inte är någon mening med att försöka hålla liv i dom, det slutar sällan väl.

Att det bubblar ut mat genom nosen kan bero på gomspalt. Undersökt kattungarna noga i munnen. Det brukar gå att bedöma om en kattunge har gomspalt på egen hand och då är det tyvärr bäst att avliva. Det finns bilder du kan jämföra med här. Spalten kan vara olika stor men oavsett storlek, är det ett hål i gommen är det gomspalt. Gommen ska vara sluten.

Tack för era svar!

De pep hela tiden, låg hjälplösa på sida medan deras pigga syster är uppe på alla 4 och kryper omkring. Jag avlivade dem i förmiddags, kände att det var något stort som inte stämde.
Mina övriga katter har känt att något varit fel med dem. De har bara fräst när de varit i närheten av boet. Under de timmar som gått har redan 3 av mina andra katter varit framme och hälsat på bebisen.

Att besluta att avliva dem var nog bland det vidrigaste jag någonsin gjort, men jag kände att det var mitt ansvar att fatta det beslutet.

Det är ju en av sakerna som är skit med att få kattungar, att det kan gå fel men det var helt rätt att avliva dem. Hoppas den som är kvar växer på sig som hon ska.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
548
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 298
Senast: Marvin
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 497
Senast: Blyger
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 550
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka