Golden? Samojed?

M

msjodin

Jag skulle vilja ha lite information om dessa två raser. Lite för och nackdelar osv.
Är tacksam för all den information och erfarenhet som ni har av dessa två hundar.

Sv: Golden? Samojed?

Skulle även vilja ha lite för och nackdelar då det gäller han och tik hundar. Eller valp och äldre hund. vad är bäst för en som inte haft hund tidigare?

Har haft två samojeder och de är underbara hundar. Dock rätt så självständiga och de kan vara väldigt envisa vilket gör att man kan få vara innovativ för att få in lydighet. En golden är nog mer "lättarbetad" än en samojed. Vi åkte skidor med dem, de fick även dra en hel del och funkade som klövjehundar på fjällvandringar.

Dom är ju hur fina som helst:love:
Men det kanske inte passar att ha en samojed som en första hund, då man faktiskt känner sig rätt så osäker vad det gäller uppfostringen.

Golden har ju rätt mycket problem inom rasen med höfter och armbågar, så var noga med att välja valp från rätt uppfödare om det blir golden.
Sen finns de i alla varianter, från kritvita till nästan röda. Från coola soffpotatisar till maniska arbetsnarkomaner (som min...) så kolla upp de olika uppfödarna och föräldradjur osv.

Att skaffa valp är mycket jobbigare än man tror, man blir väldigt låst första halvåret och sedan kommer könsmognaden, trotsåldrar osv. Det kan vara jobbigt samtidigt som det är givande att få vara med och påverka hunden från början. Dessutom ska en hund av större modell inte motioneras hårt alls det första året, vilket innebär att det dröjer innan du kan ta de där härliga långpromenaderna.

Att köpa en äldre hund kan innebära en hel del arbete det också eftersom någon annan uppfostrat hunden och en del kanske måste ändras för att passa med dig och ditt liv. Hittar du däremot en lite äldre tik som pensionerats från valplådan hos någon uppfödare eller liknande så är chansen stor att du får en riktigt trevlig hund.

Så du får försöka känna efter själv vad du är beredd att lägga på hunden? Även om du inte har så mycket erfarenhet så kan du visst lyckas med din första hund bara du är beredd att vara öppen för att lära dig själv om hundar, går på kurser och omger dig med kunnigt folk som du kan lita och lära av.

Jag vet nämligen av en 5 månaders gammal samojed bara nån mil härifrån. Och visst är det tråkigt att inte ha fått följa med från början, men å andra sidan så kan man börja motionera llite lätt med den valpen.
Och jag har sökt till en hund utbildning till hösten så om jag kommer in där så kommer jag nog att få mer kött på benen, ett helt år bara med hund snack, kan det bli bättre=)
Och om det blir en golden, så vill jag ha en som är mörkare i pälsen, tycker dom är så mycke finare än dom som är hel ljus.

Jag har en mörk golden och jag kan verkligen rekommendera dig en golden över en samojed. Flera av min kompisar har samojeder och jag tycker det bara verkar vara jobbigt med all denna päls som de lossar året om. Och dessutom verkar de inte må alltför bra under sommaren när det är så varmt. Också verkar de vara envisare och inte lika lyhörd som en golden.

Men som en annan bukefalist sa, hitta en bra kennel med friska goldens!

En golden kan du göra allt med! Ligga i soffan eller vara ute i skogen och spåra eller träna lydnad!

Synd att du bor en bit härifrån, annars hade jag kunnat tipsa dig om en jättbra goldenkennel med mest mörka sk. jaktgolden!

En samojed är vacker att se på, men kanske inte så praktisk. och vi har en väldigt varm lägenhet så en samojed skulle nog inte trivas speciellt bra. Har kollat på några kennlar häromkring om golden, men inte hittat nån med mörk päls tyvärr.

msjodin skrev:
En samojed är vacker att se på, men kanske inte så praktisk. och vi har en väldigt varm lägenhet så en samojed skulle nog inte trivas speciellt bra. Har kollat på några kennlar häromkring om golden, men inte hittat nån med mörk päls tyvärr.

Samojed i lägenhet skulle jag inte rekommendera. Våra samojeder bodde i princip utomhus trots att de fick vara inomhus. De pallade inte med att vara inomhus längre än... ja, en timme. Sedan ville de ut. Samojeder som är mycket utomhus utvecklar kanske en tjockare päls än samojeder som är inomhus mycket redan från början, det vet jag inte för jag har bara erfarenhet av samojeder som tillbringar största delen av sitt liv utomhus.

Samojeder ska inte håra mycket året om. De släpper enormt mycket päls vår och höst, men där emellan ska det inte vara några som helst problem med pälsfällning, de ska inte fälla mer än "gemene hund".

msjodin skrev:
En samojed är vacker att se på, men kanske inte så praktisk. och vi har en väldigt varm lägenhet så en samojed skulle nog inte trivas speciellt bra. Har kollat på några kennlar häromkring om golden, men inte hittat nån med mörk päls tyvärr.[/QUOT

Det är väl ca 60 mil hit från dig, vill du köpa valp så långt ifrån kan du få nummer till min kennel. De har verkligen fina hundar och avlar bara på friska individer med bra psyke. De allra flesta blir också mörka. Dessutom är många av hennes hundar inte sådana som lägger på sig lätt utan är mycket smärta och har bra päls.

Lycka till!

Anna 87a skrev:
msjodin skrev:
En samojed är vacker att se på, men kanske inte så praktisk. och vi har en väldigt varm lägenhet så en samojed skulle nog inte trivas speciellt bra. Har kollat på några kennlar häromkring om golden, men inte hittat nån med mörk päls tyvärr.[/QUOT

Det är väl ca 60 mil hit från dig, vill du köpa valp så långt ifrån kan du få nummer till min kennel. De har verkligen fina hundar och avlar bara på friska individer med bra psyke. De allra flesta blir också mörka. Dessutom är många av hennes hundar inte sådana som lägger på sig lätt utan är mycket smärta och har bra päls.

Lycka till!

Vilken kennel är din golden ifrån? :)

Det är bara att utesluta en samojed alltså, vill ju inte att hunden ska lida av värmen, men den dag man skaffar hus kanske..:idea:

60 mil? Hmm, vart hamnar man då? Har inte så bra lokalsinne. Men har din kennel någon hemsida, så man kan gå in och kolla där lite grann och drömma sig bort:)

Tänk bara på att de mörka goldens ofta är av jaktstam och därför bör tränas i detta eller liknande aktiviteter.

Duckponds, Vassruggens och Tiebreaks är tre kennlar jag känner till som har mörka goldens. Men som någon annan sa, de mörka är ofta av jaktlinjer och har mycket motor och måste får arbeta ordentligt för att må bra. Min är ifrån Duckponds.

Att dom mörka goldens skulle ha mer jakt i sig, hade jag faktiskt ingen aning om.

msjodin skrev:
Att dom mörka goldens skulle ha mer jakt i sig, hade jag faktiskt ingen aning om.
Utställningar premierar tyngre och ljusare exemplar, medan jaktkennlar avlar på den äldre typen som ofta var/är lättare och mörkare.

Säger bara SAMOJED!!:love:

Älskar denna rasen, den är väldigt allround, funkar till det mesta, utställning, Agility, myshund, familjehund, draghund....
Ja bara att välja och vraka!!:rofl:

Ska själv få hem min samojed tik om ca 3 veckor :love:
Längtar så....och på lördag ska jag åka och hälsa på den!!:love:

Så, Samojed skulle jag helt klart välja (och de har ja ju gjort med;) )
för de är en toppen hund, om man vill ha en hund som inte rikgit alla andra har!!:)

En toppen hund!!:)

Håller med om att samojed är jätte fina, men efter den information jag har fått :bow: så kommer jag inte att välja en sån nu, utan det får bli då man har mer erfarenhet och då man bor i hus, så den får vara ute hela dagarna, så det inte blir så varmt för dom.
Men lycka till med din lilla pärla, du får gärna lägga ut några söta bilder då hon har kommit:d

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 417
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 547
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar