Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

darkblonde

Trådstartare
Inspirerad av en tråd om hur man kan förbättra sin engelska (på Senior) undrar jag nu följande: Är det någon av er som - utan att själva ha ett annat modersmål än svenska - pratar "utrikiska" med barnen?

Jag erkänner villigt att jag inte har några barn (och kanske därför, enligt vissa, inte har rätt att uttala mig i frågor rörande uppfostran), men planen är att jag ska prata engelska med mina barn i princip från start. Det tror jag kommer att ge dem ett stort försprång när de ska genom skolan och ut i "riktiga världen".

Synpunkter? Egna erfarenheter?
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Men....blir inte det lite konstlat eftersom det inte är ditt modersmål? Nä, det tror jag inte på. Det blir nog bara onaturligt och förvirrande för barnen iom att det inte finns nån annan koppling till engelskan mer än att du pratar.

För ett tvåspråkigt barn är ju halva livet på ett språk och andra halvan på det andra språket. Och det ska vävas ihop på ett naturligt sätt. Det finns liksom rötter på båda sidor.

Men att du skulle prata engelska med dina barn känns ju bara taget ur luften...:crazy: Kör lite roliga lek och lär-grejer istället!! T.ex lär dem räkna på engelska och sånt. Men inte efterlikna en tvåspråkighet som inte finns....
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Min man hade på förslag att vi skulle lära barnen engelska också, vilket jag genast avfärdade... Vi bor i Sverige och vår skola är anpassad efter detta.
Att vi sen hittat ett pedagogiskt barnprogram för små barn där en liten del engelska ingår gör ju inget, men jag ser ingen anledning att lära dem ett språk till bara därför att.

En sak att tänka på är att engelska kan vara ett väldigt bra sätt att "prata krypterat" när man behöver prata om något som barnen inte bör veta... :angel: Att de ganska snart ändå lär sig att icecream är glass är en annan femma, men allt kan de inte förstå.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

engelska kan vara ett väldigt bra sätt att "prata krypterat"

Men det finns ju andra språk man kan använda för det ändamålet? Särskilt eftersom det oftast är samma saker man behöver säga... det krävs ju inte några stora kunskaper i det språk man ska använda för "kodade budskap" för att det ska funka. Det skulle jag lyckas göra på t ex franska eller holländska.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Men....blir inte det lite konstlat eftersom det inte är ditt modersmål? Nä, det tror jag inte på. Det blir nog bara onaturligt och förvirrande för barnen iom att det inte finns nån annan koppling till engelskan mer än att du pratar.

Jag kan använda en av mammas vänner som exempel. Hon flyttade till Tyskland, gifte sig och skaffade barn. Hon valde att prata svenska med barnen när de var ensamma, tyska när barnens kompisar var på besök. Alltså kan alla tre barnen nu svenska, vilket har hjälpt dem allihop mer eller mindre både på semestrar och i arbetslivet.

Som jag ser det är den enda skillnaden att mammas kompis kunde förklara sitt val med att "Jag kommer från Sverige så jag lär er svenska", medan min förklaring skulle vara "Jag är duktig på engelska och ju bättre ni blir, desto bättre kommer ni att klara er i världen".

Men att du skulle prata engelska med dina barn känns ju bara taget ur luften...:crazy:

Jag förstår om det låter långsökt, men det är långt ifrån taget ur luften. Första tanken om att det vore en fördel fick jag så tidigt som i elvaårsåldern när jag och mamma var i London på semester och jag inte ens kunde/vågade beställa en Pepsi på restaurangen. Hade jag kunnat engelska så hade jag varit mycket mer självständig.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Ja, jag pratar engelska med barnen för det mesta. Detta för att vi bor i Kalifornien och barnen är födda här. De blandar språk hejvilt och är väldigt sena i talutvecklingen (vanligt för tvåspråkiga barn). Nu står vi inför flytt hem till Sverige och jag funderar på om jag skall fortsätta med engelskan, men jag är tveksam. Jag talar flytande engelska (amerikansk) utan större brytning, men är ändå tveksam till att fortsätta eftersom det inte är mitt modersmål och det då riskerar att bli ett svagare språk. Å andra sidan så lär det ju inte bli sämre än om de skulle vänta tills de är 7 och då börja lära sig i skolan. Å tredje sidan har vi bra engelskaundervisning i vår svenska skola.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Men det finns ju andra språk man kan använda för det ändamålet? Särskilt eftersom det oftast är samma saker man behöver säga... det krävs ju inte några stora kunskaper i det språk man ska använda för "kodade budskap" för att det ska funka. Det skulle jag lyckas göra på t ex franska eller holländska.
OM man har fler språk gemensamt med sin make så är det en möjlighet.
Vi har bara svenska och knackig engelska gemensamt :p, jag har läst franska och maken tyska i skolan.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag kommer givetvis prata svenska med mina. (vi bor i england)

Goda vänner till oss som också är svensk/engelska gör så att barnen pratar svenska med mamma och engelska med pappa.
Deras barn runt 9 och 11 (har jag för mig) pratar båda språken flytande utan brytning.

Bodde jag i sverige med en svensk man skulle jag inte prata engleska, vi har ju som sagt bra undervisning där i skolorna och det är ingen nödvändighet att de lär sig tidigare såvida man inte tänk bo utomlands.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag önskar att mina föräldrar hade pratat engelska med mig iaf.
För trots den "bra" undervisningen vi har här i skolorna så skulle jag inte klara mig nått vidare utomlands, de som har läst mindre engelska än mig är bättre på det...Så för mig hade det iallafall varit en fördel och jag är avundsjuk på de som kan prata både engelska och svenska flytande som är yngre än mig..
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Som jag ser det är den enda skillnaden att mammas kompis kunde förklara sitt val med att "Jag kommer från Sverige så jag lär er svenska", medan min förklaring skulle vara "Jag är duktig på engelska och ju bättre ni blir, desto bättre kommer ni att klara er i världen".

Precis, där har du det!!:idea: Hon är svensk men bor utomlands. Därför är svenska ett av barnets modersmål= helt naturligt och självklart att prata svenska med dem. De hör inte svenska nån annanstans omkring sig som de bor nu, men här har de ju hela mammans familj. I Tyskland pratar de tyska för att det är deras modersmål det med och det är där de bor.

På väldigt många förskolor tar de in engelskan väldigt tidigt. Vet även i många förskoleklasser som de har lite engelska. Så jag tror inte man hämmar sina barn genom att inte prata engelska med dem.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Fast idag får barnen en hel mängd engelska "gratis" genom musik,tv internet och likande.
Blev överaskad när jag var på VFU i en femteklass, deras engelska var lika avancerad som den vi läste på högstadiet.
I femman höll mina klasskamrater på med "cat" "doll" "car"(jag är ju tvåspråkig från början så att säga)
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag kan använda en av mammas vänner som exempel. Hon flyttade till Tyskland, gifte sig och skaffade barn. Hon valde att prata svenska med barnen när de var ensamma, tyska när barnens kompisar var på besök. Alltså kan alla tre barnen nu svenska, vilket har hjälpt dem allihop mer eller mindre både på semestrar och i arbetslivet.

Men i ditt exempel var det ju helt naturligt att barnen blev tvåspråkiga, barnen hade svenska föräldrar men växte upp i Tyskland. Voila!

Mina barn kommer också att bli tvåspråkiga eftersom jag bor i England och är gift med en engelsman.

Men jag tror att det bara blir krystat om man försöker blanda två språk "baraföratt". Då är det bättre att låta barnen gå i Franska Skolan el dyl för att få ökade språkkunskaper den vägen.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Skulle inte göra det om jag inte pratade språket som om det var mitt modersmål.

Just engelska får svenska barn ändå genom TV, musik etc. Så något försprång att tala om blir det nog inte.

Min bror har två barn med en finska och hon var varit otroligt duktig på att konsekvent prata finska med barnen, de började att prata svenska, men förstod all finska. När de sedan började att tala finska så provade de alltid med svenska först. Men skillnaden är milsvid, finskan var MODERSMÅLET för henne. Inte bara ett språk hon tyckte att hon kunde bra.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag är uppvuxen med två språk då mina föräldrar inte har samma modersmål. Båda talar dock svenska, också. Jag blir alltid irriterad när föräldrar som uppenbarligen inte är särskilt bra på tex svenska ändå envisas med att prata svenska med sina barn, istället för ett språk de verkligen kan.

Jag vet inte hur bra du är på engelska. Själv skriver jag yrkesmässigt på engelska, men tycker mig ändå inte ha den känsla för nyanser i privatpersonliga sammanhang som jag har på svenska, och jag skulle därför inte prata engelska med barn vanemässigt (givetvis om jag vill säga något till ett engelskspråkigt barn).

Jag är övertygad om att de flesta svenskar är så pass dåliga på engelska ett det gör mer skada än nytta att ha det som ett språk i hemmet.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

*kl*

Jag håller fullständigt med Petruska i det hon skriver!

Om man har två eller flera modersmål i familjen som någon pratar obehindrat ska man göra det tycker jag. Oftast har man släkt som talar språken o det kan vara bra att kunna kommunicera med äldre släktingar som inte kan t ex engelska/eller det "nya" modersmålet.

Däremot tror jag att man gör mer skada än nytta om man pratar ett språk som man inte behärskar gramatiskt o till fullo rent ordmässigt.

Det är därför man inte vill att tvåspråkiga barn, vars föräldrar pratar dålig svenska, ska prata svenska med sina barn hemma, utan hålla sig till sitt modersmål så att barnen lär sig det korrekt.

Jag har tråkigt nog varit med om barn som har svårt att kommunicera med sina föräldrar för att föräldrarnas svenska är mkt sämre än barnens o barnens modersmål är dåligt pga att barnen inte vill lära sig sitt modersmål o inte vill ha modersmålsundervisning. Finns även föräldrar som har dåligt modermål o som inte har något egentligt språk alls... Oftast kvinnor o det är ju de som går hemma med barnen...

Att lära barnen ett nytt språk är en god idé men jag tycker att man ska behärska språket till fullo då!

Risken är annars att barnen blir förvirrade o inte vill prata alls.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Precis som Petruska och K i m skriver är det jag menar!! Måste man inte ha bott och levt i ett land i över 10 år (ca) för att det nya språket ska bli så pass bra att det kan jämföras med modersmål? Har hört det nånstans

En familj i vårt stall har en engelskspråkig pappa och en finsktalanda mamma. Han pratar engelska med barnen hela tiden och hon pratar finska med dem hemma. Fast jag tror hon pratar mest svenska ändå, hon har bott här så länge. Barnen pratar perfekt svenska, perfekt engelska och kanske något sämre finska eftersom de inte använt det lika mycket.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Oj vad jag hade onskat att jag vaxt upp i en tva sprakig familj, tro att man far valdigt mycket gratis da. Barn har ju sa latt for att lara nya saker ocksa. Hur latt/svart de har det borde vall ha med individen att gora.

Jag har jobbat for en svensk ryttare i England, hon pratar svenska med sina barn och de kan saledes bade svenska och engelska flytande.

Har aven en bekant har i Spanien som har tva barn, hon och hennes man ar fran Tysland. Pga av hennes mans jobb sa har de bott flera ar i Frankrike och aven har i Spanien. Hennes barn, varav den aldsta nog ar ca 11 ar (kommer inte ihag sakert) talar flytande tyska, franska, spanska och engelska !!!! Gissa om jag ar imponerad av den lilla grabben. Skulle tro att aven tjejen kan de flesta spraken. Han upplever det heller aldri som jobbigt, svart eller ngt liknande med ala essa sprak. Aven fast han vissa veckor kan ha prov man-tis-ons i tre olika sprak !!! Som hans mamma sa, det ar nog svarare for oss foraldrar som nar de har grammatiska prov etc faktiskt maste plugga och titta i bockerna ocksa for att se att de lar honom ratt eftersom det inte ar deras modersmal.

Helt otroligt, jag blir ssa imponerad !
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

För att klara så många språk flytande så behöver nog en liten extra språkbegåvning finnas tror jag ! Men det är ju bara att gratulera grabben.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Inspirerad av en tråd om hur man kan förbättra sin engelska (på Senior) undrar jag nu följande: Är det någon av er som - utan att själva ha ett annat modersmål än svenska - pratar "utrikiska" med barnen?

Jag erkänner villigt att jag inte har några barn (och kanske därför, enligt vissa, inte har rätt att uttala mig i frågor rörande uppfostran), men planen är att jag ska prata engelska med mina barn i princip från start. Det tror jag kommer att ge dem ett stort försprång när de ska genom skolan och ut i "riktiga världen".

Synpunkter? Egna erfarenheter?

Jag säger som jag sa i seniortråden:

Skulle tro att det är p.g.a att man inte kan börja med det förrän barnet lärt sig att det finns olika språk. I flerspråkiga familjer är det ju viktigt att vardera föräldern pratar sitt språk med barnet och inte blandar innan det lärt sig att det är två helt olika språk det hör - i tre- fyraårsåldern.

Vid det laget kanske en helsvensk familj tycker det känns konstigt att börjar använda ett annat språk. Min egen dotter hade jättesvårt för att hennes engelske pappa plötsligt började prata svenska med henne för att få öva sig själv. Hon bara stirrade på honom som "är du helt pucko eller?" :D
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

För att klara så många språk flytande så behöver nog en liten extra språkbegåvning finnas tror jag ! Men det är ju bara att gratulera grabben.

Nejdå, besök vilket dagis som helst inom de europeiska institutionerna i Bryssel, Luxemburg eller Strasbourg...

Min dotter som alltså pratade svenska-engelska hemma lärde sig snabbt franska på dagiset i Bryssel och hade klasskompisar vars föräldrar inte hade engelska som någonderas modersmål utan bara som gemensamt språk med varandra inom familjen eftersom paren inte kunde varandras språk (en grekisk-holländsk familj t.ex.) så de barnen kunde ju både grekiska, holländska, franska och engelska...

Bryssel är dessutom självt officiellt tvåspåkigt (nu pratar jag inte om EU utan belgarna själva) så för att få en bra karriär där så måste du kunna ditt eget modersmål (franska eller flamländska) och det andra språket bra samt ha iallafall hyfsad engelska för de internationella relationerna. Så växer belgare upp! Likadant i Schweiz antar jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 604
Senast: Fraegd
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 384
Senast: mackan
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 104
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp