Gödselhanetering när man har tre hästar?

Sv: Gödselhanetering när man har tre hästar?

hur många hästar hade du när du tömde containern en gång i kvartalet?
Mina hästar går på lösdrift och de är ju inte alltid dom är i sin ligghall, oftast bara vid taskigt väder. Hos oss skulle de kosta 350 kr / månaden för själva containern samt 800 kr per tömningstillfälle.

hur många hästar hade du när du tömde containern en gång i kvartalet?

Nu har vi inga längre, sedan november. Men vi hade tre hästar, vi tömde varje kvartal. Halm och spån blandat, en häst på permanentbädd (vilket gav mindre till gödselstacken).

Det intervallet krävde mycket jobb med packning (vi körde med Bobcat) för att inte behöva tömma oftare.

Är det exkl.moms? Det låter väldigt billigt, jag hade huggit direkt.

Hästantal etc har jag redan redogjort för tidigare i tråden, se ovan.

Och här kostar containern 100:-/månad, 800 i körning och på det kostnad för att få bort skiten... 800:- per ton har jag hört...
Så en vagn hade ju blivit billigare eftersom jag inte kan få upp containern på det vi har...

måste bara fråga är de verkligen samma regler när de gäller lösdrift? Ja menar de mesta av skiten hamnar ju ute i hagen då dom står sällan i lösdriftten.

fick precis reda på att gödselkraven gäller inte för lösdrift:) De blir ju aldrig samma mängder på ett och samma ställe. sedan kan man ju gödsla med de som blir:)

FAst eg är ju det inte sant... Mina hästar har ju iaf toalettställen i hagen. Visst sker det en olycka ibland på andra ställen. Min granne har lösdrift och det ser ut som om hon har gödselstack hos sig ;)
Lätt att fixa till i hagen iaf :)

Vad är det som inte är sant? Jag pratade med miljöansvarige i vår kommun och enligt honom så gäller inte kraven lösdriftshästar.

Vad är det som inte är sant? Jag pratade med miljöansvarige i vår kommun och enligt honom så gäller inte kraven lösdriftshästar.
Nej, du har rätt. Har man lösdrift (ligghall alltså) så räknas ligghallen som tät lagring eftersom den har tak. därmed kan inte någon utlakning ske från bädden (om man inte har en å rinnande igenom ligghallen förstås;)). När man tömmer bädden måste den förstås bort och läggas i stuka på lämplig åker eller på en platta eller liknande (om man inte har ett jättebehov av gödsel till trädgårdslanden förstås:)). Resten av hagen får man hålla efter så att det inte blir övergödning där. Men tanken är att hagen ska ha en grässvål som kan ta hand om gödseln så att den inte kan rinna ut i vattendrag. Har man inte det så behöver man mocka hagen lite oftare. men då räcker det ju med att man lägger den gödseln i trädgårdslandet;)

ja blev lite fundersam för ja mockar ju hallen varje dag och lägger på hög ute och, förklarade även detta men de hade ingen större inverkan när de handlar om så korta perioder sa han, sedan på¨våren brukar ja lägga de på olika ställen i trädgården där ja har växter och brukar även strö ut på sommarhagar som behöver växa på sig lite. Samma med hagen den brukar ja mocka på våren när allt bajs tinat.

Jag menade att de flesta hästar har sina toaletter i hagen alltså blir det inte jätteutspritt...

Fast jag tycker att det är konstigt att man får mocka ur lösdriften varje dag o lägga på hög...
Mina hästar skiter o pissar lika mycket om de bor i en lösdrift eller står på box. Så om jag har boxdörrarna öppna borde jag ju ha en lösdrift och kan lägga det i en stack på marken o köra iväg en gång om året....

konstigt eller inte så är de i vår kommun iallafall;)

Och det är ju skönt för dig :) Är nog så här med :)

Men jag tycker ändå att hästarna skiter lika mycket ;)

våra hästar lösdriftshästar skiter också mycket men de blir ändå mer utspritt och blir inte liggande på samma vis som i en rejäl gödselstack. Sedan är de ju bara att tacka och ta emot. Finns ju ingen anledningen att göra gödselplatta bara för görandet skull. Det är ju trots allt en hyfsad stor kostnad och självklart är man tacksam om man slipper undan.

Jovisst- men behöver jag bara ha boxdörrarna öppna för att räkna det som lösdrift?

Jag vill inte påstå att mina hästar skiter utspritt... Det sm göms i snö kommer fram i tö... och runt matplatsen tänker ju inte jag låta det ligga kvar.... Där är döäckligt och då är där bara två hästar.....

Gällande den frågan så får du fråga miljöansvarige i din kommun. De är nog dumt att anförtro buke till det.

Sedan så förutsätter jag att dom flesta hästägare mockar hagen vi behov.

Jo men var lägger man det när man inte har ngn gödselstack då?
Jag själv kör iväg med min till tippen en gång i veckan... Skulle behöva en större släpkärra...

Hagen mockar jag också- men inte mit i vintern så nu när snön försvann så der det ut som km o hjälp mig o dö faktiskt... Fast iofs. Jag vill ju att den ska se somrig ut alltid ;) Bor kanske på fel ställe då... haha

mina hästar står bara i sin ligghall vid regnväder.

Det som kommer då lägger ja på valda platser i tädgården där ja vill gödsla lite.

Hagen mockar ja också på våren och de brukar ja sprida ut lite varstans i trädgården.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 395
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 157
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka