Sv: godkänt?

Byter bett !! Undrar om man får lov att rida dressyr med oledat bett ?

Men det kan ju tydligen vara tvärtom också?

När jag tänker efter tror jag att jag har skymtat ett rakt bett någonstans i en garderob... :idea:

Min häst går 10 ggr bättre på rakt bett.. Har haft god lust att slänga mitt "förbannade TR tränsbett" i soptunnan måånga gånger...

Jag har oxå haft enbart positiva upplevelser med raka bett! Framförallt på hästar som gärna blir tunga i handen, de accepterar bettet utan att bli oroliga i munnen. Det är roligt att rida med, för det känns snällt och hästarna trivs! :)

Min blir "tyngre" på rakt, men ja, det är ju positivt eftersom man knapt har någon häst i handen alls på tredelat.. :p Så han tycker tydligen att det är bättre. Har ett svagt böjt med fasta ringar.

Tycker det är väldigt konstigt att man inte får tävla på det, särskilt eftersom alla hästtandläkare nu kommit fram till att det ofta är det bästa för hästens munn...

Jag har hört att ju fler leder på bettet, desto skarpare blir det. Men å andra sidan så borde det ju forma sig bättre efter hästens mun? :confused: Fast det kanske beror helt på hur individen uppfattar det i sin egen mun, vilket som är bekvämast.

Har aldrig fattar varför det inte är godkänt med andra bett! Nån som kan förklara? :)

Axelle skrev:
Jag har hört att ju fler leder på bettet, desto skarpare blir det. Men å andra sidan så borde det ju forma sig bättre efter hästens mun? :confused: Fast det kanske beror helt på hur individen uppfattar det i sin egen mun, vilket som är bekvämast.

Allt beror på hur hästen ser ut i munnen. Tvådelat går t ex rakt upp i gommen på lillponnyn, vilken inte alls är skönt. Då fungerar tre delat bättre. rakt bett har jag som sagt ingen erfarenhet av men rent instinktivt när jag försöker tänka logisk känns det som att det är skarpare.

Men inget bett är skarpare än handen som håller i det. :idea:

Centaur skrev:
Det tycker jag är dåligt. I England så får man rida på rakt tränsbett..

Här i storbrittanien får man ju rida på vad man vill...och dessutom använda doping till tävlingar!!!(tycker inte om det men men man gör som man blir tillsagd)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar