Sv: godkänt?

mmm en "gammal"(enligt ägaren) hopphäst på 12 år har ont i sina leder(har tävlat typ varje helg hela sitt liv(dom går hårt här...)han gick konstant på butta när han tävlade...sen ger dom lite "konstiga"piller mm till tävlingshästarna så dom ska vara frächa!!!
Jag är bara anställd där och rider som jag blir tillsagd...därebland en 4 åring som rids 6 dagar/veckan hårt på ridbanan 90 min/dag...så jag förstår att dom tar slut men vad kan man göra???

Trist. Men jag är nästan säker på att det internationella ridsportförbundet har regler som gäller i alla länder, och att det följdaktligen skulle vara lika förbjudet med dopning i England som det är i Sverige.

Immer

jo men det är bara på internationella tävlingar i det här landet dom tar dopingtester...annars verkar dom trycka i dom allt möjligt...

vad spelar det för roll om dte är olika metaler på betet??
är det annan smack skilnnad??
elr jag vet inte :D

Gilette skrev:
vad har det för betydelse egentligen, om det är en eller flera metaller??
Det är väl så att vissa metaller reagerar med varandra när dom kommer i kontakt med hästens saliv och gen som elektriska stötar i munnen på hästen............

Tycker det är dåligt. Tänk om ens häst verkligen hatar ledade bett. Ska hästen behöva gå runt och vantrivas och greja runt med bettet och gapa, tugga och hålla på genom hela programmet, på framridningen osv?:crazy: :crazy:

Ja, tredelat är ok på alla tävlingar. Men det får inte vara en "platta" i mitten utan det måste vara "rundat", Kakan är urdålig på att förklara............

I fälttävlansdressyren får man även lov att rida på rakt bett, bett med parerstänger, gummibett och tredelat med platta.
Tycker det är mycket bättre, hästarna ser ju olika ut i munnen. Konstigt att det inte är samma i vanlig dressyr, det väldigt lätt att bli förvirrad :angel:

jag har alltid hört att rakt e mjukare men min häst reagerar tvärt om.. han kanske e knäpp,

Tyvärr maler ridsportens kvarnar långsamt:cry:

Vet att rakt bett i dressyr diskuteras. Kommer säkert inom närmaste åren:crazy:
Det är ju inte så länge sedan det blev tillåtet med syntetbett och tredelat.

Bästa man kan göra är att maila ridsportsförbundet ( be dom vidarebefodta till dom som skriver TR ) och påpeka att rakt bett m.m borde tillåtas. Går nog fortare då .

Rider själv med rakt bett utom på tävling.

Var i TR står det att det bara får vara en sorts metall?? :confused: Sitter med dressyrTR och tittar på mom 222 och där står ingenting om det. Rider själv på tredelat sweet iron (heter det så när det är en mörkare metall i mitten??), och jag har uppfattat det som att det är tillåtet eftersom det ser ut som "prototypen" för godkända bett.

Om man tittar på bettet på bilden är det ju ett tvådelat tränsbett med fasta ringar, så långt är det helt i enlighet med TR. Dessvärre stämmer det inte överens med de sk "prototyperna" som anges på bild. Det kan ju bero på att de som skrivit TR inte haft detta bett i åtanke då det inte är lika vanligt som de andra två- och tredelade varianterna. Skriv till Ridsportförbundet och fråga! Jag tycker att det borde vara godkänt eftersom det är ett tvådelat tränsbett med fasta ringar som bas, och borde inverka som ett sådant med undantag av "rullarna". Eller? :confused:

Pratade med min ridlärare i fredags vad som gäller på dressyr tävling.. Enligt henne får jag rida på 3 delat med fasta ringar o oval del i mitten av bettet,men man fick inte ha kula i mitten!!

*KL*

Måste bara fråga en sak.. Hur ser domarna vilka bett man rider på, jag menar som t.ex. det med kopparrullar, öppnar de hästens mun före man rider in på banan eller?:crazy:

Dom gör bettkontroll emellanåt har själv varit med om det (hade godkänt bett:smirk: .) även överdomaren kan göra koll på framridningen

Tror att poängen med att ha standardiserad utrustning i dressyren är för att det ska bli så rättvist som möjligt. Så man tog väl de 'vanliga betten' när man skrev TR och har väl som sagt inte fått *** ur vagnen och fattat att det är mycket bättre för många hästars mun med rakt.

Rider själv på rakt på en häst som är ganska stark och som inte vill ta bettet i munnen på ett bra sätt med delat. Måste dock börja rida på det inför kommande tävlingar. Morr...

Tänker skriva till ridsportförbundet som Sazalamel föreslog, hoppas att fler gör det!:bow:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare