Godkännande av djurtransport

Sv: Godkännande av djurtransport

Hej alla.

Släpet blev kontrollerat. Först började kontrollanten med att fylla i personuppgifter. Ville veta ifall jag har någon utbildning i att köra häst. Har naturligtvis kompetensbeviset så det gick bra.
Kontrollerade att jag har brandsläckare och termometer. Allt ok.
Sedan kom mätning av transporten. Öppningarna för ventilation skall vara minst 20% av golvytan. :confused:
Två öppningsbara fönster fram och taklucka. Sämre baktill. Lucka som fälls uppåt med små hål i.
Till skillnad mot flera inlägg ovan, sa kontrollanten att luften kommer in via bakluckan och ut framtill. Även detta ger jag :confused:
Beredskapsplan skall finnas. Ex namn och nummer till extra förare och till veterinär. Skall finnas i bilen under färd med transport. Vettigt.
Krav på sätt att lösgöra hästar vid olycka. Jag uppgav att jag har kniv i bilen. Men får veta att jag även bör ha bultsax med för att kunna kapa av ex spännen! Vill ju till att ej polisen tar mig med dessa i bilen...

Takfärgen. Kravet gäller ljust eller vitt tak. Men det räcker att delen mot himlen är ljus. Sidorna får vara mörka.
OT Mythbusters gjorde en vetenskaplig kontroll. Ställde en vit och en svart bil på samma soliga område. Mindre än 1 grad i innertempratur uppmättes. men troligen har ej länsstyrelsen sett det programmet.

För att få godkänd transport för mer än 8 timmar måste även taket vara isolerat. Räcker ej med enbart glasfiber. Nu blir jag fundersam. Hur många transporter har jag sett med dubbla tak?????

Fick inga lagrum. Flickan hade ej med lagboken.
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Fick inga lagrum. Flickan hade ej med lagboken.
Det låter ungefär som jag misstänkte, bedömningen verkar mer än lovligt godtycklig plus att delar av (de kända) reglerna känns ganska verklighetsfrämmande. Tyvärr spelar det ju ingen roll. I praktiken får man väl helt enkelt göra så gott man kan, och räkna med risken för en kontroll och den eventuella påföljden.
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Nu hänger jag inte med här...:confused:

Är det yrkesmässig körning eller privat?

"Luften går ut fram" :rofl: ja vad säger man:rofl:
 
Sv: Godkännande av djurtransport

"Luften går ut fram" :rofl: ja vad säger man:rofl:

Att de bevisar sin okunskap over and over again :angel:

Det hemska är att sådana har makt att ställa till det för folk och det kostar en massa onödiga pengar och tid.

Börjar finnas lite för många dåligt underbyggda regler i väldigt många sammanhang nu.
 
Sv: Godkännande av djurtransport

"Luften går ut fram" :rofl: ja vad säger man:rofl:
Men för att ventilationsöppningarnas yta skall uppgå till minst 20% av golvytan krävs nog på de flesta transporter i praktiken att övre luckan bak är öppen, och i det läget verkar luftflödet i många transporter till stor del gå in genom bakluckan.
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Godkännande för yrkesmässig körning. Har fullblod i träning och lite uppfödning.
Har F-skattesedel och då är det ju transporter i verksamheten.

men till Snubbelfot Är det jag som skall hoppas på att ej fastna i en kontroll?
Vad har jag gjort fel?
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Men för att ventilationsöppningarnas yta skall uppgå till minst 20% av golvytan krävs nog på de flesta transporter i praktiken att övre luckan bak är öppen, och i det läget verkar luftflödet i många transporter till stor del gå in genom bakluckan.

Precis. De ville att jag skulle kunna öppna luckan. Vilket jag ej kan. Stängd eller öppen är det som gäller. kan ej ha lite öppen.

Tilläggas kan är att jag har en svensk vagn, Värmlandsvagen av 2007 års modell. Tror att min gamla Ume från 1993 uppfyllt flera av kraven bättre...
 
Senast ändrad:
Sv: Godkännande av djurtransport

Det var några år sedan den tidigare omskrivna undersökningen gjordes, men då var det nog bara Westfalian som fick godkänt på ventilationen UTAN att överluckan var öppen.

Vi har delad överlucka på Bojen och takluckor, det går alltså att variera en smula. Men när vi kört sto med föl och fått ha stängt baktill har luften trots högsommarvärme varit bra och i fullt godkänd temperatur.

Edit; i många fall kan det vara olagligt att ha luckan stängd, med hänsyn till ventilationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Godkännande av djurtransport

Är det lagligt att köra med luckan öppen?
Jag har inte hittat någon bestämmelse som uttryckligen förbjuder det; jag kör ofta med överluckan öppen på sommaren.
Är det jag som skall hoppas på att ej fastna i en kontroll?
Vad har jag gjort fel?
Jag menade rent allmänt ifråga om långa transporter och godkända transportfordon, eftersom det inte är helt trivialt att uppfylla alla krav som gäller idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Godkännande av djurtransport

Men för att ventilationsöppningarnas yta skall uppgå till minst 20% av golvytan krävs nog på de flesta transporter i praktiken att övre luckan bak är öppen, och i det läget verkar luftflödet i många transporter till stor del gå in genom bakluckan.

Det skulle dock vara väldigt intressant att få veta vad sjutton golvytan har med ventilationen att göra, om det hade funnits ett krav på ventilationsyta per häst hade det varit en sak men golvytan har ju inte ett spår med saken att göra, tvärtom ju mer yta (eller luftvolym) du har ju mindre ventilation behövs för att upprätthålla bra luft.

Enorm skillnad tex hur mkt du behöver ha öppet i vår lastbil som är 4,5 meter lång invändigt kontra de normala som är 2,5-3 meter långa invändigt, extra utrymmet gör att luften håller sig mkt friskare än i de mindre.
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Det skulle dock vara väldigt intressant att få veta vad sjutton golvytan har med ventilationen att göra, om det hade funnits ett krav på ventilationsyta per häst hade det varit en sak
Ja... jag gissar att man har försökt överförenkla bedömningen, och försökt slippa specificera ytan i m2 (eller i andel av golvytan per häst). Att mäta den faktiska luftväxlingen hade förstås varit det enda riktigt relevanta eftersom enbart ventilationsöppningarnas yta inte säger särskilt mycket om ventilationens funktion... men att mäta den, hyfsat tillförlitligt och vetenskapligt, på varje transportfordon som skall godkännas är nog inte rimligt.
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Jag är ingen fysiker, men alla kurser jag gått (fysik i gymn, transportörsutbildningen samt BE kortet) sp har man sagt att luften går in baktill och ut fram.. Ni menar alltså att det inte stämmer? Hur fungerar då luftflödet om det inte är så?
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Dy har fått flera krav som jag inte fick! Jag behövde varken bultsax eller nummer till reservförare.. Nr tull vet sa de inget om heller men det har jag ju alltid...

Måste kolla
Mitt tillstånd.. Trodde jag hade över åtta timmar men jag tror inte vårt tak är isolerat.. Gör inget om tillståndet inte var över åtta timmer eftersom jag aldrig kommer köra så länge.. Men av ren nyfikenhet ska jag försöka kolla det..
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Relativt.. Jag kör väääldigt lite i dagsläget...
Men jag tror ändå att transporten är godkänd för över 8 h för ja minns lite att vi hade diskussionen att vi skulle söka så mycket som möjligt för att inte ångra det i framtiden, men jag minns ingenting om ett isolerat tak... Att det måste vars ljust minns jag dock.. Ska se om jag hittar papprena...
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Ja... jag gissar att man har försökt överförenkla bedömningen, och försökt slippa specificera ytan i m2 (eller i andel av golvytan per häst). Att mäta den faktiska luftväxlingen hade förstås varit det enda riktigt relevanta eftersom enbart ventilationsöppningarnas yta inte säger särskilt mycket om ventilationens funktion... men att mäta den, hyfsat tillförlitligt och vetenskapligt, på varje transportfordon som skall godkännas är nog inte rimligt.

Det haltar ju betänkligt när man anger per golvyta, det enklaste och naturligaste är givetvis att ange ventilationen per häst, är ju inte riktigt samma ventilationsbehov för en häst på 10 kvm som om du har 5 hästar på 10 kvm.
Om de måste ha någon förenkling så är det en två hästars transport så sätt ett fast behov för två hästars och om något så minskar behovet ju större yta de har inte tvärtom som lagen nu blir, samma sak med 3,4,5 hästars osv blir ju helt tokigt som det är formulerat nu.
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Jag är ingen fysiker, men alla kurser jag gått (fysik i gymn, transportörsutbildningen samt BE kortet) sp har man sagt att luften går in baktill och ut fram.. Ni menar alltså att det inte stämmer? Hur fungerar då luftflödet om det inte är så?

En transport med bra ventilation är inte byggd för att köra med luckan öppen egentligen med luckan öppen så blir det ett baksug som sätter den vanliga ventilationen ur funktion.

Med en korrekt ventilation och luckan stängd så trycks friskluften in framtill och ventileras lättast ut uppåt.

Med en bra ventilation på släpet så skall man inte behöva ha luckan öppen mer än i undantagsfall tex när man kör sakta speciellt när det är varmt (luftväxlingen blir mindre ju långsammare du kör).

Vår Stema tex som aldrig någonsin blir varm eller dålig luft i även om du har den stängd, har sina intag rakt framåt dock leder den in luften via kanaler på sidorna så att den släpper in den bakom hästarnas huvud för att kunna ha en rejäl ventilation utan att samtidigt blåsa höet i näsorna på hästarna vilket en transport som släpper in det mitt fram kan göra tex westfalian vår släpper sen ut det i taket i hörnen längst bak vid luckan. Har aldrig haft en släp som varit bättre ventilerat än det sen påverkar ju också att det är extra högt och extra brett mer luftvolym påverkar ju mkt hur luften blir.
 
Sv: Godkännande av djurtransport

En transport med bra ventilation är inte byggd för att köra med luckan öppen egentligen med luckan öppen så blir det ett baksug som sätter den vanliga ventilationen ur funktion.

Med en korrekt ventilation och luckan stängd så trycks friskluften in framtill och ventileras lättast ut uppåt.
Just så:bow:


Kan du söka jobb som konsult på L S o lära dem ett o annat:love:

Luften räknas i volym, o inte i dm 2.
2 hästar avger väldigt mkt i stillastående högsommarvärme.

Fasen man kan tro att de räknar med att svenska hästägare har en ärta till hjärna.
 
Sv: Godkännande av djurtransport

Hur många transporter på marknaden har sådan ventilation som ni pratar om?
Borde inte luften ta den lättaste vägen förbi släpet, runt det, och inte genom? Ni får det att låta självklart men tydligen har jag en av dessa ärthjärnor ni talar om för, för mig låter det självklart att luften går in baktill. På min boj vet jag att luften går in bak, oavsett om luckan är öppen eller stängd. Jag har dessutom svårt att tro att ventilationen skulle räcka på sommaren om inte luckan var öppen. Så här på rak arm vet jag inte ens om ja har något ventilstionshål framtill..

Om det nu kommit helt nya ventilstionsdystem på marknaden under se senare åren så är det nog ändå inte jätte konstigt om reglera är baserade på forskning från tidigare år då kvaltetssläpen inte börjat komma in på riktigt frÅn utlandet.. Dessutom är det nog klokt att inte lyssna FÖR mycket på släpförsäljarna när de vill sälja ett släp.. Där med inte sagt att de måste ha fel, bara det att dom är ju försäljare och sådana ska man ju inte lyssna på ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska göra om i sovrummet och har lite funderingar... 3 väggar ska bli ljusgrå, den 4e ska bli fondvägg mörkgrå med något turkost...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: replica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp