Godkännande av djurtransport

Sv: Godkännande av djurtransport

Om du är ute och springer får du vinden i ansiktet eller nacken ? Fladdrar ditt hår framåt.

När transporten möter fartvinden så strömmar naturligtvis luften in genom öppningar vinden träffar.
Med luckan stängd så går vinden in genom ventilationshål fram, att det sätts ur spel när du har luckan öppen är för att så stor luftmängd trycks in genom den stora öppna luckan.

Har du öppningbara fönster i släpen (de som går att öppna åt alla håll) så är det en baggis att prova om du inte tror det åk i släpen och se hur mkt luft som kommer in om du öppnar så att de är öppna i framkant kontra bakkant så behöver du inte fundera längre på om luften kommer in bakifrån eller framifrån om den ges möjlighet.
Håller man normala hastigheter så är det inga problem däremot om man ligger och kör sakta blir det varmt i släpet för det kommer inte in tillräckligt med luft, du nämnde själv att du körde i 40-50 på landsväg om det var i denna tråd eller annan, då förstår jag att du har problem med ventilationen, det är just vid sådana låga hastigheter som det blir problem.

Det är inget nytt med sådan ventilation, även om många tillverkare har gjort ventilationen kraftigare de sista 10 åren, olika lösningar på hur de placerar luftintagen har alltid funnits. Vår släp tex är en -01 så ingen "ny". Tittar du tex på gamla kyllinge så har de en enkel variant genom rosettventilen i lilla dörren. Det är också det råd som alltid har funnits för de gamla släpen som hade bristfälligt med luftintag att sätta dit antingen en helt vanlig väggventil eller tex en sådan rosettventil antingen mitt fram eller tex i skötardörren.

""Har du öppningbara fönster i släpen (de som går att öppna åt alla håll) så är det en baggis att prova om du inte tror det åk i släpen och se hur mkt luft som kommer in om du öppnar så att de är öppna i framkant kontra bakkant så behöver du inte fundera längre på om luften kommer in bakifrån eller framifrån om den ges möjlighet.""

Har ett öppningsbart fönster på vardera sidan. Går bara att öppna till 5 cm glipa i bakre delen. Plus takluckan som kan öppnas år valfritt håll. Rek av länsstyrelsen var att jag skulle öppna den enbart i bakre kant.:confused:

""Har du öppningbara fönster i släpen (de som går att öppna åt alla håll) så är det en baggis att prova om du inte tror det åk i släpen och se hur mkt luft som kommer in om du öppnar så att de är öppna i framkant kontra bakkant så behöver du inte fundera längre på om luften kommer in bakifrån eller framifrån om den ges möjlighet.""

Har ett öppningsbart fönster på vardera sidan. Går bara att öppna till 5 cm glipa i bakre delen. Plus takluckan som kan öppnas år valfritt håll. Rek av länsstyrelsen var att jag skulle öppna den enbart i bakre kant.:confused:

Det är för att det blåser så in i helsike in genom dem om det är öppet framåt blir lite väl häftig vind. På vår taklucka i lastbilen tex (som inte sitter så att hästarna drabbas av draget) finns även maxangivelse på hastigheten man kan ha den öppet framåt den klarar helt enkelt inte för kraftig vind, öppen bakåt kan man ha oavsett hastighet (B-korts bil så fri hastighet)

Normala takfönster kan du sätta i vilken position som helst, men takluckor bör öppnad så det är vågrät eller öppen bak.

Den jag köpte nytt släp av var så trött på puckade hästmänniskor som öppnade i framkant vilket gjorde att den till slut försvann sin kos.
då fick jag en som man vevar upp i bakkant. Fastän jag hade sagt att jag ville ha den långt fram- hamnade den i mitten *ååh*.

rosettventiler har väl gamla VV haft.

vet inte vart du fått för dig att jag skulle ha problem med ventilationen i min transport? Det har jag inte och har aldrig sagt heller :)

Att du jämför ventilationen i en transport med att jag får vinden i ansiktet när jag springer känns inte jätte klokt eftersom mitt huvud inte är utformat som en hästtransport. :confused: Senast jag kollade så saknade jag iaf ett stort hål baktill.. men vem vet :D Men som min sambo sa, när man åker cab (som är bättre att jämföra med än mitt huvud ;)) så blåser håret faktiskt frammåt eftersom luften går in bakom huvudet på en. Ja, eller iaf om man sitter i ett eventuellt framsäte.. sitter man bak, så blåser de tamigtusan åt varenda j*vla håll ^^

Jag har kollat runt lite halvhjärtat med ytterligare kunniga inom detta område och alla, utan undantag, hävdar att luften går in baktill och hänvisar direkt till alla fysiska lagar som finns. Jag är dock inte den som ska citera några fysiska lagar. Det enda jag kan säga är att jag VET att luften går in baktill på min Boj (extra hög extra bred) och att luft kommer in baktill oavsett om luckan är öppen eller "stängd" för det är ju alltid en liten glipa.

Skulle vara intressant att veta vad ni har för fakta bakom påståendet att ventilationen skulle gå in framtill? Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig nu, utan att låta dryg, men det är verkligen inte min mening. Men eftersom alla jag någonsin pratat med, som jävla är kunniga inom fysik, eller som varit utbildade inom detta område ALLTID hävdat att det är självklart att luften gå in baktill i transporten. Därför vore det intressant att höra vad du/ni fått denna information ifrån och om det är baserat på någon fakta? Vart kommer faktan ifrån?

Fö har jag inte hunnit/orkat få fram vårt tillstånd för att se om vi har tillstånd att köra över 8h än.

Senast ändrad:

Men du missar en väsentlig sak du skall INTE ha ett stort hål baktill för att ventilationen skall fungera korrekt, det har jag ju sagt om och om igen, öppnar du luckan baktill så sätter du transportens egentliga ventilation ur funktion då öppningen där blir så stor att luften väller in och skapar ett sådant tryck att inte den egentliga ventilationen fungerar. Det vi diskuterar är att ha en transport som har tillräckligt bra ventilation UTAN att luckan är öppen. Var jag fick att du hade problem med din ventilation var just för att du skrev att du alltid har luckan öppen det blir för varmt annars........

Att håret blåser framåt i en cab har samma förklaring vindrutan är byggd för att trycka fartvinden över huvudet på de som sitter fram bakom den därför träffas du bara bakifrån av vinden = håret flyger framåt, hade du däremot gjort ett hål i vindrutan så skall du tro att du hade fått vinden i ansiktet och håret hade blåst bakåt. Sittar man i baksätet så är man oftast inte helt skyddad av vindrutan vilket gör att luften även träffar dig framifrån vilket gör just att håret blåser åt alla håll och kanter.

När vinden träffar transporten så fungerar den på samma sätt som vindrutan är där inga hål så leder den all luften förbi, är där hål in i fronten =ventilationshål så strömmar naturligtvis den luft som träffar dem in genom dessa om du inte har skapat ett övertryck inne i släpen genom att släppa in ännu större mängder genom ett jättehål bak så går denna luft in i transporten och sen ut där det finns frånluftsuttag lämpligen i taket.
En bra ventilation släpper in tillräckligt med luft framifrån för att inte behöva ha luckan öppen för att skapa bra luft i släpet. Har du luckan öppen behöver du inte bry dig ett spår om vilken övrig ventilation släpet har för den sätts ur spel om luckan är öppen det enda som kan ha en funktion då är att ha en taklucka öppen för att släppa ut luften som väller in genom luckan.

*kl*

Jag fick tyvärr inte fram hela testet som gjorts på SLU av Cecilia Strömberg 2003 men slutledningen ang ventilation fick jag fram i alla fall. Det är ju några år sedan men utformningen på transporterna har ju tyvärr inte ändrats särskilt mkt sedan dess.

"Mätningen av kolmonoxidhalten visade på förekomst kolmonoxid i de transporter där luften kom in bakifrån. Förekomst av kolmonoxid i transporterna kan undvikas genom att tilluftsdonet placeras framtill och har en sådan utformning att luften trycks in och bildar ett övertryck i transporten. Luftflödet varierade i transporterna."

Senast ändrad:

Sålänge luften inte kommer in mekaniskt utan är beroende av fart så är det den som är avgörande.

en annan viktig sak är ju hur pass lugn hästen är o hur mkt den avger beroende av klimatet för dagen.

att påstå att luftvolymen ska vara avhängigt av hur stor golvytan är blir ju befängt.
Släpen kan vara stora o då ha en större luftvolym att ta av.

Lite konstigt blir det när släpen är både längre o högre än förr o har takluckor som släpper ut det varmaste. Varmluften stiger som bekant;)

Vem vet. Nästa råd blir kanske att öppna upp fönstrena fram helt.
Vet folk som kört med trasiga fönster o t o m lilla urlastningsluckan fram på vid gavel.
De skulle säkert få godkänt av de som troligen inte själva kört ngn häst eller brytt sig- som man gör när det är ens egen.

Ventilationen på min transport är utformad som så att lilla luckan ska vara öppen. Det finns inga ventilationshål fram, det som finns är lilla luckan och två tackluckor. Hittils har det inte varit några som helst problem med ventilationen, men länsstyrelsekvinnan sa att OM det blir problem i högsommarvärme, rekomenderade hon att vi skulle sätta in ytterligare ett ventilationshål framtill. Hittils har jag inte kört i högsommarvärme och inte med två hästar så jag vet inte om det är ett problem.
Detta är en BOJ Bravo 1990, extra hög, extra bred -09.

Finns det några källor på det du framför? :)

Det är väl jäkligt lätt för släptillverkarna att bara mena att lilla luckan ska vara öppen. Man behöver inte göra ngn produktutveckling alls:idea:

Det skulle jag aldrig göra om det regnar o är kallt. Plus att damm´av hö o strö har större benägenhet att virvla runt.
Har även gjort tabben att lägga in torv på vintern:eek:

nu är väl Bojs släp i metall o det går att med en dosborr göra ett runt hål o att man kan sätta in en rosettventil.
Har gjort så förr på ett släp i flyfa.

Boj brukar oxå ha 2 takluckor.:confused:

Henra har väl små hål i lilla luckan, men hur luften ser ut i dessa har jag ingen aning om.

sen beror det väl på om man öppnar upp framtill med det som går.

Jag anser att utluften är viktigare för det gör att luft måste komma in. Litet undeertryck. Varm fuktig luft ska ut.

*KL*
En tanke bara - när det gäller koloxid så kan det kanske vara värt att komma ihåg att de allra högsta halterna som redovisades i någon transport i CS citerade undersökning från 2003 (alltså med öppen övre baklucka) låg runt 12 ppm. Nivågränsvärdet för människor låg enligt examensarbetet då på 20 ppm under en 8-timmars arbetsdag. Det nationella gränsvärde jag hittar för människor idag är 35 ppm (AFS 2005:17), så jag tror inte det finns någon akut hälsorisk just beträffande koloxid för en häst hur bakluckan än står såvida inte hästen åker 8 timmar varje dag - och då tror jag det är annat än koloxiden som är mer påfrestande.
(Därmed inte sagt att man inte bör försöka eftersträva så ren och riklig och dragfri ventilation som möjligt.)

Ventilationen på min transport är utformad som så att lilla luckan ska vara öppen. Det finns inga ventilationshål fram, det som finns är lilla luckan och två tackluckor. Hittils har det inte varit några som helst problem med ventilationen, men länsstyrelsekvinnan sa att OM det blir problem i högsommarvärme, rekomenderade hon att vi skulle sätta in ytterligare ett ventilationshål framtill. Hittils har jag inte kört i högsommarvärme och inte med två hästar så jag vet inte om det är ett problem.
Detta är en BOJ Bravo 1990, extra hög, extra bred -09.

Finns det några källor på det du framför? :)

Har du provat att köra öppet i full snöstorm ? När man gjort det så inser man att det är väldigt bra att ha ventilation som fungerar även med stängd lucka. Tyvärr är inte vädret alltid pålitligt när man är borta på tävlingar en dag. Men den snöstormen fick tom den klastrofobiska hästen som fram till dess icke gick att köra med luckan stängd att inse att det nog inte var så tokigt med stängd lucka det var definitivt bättre än att stå i en snödriva. Efter den dagen var det inga problem mer att köra den hästen med stängd lucka så uppenbarligen tyckte han inte det var så hemskt trevligt med snöstorm i släpet.

Att acceptera att släptillverkaren inte orkar ta tag i och utveckla en bra ventilation till sina släp är inget jag ens skulle drömma om.

Prova att köra öppet i rusningstrafik på några av våra tungt belastade europavägar där den aldrig sinande raden av lastbilarna lägger sig och trycker en halvmeter ifrån transporten. Sen inser du varför man måste ha en transport som fungerar med luckan stängd om man vill att hästen skall komma fram till tävlingar i avslappnat skick.

Har ingen aning om några länkar till någon sida du kan läsa, jag satte mig in i hur man ventilerade transporter långt innan internet blev någon stor sökkälla så tyvärr är det inget jag säkt aktivt efter på nätet.

hinner inte svara speciellt avancerat...

jag kör inte med luckan öppen i snöstorm, jag kör med luckan stängd, och ventilationen fungerar bra trotts detta (som jag skrivit tidigare). tack och lov brukar det sällan vara högsommarvärme och snöstorm samtidigt :)

tyvärr är det ju lite svårt att lita på det du säger eftersom det inte finns någon oberoende fakta att läsa.. jag ratar det inte rakt av, men jag vet ju inte vilka du/ni är och därför vore det ju rent av super korkat att lita på det rakt av. däremot är det intressant att höra inför att vi ev köper en ny transport..

Senast ändrad:

kör väldigt sällan med strö öht, kör i dagsläget så korta sträckor. har aldrig haft problem med dam i transporten de gånger jag haft det heller..

jag har inga problem med att se att utvecklingen går framåt, däremot vill jag ha oberoende forskning och fakta på det jag får höra.. jag skulle aldrig ställa mig och lita på en säljare som vill sälja en transport för 70-100.000 till mig. det vore inte heller särskilt klokt att lita på ett nick på buke... :laugh:

Kalla du det för ventilation när du vevar ner fönstret på bilen oxå;)

Jag kallar det för självdrag.

Boj är ju det enda märket som fortfarande ej har öppningsbara fönster- om inte annat så borde fönstre sitta så de kan se ut- väldigt uppskattat.

Sålänge luften inte kommer in mekaniskt utan är beroende av fart så är det den som är avgörande.

en annan viktig sak är ju hur pass lugn hästen är o hur mkt den avger beroende av klimatet för dagen.

att påstå att luftvolymen ska vara avhängigt av hur stor golvytan är blir ju befängt.
Släpen kan vara stora o då ha en större luftvolym att ta av.

Lite konstigt blir det när släpen är både längre o högre än förr o har takluckor som släpper ut det varmaste. Varmluften stiger som bekant;)

Vem vet. Nästa råd blir kanske att öppna upp fönstrena fram helt.
Vet folk som kört med trasiga fönster o t o m lilla urlastningsluckan fram på vid gavel.
De skulle säkert få godkänt av de som troligen inte själva kört ngn häst eller brytt sig- som man gör när det är ens egen.

Var detta svaret verkligen riktat till mig? Jag har inte skrivit någonstans om någon golvyta kontra ventilation??

hehe, boj har faktiskt öppningsbara fönster.. MEN det är ett tillval och min har det inte eftersom den var ett visningsex.

Fast de fönstren sitter väl på sidan o är små.

jag vill att de kommer hästen tillgodo- att den kan se ut.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska göra om i sovrummet och har lite funderingar... 3 väggar ska bli ljusgrå, den 4e ska bli fondvägg mörkgrå med något turkost...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: replica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka