Sv: Godkännande av djurtransport
Om du är ute och springer får du vinden i ansiktet eller nacken ? Fladdrar ditt hår framåt.
När transporten möter fartvinden så strömmar naturligtvis luften in genom öppningar vinden träffar.
Med luckan stängd så går vinden in genom ventilationshål fram, att det sätts ur spel när du har luckan öppen är för att så stor luftmängd trycks in genom den stora öppna luckan.
Har du öppningbara fönster i släpen (de som går att öppna åt alla håll) så är det en baggis att prova om du inte tror det åk i släpen och se hur mkt luft som kommer in om du öppnar så att de är öppna i framkant kontra bakkant så behöver du inte fundera längre på om luften kommer in bakifrån eller framifrån om den ges möjlighet.
Håller man normala hastigheter så är det inga problem däremot om man ligger och kör sakta blir det varmt i släpet för det kommer inte in tillräckligt med luft, du nämnde själv att du körde i 40-50 på landsväg om det var i denna tråd eller annan, då förstår jag att du har problem med ventilationen, det är just vid sådana låga hastigheter som det blir problem.
Det är inget nytt med sådan ventilation, även om många tillverkare har gjort ventilationen kraftigare de sista 10 åren, olika lösningar på hur de placerar luftintagen har alltid funnits. Vår släp tex är en -01 så ingen "ny". Tittar du tex på gamla kyllinge så har de en enkel variant genom rosettventilen i lilla dörren. Det är också det råd som alltid har funnits för de gamla släpen som hade bristfälligt med luftintag att sätta dit antingen en helt vanlig väggventil eller tex en sådan rosettventil antingen mitt fram eller tex i skötardörren.
Om du är ute och springer får du vinden i ansiktet eller nacken ? Fladdrar ditt hår framåt.
När transporten möter fartvinden så strömmar naturligtvis luften in genom öppningar vinden träffar.
Med luckan stängd så går vinden in genom ventilationshål fram, att det sätts ur spel när du har luckan öppen är för att så stor luftmängd trycks in genom den stora öppna luckan.
Har du öppningbara fönster i släpen (de som går att öppna åt alla håll) så är det en baggis att prova om du inte tror det åk i släpen och se hur mkt luft som kommer in om du öppnar så att de är öppna i framkant kontra bakkant så behöver du inte fundera längre på om luften kommer in bakifrån eller framifrån om den ges möjlighet.
Håller man normala hastigheter så är det inga problem däremot om man ligger och kör sakta blir det varmt i släpet för det kommer inte in tillräckligt med luft, du nämnde själv att du körde i 40-50 på landsväg om det var i denna tråd eller annan, då förstår jag att du har problem med ventilationen, det är just vid sådana låga hastigheter som det blir problem.
Det är inget nytt med sådan ventilation, även om många tillverkare har gjort ventilationen kraftigare de sista 10 åren, olika lösningar på hur de placerar luftintagen har alltid funnits. Vår släp tex är en -01 så ingen "ny". Tittar du tex på gamla kyllinge så har de en enkel variant genom rosettventilen i lilla dörren. Det är också det råd som alltid har funnits för de gamla släpen som hade bristfälligt med luftintag att sätta dit antingen en helt vanlig väggventil eller tex en sådan rosettventil antingen mitt fram eller tex i skötardörren.