Godkännande av djurtransport

Sv: Godkännande av djurtransport

Ventilationsgaller fram vid fönstret. Det är jättebra klimat i dessa släp, vi behövde aldrig ha luckan bak öppen för att ha behaglig temperatur.

Jag tror dig, men inget där luften kan gå ut. tänker på varm häst när det är svinkallt- londonfoggen o fukten.

hur är spiltlängden?

Jag som fick bärga hem min stora i ett Henrasläp kunde inte sätta för bakbommen då den inte fick plats. Fick igen luckan med nöd o näppe. Det var inte XL modellen dock.

Westfalia är en av de rymligaste transporterna på marknaden, väl tilltagen på både bredd och längd.

Westfalian är rymlig på alla ledder, en av de största på marknaden. Det var en av anledningarna till att vi valde den.

Åkkomforten är också helt överlägsen konkurrenterna, hästarna åker mjukare än de i bilen. Dock finns det andra nackdelar som gjorde att vi sålde vår fabriksnya bara månader efter att vi löst ut den.

Inspektören hävdade att de på jordbruksverket (hmmm det kan ha vart länsstyrelsen som inspekterade och gjort testerna) gjort flertalet tester med dessa vagnar och att de har urusel ventilation och blir därför inte godkända. Inte ens UMEs nya modeller som har luckor som fälls uppåt. Hon sa att de gjorde sina tester på flygplatser och inte i luffttunnlar för att få så korrekta tester som möjligt.
Hon sa också, att jag trotts att jag har en lucka som fälls nedåt, samt två takluckor, skulle ha en digital fjärrtermometer i transporten under sommartid, för att hålla koll på att det inte blev för varmt.

Jag har aldrig sett någon köra med luckan öppen på en transport där luckan fälls uppåt.. låter lite galet att göra det så där rent spontant också.. när man kör in i tunnlar och har fladdrande hantag efter transporten... Men jag vet inte, de flesta märkena som har dessa luckor skulle jag aldrig köpa heller pga övrig bristande kvalite och säkerhet enl mig..

Senast ändrad:

Den har ju dock en jättebrist att inte kunna justera bommen i längdled, det är ju det man använder oftast av allt eller skall man binda de som är korta/små jättelångt för att de skall kunna ta stöd av bommen ?

Det upplever inte jag som ett problem, kör ofta både ponnyer och unghästar. Å andra sidan binder jag dem sällan särskilt kort så de når kanske bak ändå.

Du kunde ha hänvisat till OS i Atlanta där man blev varse att hästar tål värme bättre än vad man trodde.

de kan ju dessutom reglera sin kroppsvärme o svettas över hela kroppen inkl. under hovarna:D

De tål däremot inte virvlande strö!!!!!

Vad fasen vill de?

Att hästarna ska få AC? Åka i fryslastbilar?
Är det oxå lag på att hundar endast får färdas i bilar med AC? eller måste ha ett extraaggregat längst bak i bilen där hunden oftast sitter.

Hmmm.

jag tror inte att dessa myndighetsutövare känner till skillnaden mellan häst vs hund o katt som bara kan svettas via mun o tassar.

Ska vi i vårt klimat behöva köpa såna däringa gallertrailers som man har i Texas- där det är en helt annan värme.

Då blir det livat när det är snöstorm....Aldrig blir vi svenskar nöjda..

Senast ändrad:

Kan tillägga att vi ställde frågan till släpförsäljaren när vi köpte Westfalian, just detta om bakluckan öppen. Jag är ju van att alltid köra med öppen överdel för att få ventilationen godkänd, och då fick vi uttryckligen svaret att släpet är konstruerat med en ventilation som gör att man inte behöver ha övre delen öppen. Släpet är däremot INTE konstruerat för att ha övre delen öppen under färd utan enbart vid stillastående.

Det råder tydligen delade meningar om huruvida släpet är konstruerat för öppen lucka under färd eller inte. Personligen förstår jag de som anser att de INTE är konstruerade för detta, eftersom ljudnivån blir oerhört hög och obehaglig.

Vad fasen vill de?

Att hästarna ska få AC? Åka i fryslastbilar?
Nja, hela förra veckan när det var mellan -10 och -18 skulle det tvärtom ha krävts webasto/eberspächer i transporten för att få upp temperaturen till lagliga +5, för en dagstur som totalt spänner över 8 timmar från avfärd till hemkomst...

haha ja helst vill de nog att någon ska stå med en fuktig svamp och badda hästarna i pannan under färden ;)

nej skämt och sido, jag tycker det är bra att dom är stenhårda med ventilationskraven.. får för mig att det kanske lyfter upp nivån lite på de som skiter fullständigt i det. man ska nog tänka på att folk som hänger inne på buke nog generellt är rätt medvetna, eller iaf har ett intresse att göra rätt för sig ;)
minns när jag körde mina två i en boj en sommardag med luckan nedfälld. Färden var på ca 1,5 timma och vi åkte på fm innan värsta solen kommit.. ändå var luften katastrofal. (samma ventilation som min och den transporten var också godkänd) Vill inte ens fundera på hur det hade varit om luckan varit stängd...

ed. förresten, ang ac, hehe, så sa hon faktiskt att om det blev dålig luft på sommaren så kunde jag sätta in ytterligare ett ventilationshål framtill.. gärna en med fläkt ;)

ang kyla så mår jag dåligt mer eller mindre varje gång jag åker till och från ridhuset så här års i kylan.. när folk sätter igång bilarna för att få igång värmen i bilen och bilen står och kräks ut avgaser som hästen ska stå och andas in när dom väl fått arslet ur att lasta och även sen när de packar resten av grejerna... :(

Jag vill ha öppningsbara fönster. Taklucka långt fram o gärna en till längre bak.

lilla luckan ett hack öppet.

jag kör ogärna med luckan öppen på E4 i Sthlm. Sen har vi risken med att hästarna tittar bakåt o vad händer då om man måste bromsa.

ni vet kanske hur Sthlmsbilister svänger in precis framför utan att blinka.
De har ju nu även fullt upp med att SMS-a:mad:

kortare sträckor kör jag med luckan nere o har kladdat på luckan- håll avstånd. folk behöver påminnas o utländska lastbilschaffisar kan inte ens engelska eller har ngt begrepp om avståndshållning alls!

*kl*

Jag har ett Mustangsläp där övre luckan fälls uppåt men i den den luckan så går det ut en kant där det är 6 st hål, varje hål är ca 10 cm i diameter. Det är oxå hål ovanför dom öppningsbara fönstrena samt så har jag installerat taklucka oxå. Jag upplever det som det är mkt god ventilation i släpet. Blir aldrig ångbastu på vintern och aldrig jätte varmt på sommaren. Den övre takluckan erbjuder även skugga på sommaren när man står still samt regnskydd. Mindre risk att solen eller regnet letar sig in i släpet! Kör aldrig med luckan öppen då jag inte har upplevt att det behövs. Det finns fästen för att kunna köra med luckan i en glipa men jag har aldrig använt det.

Läste även en artikel där dom hade testat luft i olika släp och kommit fram till att faktiskt Westfalia hade en av dom bästa ventilationerna pga att luften pressades in genom ventiler framtill. I det testet så kom dom fram till
att det kom in mest avgaser i transporten när man körde med öppen lucka baktill.. Så visst kom det in luft men den luften var inte särskilt ren... Jag har för mig att det var SLU som gjort testet. Enligt det testet så fick man bäst luft i släpet om det fanns ventiler framtill på släpet där luften trycks in under färd.

Däremot får man tänka sig för med spånet i transporten, tycker jag, när spånet blir gammalt så upplever jag att det dammar väldigt så jag brukar vattna innan avfärd. Fördelen med glasfibergolv, behöver inte oroa mig för att fukt ska få golvet etc att ruttna!:idea:

Senast ändrad:

stockholmsbilister är underbara..... (....)....
men och andra sidan, tittar man bara på hur illa folk kör när dom kör runt på sina hästar, så kan jag inte bli förvånad över att random bilister inte visar hänsyn när inte ens hästfolk fattar att man ska ta det lungt när man kör häst.
Nu har jag tur, bor på landet och har ca 7 minuter på en liten landsväg till ridhuset om jag kör i typ 40-50 :angel: dessutom kunde jag inte skita mer i om någon låg bakom och ville om.. sååå långt är det inte tills jag ska svänga av :D men det är faktiskt väldigt lite trafik där vi kör, det är super skönt.

men ibland undrar man verkligen vad det är för fel på folk och deras sätt att hantera sina djur. (ödmjukt sagt va ;)) men ibland får jag verkligen lust att bara stanna hemma och aldrig gå utanför de egna stallets fyra ytterväggar...

Den övre takluckan erbjuder även skugga på sommaren när man står still samt regnskydd. Mindre risk att solen eller regnet letar sig in i släpet!

Den övre luckan ska det naturligtvis stå, inte takluckan...:o

Nu blir det lite ot.. Men jag riskerar aldrig vansinnesomkörningar. Kommer ngn och lägger sig i arslet o är stressad så kör jag åt sidan och låter dom passera, jag behöver inte stanna, bara köra åt sidan och köra sakta på lämplig raksträcka. Skönt att slippa dom och många blir faktiskt tacksamma.

jag drabbas inte av denna regel då jag aldrig någonsin skulle låta en häst stå i en transport under tävling.Jag gör en hage vid släpet eller vackert håller i hästen under väntan=)
Du läste kanske inte så noga vad Masse skrev? I och med att transporttiden räknas från avfärd tills hästen kan vila minst 24 timmar på samma ställe så spelar det ingen roll om hästen står i transporten, i en hage eller om du håller den i grimma under tävlingsdagen. Transporten avslutas när hästen kommer hem till hemmastallet igen.
Fortsättning följer. Skall som sagt in på onsdag. Håller er alla uppdaterade.
Skall be om lagrum.
Hur gick det i förrgår? Nyfiken ju!

Givetvis, jag menar inte att jag inte tar hänsyn alls men vägarna är väldigt smala och transporten väldigt bred så ist för att köra fort eller i vägrenen så kör jag sakta och kör åt sidan när utrymme finns.. Men jag lägger mig inte på gasen bara för att någon ligger bakom

Liknande trådar

Hemmet Jag ska göra om i sovrummet och har lite funderingar... 3 väggar ska bli ljusgrå, den 4e ska bli fondvägg mörkgrå med något turkost...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: replica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka