Godkännande av djurtransport

Sv: Godkännande av djurtransport

Ja, det är ju ett regelverk skapat av EU, och de stora länderna har oftast mest inflytande på dessa, så de är inte direkt anpassade efter klimatet i nordligaste delarna.
Blir inte följden då att bestämmelserna om de tillämpas i sin helhet - vilket man väl ändå får anta är EU:s avsikt och mening - blir omöjliga att följa?
Jag håller mig gärna kvar vid skallkravet om temperaturspannet, och funderar fortfarande på hur man i svensk vinter uppnår > +5 C och fullgod ventilation i en transport utan tillskottsvärme och mekanisk luftvärmeväxlare. Inte kan du väl mena att skrivelsen om +5 -- +30 C bara är ett diffust diskussionsunderlag? Kan det vara korrekt myndighetsutövning att godkänna ett transportfordon som inte bevisligen uppfyller de uppställda skallkraven?
När man kontrollerar en hästtransport, så mig veterligen, har det räckt med mekanisk ventilation utan tillskottsvärme för att godkänna transport för häst mer än 8 timmar. Jag har inte varit med om att det har krävts någon form av tillskottsvärme till häst eftersom inspektören bedömt att hästarnas termiska komfort är uppfylld. Nu bor jag i Skåne och kan inte svara på hur det är i den norra delen, för här är det inte så ofta många minusgrader.
Strängt taget räcker det nog med rätt få minusgrader för att det skall vara omöjligt att uppnå +5 C med fullgod ventilation utan tillskottsvärme.
Tolkningar av EUs regelverk är inte helt lätt, jag tror det är svårt att skriva ett gemensamt regelverk som ska vara anpassat till olika förutsättningar som det är ur flera aspekter i de länder som ska införliva regelverket direkt i sin lagstiftning.
Ja, det tror jag också. Men här är det ju inte ens EU:s regelverk man som privatperson har att förhålla sig till, utan JV:s tolkningar och primärt - som jag förstår det - vägledningen ifråga eftersom det är den som styr godkännandet av transportfordon.
Det är ändå alltid transportörens ansvar att tillse att djuren har det bra när de transporteras, och då inkluderar det att tillse att djuren transporteras i sin termiska komfortzon och inte utsätts för extrem kyla eller extrem värme när de transporteras.
Det har jag den största förståelse för, men bestämmelsen definierar ju alltså temperaturer under +5 C som en kyla för extrem för någon(!) häst att utstå under mer än 8 timmar vilket åtminstone jag är litet främmande inför.

När det gäller den utvändiga färgen på transportfordonets tak så tror jag ändå att en del frågetecken kvarstår. Framför allt framstår bestämmelsen som redundant, eftersom regeln om tillåten temperatur finns och styr klimatet i transporten. Sedan är jag nyfiken på om de godkända stora hästlastbilar som finns har yttertak i ljus nyans.

Det är svårt att vara laglydig.
Eftersom reglerna kring transporttider ser ut som de gör ifråga om avsändningsort / bestämmelseort / vilotid så är en vanlig tävlingsdag på totalt > 8 timmar och med > 65 km total körsträcka att betrakta som en "lång transport". En sådan behöver företas med godkänt transportmedel, och min argumentation ovan ifrågasätter om det ens är korrekt att godkänna en hästtransport (släpkärra) enligt tilläggsreglerna för långa transporter, åtminstone under svensk vinter.

Jag vill inte ställa dig till ansvar för hur reglerna ser ut, bara belysa att de kanske inte känns helt rimliga i alla avseenden.

Vet du förresten vart man bäst vänder sig för att begära ut en förteckning över specifika transportmedel godkända för långa transporter av häst, är det till JV eller Länsstyrelsen?

Sedan är jag nyfiken på om de godkända stora hästlastbilar som finns har yttertak i ljus nyans.

Verkar inte vara så noga med den biten varken i Sverige eller övriga europa, inte många bussar som har ljusa tak.
Ett exempel som nog de flesta sett som jag tyvärr inte lyckades googla fram bilder på är de marinblåa H&M bussarna de är konstigt nog godkända (har lite svårt att tro att de ryttarna reser i hela europa i icke godkända bussar), ett annat exempel som ju med säkerhet dessutom borde vara godkända av skåneavdelningen är Kolgjinis buss kan inte se hur takfärgen på denna skiljer sig mot den vinröda takfärgen som drog igång diskussionen
kolgjini_actros_2.JPG

Vist finns det säkerligen fullkomligt olika förutsättningar klimatmässigt i dessa bussar MEN det spelade ju ingen roll takfärgen fick ju ändå inte vara mörk.....

En annan tävlingsryttare som kör i hela europa har en kolsvart buss vet inte riktigt hur man får den till att ha ljust tak

Delvis KL

Jag tror att dessa kontroller sker utan kännedom om hela biten- som de många som ska kontrollera stallar.

Lite sunt förnuft får man nog anta att folk som kör mkt har.

Ang mekanisk vent. så är det inte heller bra alla gånger då det blir mer damm av det obligatoriska ströt. Kan ge transportsjuka.
Även att den sätts igen av dammet o om man mest förlitar sig på mekaniken så har man inget självdrag att ta till.

Det borde inte vara ngt större problem med mörkt tak såvida man har en eller helst flera takluckor samt öppna fönster.

Har ingen aning om de flotta lastbilarna har AC till hästarna.:confused: Har svårt att se att inte den oxå sätts igen efter ett kort tag.

För mig som inte åker långa sträckor är det mer problem på vintern då hästarna är varma o ger stor fuktavdunstning o därmed Londonfog om man inte öppnar upp.

Det kommer aldrig att bli rättvist så länge olika personer ska bedöma något. Sedan är det då JVs vägledning man ska gå efter när kontroll utförs, men kontaktar man dem om något är oklart i vägledningen får man ofta olika svar beroende på vem man frågar där också.

Det finns listor på godkända transporter både hos JV och hos alla länsstyrelserna eftersom registret man registrerar dem i numera är nationellt och används av alla länsstyrelser. En lista på godkända transportörer kan alla söka fram på JVs hemsida.

kl

jag godkände min transport förra våren. pratade med inspektören om ventilationen och hon berättade att transporterna som har funktionen att lilla luckan fälls uppåt inte blir godkända. Den största ventilationskällan på en transport (i vanlig modell) är lilla luckan bak, då luften först passerar transporten och går in bakvägen. Eftersom de luckorna inte kan vara öppna, så hindrar de luften att komma in och därför sänks ventilationen betydligt och de blir således icke godkända.

Sen ska man veta att det är stora regelskillnader på om man transporterar som företagare eller privatperson. De är verkligen löjligt stora skillnader.

kl

jag godkände min transport förra våren. pratade med inspektören om ventilationen och hon berättade att transporterna som har funktionen att lilla luckan fälls uppåt inte blir godkända. Den största ventilationskällan på en transport (i vanlig modell) är lilla luckan bak, då luften först passerar transporten och går in bakvägen. Eftersom de luckorna inte kan vara öppna, så hindrar de luften att komma in och därför sänks ventilationen betydligt och de blir således icke godkända.

Sen ska man veta att det är stora regelskillnader på om man transporterar som företagare eller privatperson. De är verkligen löjligt stora skillnader.

Men bara för att luckan fälls uppåt betyder det ju inte att det är helt tätt?

Min Thule är det superbra luft i, även varma sommardagar (inte om man står still länge såklart, då måste man öppna mer). Det är två öppningsbara fönster fram, taklucka, och två lägen på luckan bak.

kl

Även de luckor som fälls uppåt är gjorda för att kunna vara öppna vid färd så det är rent skitsnack, westfalian tex hade så förr och inga som helst problem att köra med den öppen inte ens på motorväg, tävlade tex en häst åt en som hade sådan och de körde alltid med luckan öppen och man ser ofta sådana köra öppet, kanske borde kontrollanterna kolla upp vad de snackar om innan de kommer med oriktiga påstående.

Ja, snarare är det ju tvärtom! Vem åker med en sån här lucka öppen t ex:

case_umeslap_1_big.jpg

Ja, snarare är det ju tvärtom! Vem åker med en sån här lucka öppen t ex:

case_umeslap_1_big.jpg

Det är alltså precis dessa som fälls uppåt som diskuteras, det är faktiskt inga problem alls att åka med sådana öppna de är gjorda för att klara den belastningen.

Jag hade då aldrig velat köra med vår Westfalia och luckan öppen. Never. Vilket helvetiskt oväsen.

En bild på en liknande den jag tävlade hade, inga som helst problem att köra med denna öppen.
5963025000.jpg

Jaha, då missförstod jag! Jag tycker ju att denna fälls nedåt, haha :p.

Det är alltså precis dessa som fälls uppåt som diskuteras, det är faktiskt inga problem alls att åka med sådana öppna de är gjorda för att klara den belastningen.
När jag ser denna tänker jag på Williamssläpen med dubbla sidoluckor.:crazy:
Om de släpper så lär de slå en hel del.

Jag hade då aldrig velat köra med vår Westfalia och luckan öppen. Never. Vilket helvetiskt oväsen.

Varför skulle det bli oväsen ? De är gjorda för att kunna köra öppet med, blir inte mer oväsen i dem än i någon annan.
För övrigt har inte du en boj brukar du ju alltid skriva i andra trådar ?

Jag har åkt i släpet i 40 km/timmen, en kort bit och då orkade vi inte fälla ner luckan. Det blev REJÄLA ljudsensationer av luckan eftersom den möter fartvinden.

En bild på en liknande den jag tävlade hade, inga som helst problem att köra med denna öppen.
5963025000.jpg
Var sitter ventilationen? Framtill?
Inte en enda taklucka eller öppningsbart fönster.

det blir ett helvetiskt baksug i höga farten med lilla luckan öppen o avgaser kommer in.Visst... om det är snorvarmt;).

Bomhöjden går heller inte att reglera.
Det släpet skulle jag inte välja.

Ventilationsgaller fram vid fönstret. Det är jättebra klimat i dessa släp, vi behövde aldrig ha luckan bak öppen för att ha behaglig temperatur.

Nu är detta släp inte identiskt med det de hade och jag tävlade bara hästen de körde dit den så har inte närmre kollat i släpet men verkade vara bra ventilation i det, för övrigt ser du ju om du tittar på bilderna att bomhöjden fram vist är reglerbar, bak brukar de nästan aldrig vara det där är de reglerbara i längdled precis som man ser att denna också är. Så fullt normalt skulle jag säga på den biten.

För övrigt så är det ju knappast någon skillnad mellan baksuget beroende på vilken lucktyp det är det var det som diskuterades.
Det som påverkar den biten mest är höjden på landgången, med de nya höga landgångarna så blir faktiskt suget in minimalt otrolig skillnad mot de gamla transporterna.

Senast ändrad:

Jag håller med dig. När jag ser den där bilden så blir jag ännu gladare över mitt släp:

5570855197.jpg

Jag håller med dig. När jag ser den där bilden så blir jag ännu gladare över mitt släp:

5570855197.jpg

Den har ju dock en jättebrist att inte kunna justera bommen i längdled, det är ju det man använder oftast av allt eller skall man binda de som är korta/små jättelångt för att de skall kunna ta stöd av bommen ?

Liknande trådar

Hemmet Jag ska göra om i sovrummet och har lite funderingar... 3 väggar ska bli ljusgrå, den 4e ska bli fondvägg mörkgrå med något turkost...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: replica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka