Sv: Godkännande av djurtransport
Jag håller mig gärna kvar vid skallkravet om temperaturspannet, och funderar fortfarande på hur man i svensk vinter uppnår > +5 C och fullgod ventilation i en transport utan tillskottsvärme och mekanisk luftvärmeväxlare. Inte kan du väl mena att skrivelsen om +5 -- +30 C bara är ett diffust diskussionsunderlag? Kan det vara korrekt myndighetsutövning att godkänna ett transportfordon som inte bevisligen uppfyller de uppställda skallkraven?
När det gäller den utvändiga färgen på transportfordonets tak så tror jag ändå att en del frågetecken kvarstår. Framför allt framstår bestämmelsen som redundant, eftersom regeln om tillåten temperatur finns och styr klimatet i transporten. Sedan är jag nyfiken på om de godkända stora hästlastbilar som finns har yttertak i ljus nyans.
Det är svårt att vara laglydig.
Eftersom reglerna kring transporttider ser ut som de gör ifråga om avsändningsort / bestämmelseort / vilotid så är en vanlig tävlingsdag på totalt > 8 timmar och med > 65 km total körsträcka att betrakta som en "lång transport". En sådan behöver företas med godkänt transportmedel, och min argumentation ovan ifrågasätter om det ens är korrekt att godkänna en hästtransport (släpkärra) enligt tilläggsreglerna för långa transporter, åtminstone under svensk vinter.
Jag vill inte ställa dig till ansvar för hur reglerna ser ut, bara belysa att de kanske inte känns helt rimliga i alla avseenden.
Vet du förresten vart man bäst vänder sig för att begära ut en förteckning över specifika transportmedel godkända för långa transporter av häst, är det till JV eller Länsstyrelsen?
Blir inte följden då att bestämmelserna om de tillämpas i sin helhet - vilket man väl ändå får anta är EU:s avsikt och mening - blir omöjliga att följa?Ja, det är ju ett regelverk skapat av EU, och de stora länderna har oftast mest inflytande på dessa, så de är inte direkt anpassade efter klimatet i nordligaste delarna.
Jag håller mig gärna kvar vid skallkravet om temperaturspannet, och funderar fortfarande på hur man i svensk vinter uppnår > +5 C och fullgod ventilation i en transport utan tillskottsvärme och mekanisk luftvärmeväxlare. Inte kan du väl mena att skrivelsen om +5 -- +30 C bara är ett diffust diskussionsunderlag? Kan det vara korrekt myndighetsutövning att godkänna ett transportfordon som inte bevisligen uppfyller de uppställda skallkraven?
Strängt taget räcker det nog med rätt få minusgrader för att det skall vara omöjligt att uppnå +5 C med fullgod ventilation utan tillskottsvärme.När man kontrollerar en hästtransport, så mig veterligen, har det räckt med mekanisk ventilation utan tillskottsvärme för att godkänna transport för häst mer än 8 timmar. Jag har inte varit med om att det har krävts någon form av tillskottsvärme till häst eftersom inspektören bedömt att hästarnas termiska komfort är uppfylld. Nu bor jag i Skåne och kan inte svara på hur det är i den norra delen, för här är det inte så ofta många minusgrader.
Ja, det tror jag också. Men här är det ju inte ens EU:s regelverk man som privatperson har att förhålla sig till, utan JV:s tolkningar och primärt - som jag förstår det - vägledningen ifråga eftersom det är den som styr godkännandet av transportfordon.Tolkningar av EUs regelverk är inte helt lätt, jag tror det är svårt att skriva ett gemensamt regelverk som ska vara anpassat till olika förutsättningar som det är ur flera aspekter i de länder som ska införliva regelverket direkt i sin lagstiftning.
Det har jag den största förståelse för, men bestämmelsen definierar ju alltså temperaturer under +5 C som en kyla för extrem för någon(!) häst att utstå under mer än 8 timmar vilket åtminstone jag är litet främmande inför.Det är ändå alltid transportörens ansvar att tillse att djuren har det bra när de transporteras, och då inkluderar det att tillse att djuren transporteras i sin termiska komfortzon och inte utsätts för extrem kyla eller extrem värme när de transporteras.
När det gäller den utvändiga färgen på transportfordonets tak så tror jag ändå att en del frågetecken kvarstår. Framför allt framstår bestämmelsen som redundant, eftersom regeln om tillåten temperatur finns och styr klimatet i transporten. Sedan är jag nyfiken på om de godkända stora hästlastbilar som finns har yttertak i ljus nyans.
Det är svårt att vara laglydig.
Eftersom reglerna kring transporttider ser ut som de gör ifråga om avsändningsort / bestämmelseort / vilotid så är en vanlig tävlingsdag på totalt > 8 timmar och med > 65 km total körsträcka att betrakta som en "lång transport". En sådan behöver företas med godkänt transportmedel, och min argumentation ovan ifrågasätter om det ens är korrekt att godkänna en hästtransport (släpkärra) enligt tilläggsreglerna för långa transporter, åtminstone under svensk vinter.
Jag vill inte ställa dig till ansvar för hur reglerna ser ut, bara belysa att de kanske inte känns helt rimliga i alla avseenden.
Vet du förresten vart man bäst vänder sig för att begära ut en förteckning över specifika transportmedel godkända för långa transporter av häst, är det till JV eller Länsstyrelsen?