Godkännande av djurtransport

Sv: Godkännande av djurtransport

Fast de fönstren sitter väl på sidan o är små.

jag vill att de kommer hästen tillgodo- att den kan se ut.
Mkt av utandningsluften går ut där oxå.

De kusar som åkt vårt Boj har absolut stått och tittat ut, fönstren är perfekt placerade för att de ska kunna stå avslappnat och titta under färd (vi har kameran monterad fram så vi ser vad de pysslar med).

Jo fast om du frågade hästen hade den säkert även velat få lite luft;)

Jag ogillar Boj då den är i metall. Det ger även resonans.

Umes ljudisolering med waffle-Al. är ngt helt annat. Deras fönster går oxå att öppna.

Det får de mer än väl utan att få den i ansiktet. Takluckorna fungera utmärkt för ändamålet, och även om man har stängt bak bidrar det till luftcirkulationen.

Som sagt; vi har kört i högsommarvärme med två hästar utan problem med dålig luft/ventilation.

tror de sitter "snett framåt" inte rakt fram. men de går helt klart att se ut genom dem... eller ja, det beror ju på om hästen är tillräckligt stor.. men min lilla på 152 ser ut utan några problem.

ed.. tror föresten att det ena sitter snett framåt och det andra sitter på sidan... är lite osäker och har ingen bild att stämma av med

Senast ändrad:

Nej, men den som du citerade.

Nej det står ingenstans i citatet om ngn golvyta! Bara att luften blev bäst om luften pressades in framtill och bildade ett övertryck i transporten. Det tolkar i alla fall inte jag som att man ska ha ett stort hål framtill på transporten! Westfalia har ju löst det med att leda luften på ett speciellt sätt framtill så att det inte ska bli dragigt och det borde väl fler släpvagnstillverkare kunna lösa oxå kan man ville..

ventilationsöppningarnas yta skall uppgå till minst 20% av golvytan
Den luddiga o korkade "regeln" har de haft i en hel del år nu.

De räknar heller inte med att det blir större luftflöde vid fart.

Är det stillastående bilkö får man väl kliva ur.

Jag har förresten kört min genom Sthlm när det var helt stilla från innan Eugenia- med en nyopererad t o m i hetta.

Jag håller absolut med om att det är en korkad regel! Men jag har inte skrivit eller citerat det någonstans.;)

kl

nu har jag äntligen hittat mina papper ;)

Vår transport är godkänd för transport över 8 timmar. Vad jag vet så är inte taket på transporten isolerat? Någon som vet hur det är på boj?

Den luddiga o korkade "regeln" har de haft i en hel del år nu.

De räknar heller inte med att det blir större luftflöde vid fart.

Är det stillastående bilkö får man väl kliva ur.

Jag har förresten kört min genom Sthlm när det var helt stilla från innan Eugenia- med en nyopererad t o m i hetta.

Jag har inte läst hela tråden så jag kanske svarar dubbelt, men den "luddiga korkade regeln" som den är skriven avser stillastående fordon och inte transport i rörelse. Alltså värsta tänkbara scenario. Och då tänker man inte på stekande sol i någon halvtimme utan stekande sol i ett antal timmar i bilkö på autobahn typ. Tro det eller ej, men det är oerhört många hästägare/djurtransportörer som inte ens tänker tanken att det kan bli varmt i transporten när solen steker. De flesta har ju aircondition i bilen och lider inte själva. Man kan också tänka på alla dessa puckon som lämnar hunden i bilen när det är dags att storhandla. Samma sak där... Så det är helt klart så att folk inte kan tänka själva och då kommer dessa "måttkrav" till tyvärr.

OT: Det finns undersökningar och tester gjorda på hästtransporter när det gäller ventilation, men vad jag vet så är de bara gjorda i vindtunnel (alltså under färd) Hur luften rör sig och hur stora öppningar som krävs när transporten står still vet jag inte om man har tittat på.

jag "vet" att det är gjort tester som är utförda på flygfält av länsstyrelsen/jordbruksverket. det berättade hon som inspekterade vår transport. hon sa också att de flesta transporttillverkare utförde sina tester i vindtunnlar och att de inte var lika korrekta som de på flygfältet..

Kl
Vad jag funderar över är myndighetens definition av mörkt tak? Vid vilken ncs/ral-kod blir det "mörkt tak". Det måste väl finnas en färgkod eller är det godtyckligt upp till den personliga myndighetspersonen att bestämma detta....???

*kl*

Med fönster på båda sidorna öppna i bakkant, talluckan öpnnen och lilla luckan stängd så fladdrade ponnyns lugg bakåt när hon höjde huvudet och kikade ut. Alltså gick luften framifrån och bak :-D

kl

I vintras när det var svinkallt körde jag med luckan stängd.. det blir ju ändå en liten glipa och hästen hade fullt med snö/iskristaller som flugit in längst upp genom springan och landat på rumpan.

Körde med Boj, m två öppna takluckor

Vad dum jag är! Jag satte in två rosettventiler i fram också, hittade billigt på tradera :D

Släpet hade dessutom en takfläkt som sög ut luft i bak men den satte igen väldigt lätt... Den var monterad när jag köpte släpet, ett Kylinge.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska göra om i sovrummet och har lite funderingar... 3 väggar ska bli ljusgrå, den 4e ska bli fondvägg mörkgrå med något turkost...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: replica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka