godkända höfter för skk..

Sv: godkända höfter för skk..

Ursäkta, vill inte trampa dig på tårna, men är inte din rottis oreggad? Hur hänger det ihop med att du aldrig skulle köpa en hund som riskerar (höft)fel?
Vet du hur din hunds föräldrar, försäldrars syskon och andra släktingar ser ut hälsomässigt?

Man lär sig när man lever;) Är över 3 år sedan jag köpte honom. Skulle idag aldrig köpa en hund där jag vet att det finns fel längre bak. Vilket jag inte heller har gjort. Diz är kastrerad och jag har aldrig haft en tanke att avla på honom. TS vill ju avla på en hund med kända C-höfter.

Och ja jag vet faktiskt hur föräldrar och syskon ser ut! Mamman fick en kull. Pappan vet jag dock inte om de tog fler på. Pappan är röntgad med a höfter, likaså alla där bakom. Mamman är den enda hund som ej är röntgad. En av bröderna till min hund är röntgad med a-höfter rakt igenom. Alla är mig veteligen trevliga individer som inte varit sjuka och ingen är omplacerad. Har fortfarande kontakt med hon som förmedlade valparna. Min är ej röntgad då jag ej finner någon anledning att göra det. Så jo jag vet faktiskt en hel del om min hunds bakgrund. Men det är inte det tråden ska handla om:) Vill du veta mer får du gärna skicka PM!

(bara läst ts)
Det handlar inte bara om vad SKK har för regler utan också om etiken bakom och att man vill ha fram friska avkommor.
Din tik, och hanen om han har d-höfter, har en defekt de kan få problem av, och som kommande valpar kan få problem av. Varför vill man avla på sånt?

SKKs regler är olika för olika raser. Att man måste känna till höftledsstatus och inte får avla på vissa gäller för några raser, inte alla. De det inte gäller för är dock de raser där det inte förekommer så mycket, inte vill man avla in det för det...

TS: Har du använt SKK avelsdata och hunddata när du letat? Jag hittade en hane med A-höfter det första jag gjorde där (dock har jag inte kollat hur lämplig han är för övrigt såklart, han har valpar men alla har ju olika kriterier för det).
Kolla vad rasklubben har för regler/rekommendationer, kolla avelsstrategin... Kolla upp vad som anses viktigt inom rasen innan du går vidare.

Lite OT och jag vill inte på något sätt vara elak eller tyken men när jag läser sådana här frågor så undrar jag faktiskt om vederbörande är tillräckligt insatt i rasen och i avel för att bli uppfödare?
Det är ett STORT ansvar - och en ganska rejäl risk för tiken - med dräktig tik, med valpning och valparnas första veckor för att inte säga att man på sätt och vis har "ansvar" för valparna under resten av deras liv.
Man löper dessutom en ganska stor risk att bli sittande med ett gäng halvvuxna valpar som man inte får sålt...

Vet man inte ens vad SKK och rasklubben säger om avel på C-höfter så kanske man skall tex gå SKKs uppfödarutbildning som start?

Men lycka till, se bara till att ha rejält på fötterna först:).

jo jag ha varit där inne och kollat och ha med hittat hanar med A höfter ..

den med D är inte aktuell längre ...

håller på att kolla den danska kennel klubben , men webben är nere i kväll. för att se om syskonen ha mera utställningar ...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 752
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 024
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka