godkända höfter för skk..

zazza girl

Trådstartare
vad ha dom för regel inom de , gäller dom reglerna alla raser ???

vill para min tik och hon ha C höfter och kan säga att de inte är lätt att hitta en hane till henne , och dom jag ha hittat är typ 40 mil i från mig ....

men ha hittat en , men han ha D höfter ...

så hur funka det .??

hur är reglerna....

Sv: godkända höfter för skk..

En del raser har krav på A eller B för att valparna ska kunna reggas, om jag inte minns helt fel.
Där emot har dom allra flesta som rekommendation att man INTE ska använda något annat än A och B i avel, samt att syskon och övrig släkt ska vara så fri som bara möjligt.

D ska man inte använda i avel.

Varför vill du para din tik och vad är det för ras?

jag vill para henne , eftersom hon ha fin stam och även få en valp efter henne ...
plus så ha hon kanon psyke och väldigt stabil....

det är en DDB ....

Hör med rasklubben, det borde vara det bästa.

Reglerna ser annorlunda ut för DDB ang höfter. Jag tror att man får para C hundar pga avelsbasen, men då skall du para med en hane som har A eller B höfter. Är hon utställd? MH testad?

oki... då få jag leta efter en hane med A eller B höfter ..

hon är utställd bara ....

ska ställa ut i sommar igen om inte hennes löp sätter i gång innan...

vad ha dom för regel inom de , gäller dom reglerna alla raser ???

Den övergripande regeln är: Det är inte tillåtet att använda en hund i avel om det finns risk för att avkomman ärver sjukdomar eller funktionsnedsättningar.

Det betyder i praktiken att D- (och E!) höfter är diskvalificerande för avel, och att man bör vara väldigt restriktiv med avel på C-höfter. Denna tumregel gäller i högsta grad på stora raser. Sedan har ju olika raser olika rekommendationer, så där är det bara att läsa på den egna.

vill para min tik och hon ha C höfter och kan säga att de inte är lätt att hitta en hane till henne , och dom jag ha hittat är typ 40 mil i från mig ....

40 mil är väl ändå en fullständigt normal parningsresa? Vad är det att yvas över? Ska man promt para sin tik så måste man se till att kombinationen har den absolut bästa förutsättningen att bli bra. Avstånd är egalt!

Sedan såg jag i ditt andra svar att du vill para din tik för att den har en "fin stamtavla", vilket får mig att se rött. En stamtavla kan vara intressant pga härstamningen, men fin är den bara om den är utskriven med tjusiga bokstäver eller på vackert papper. När folk hänvisar till en "fin stamtavla" så har man i regel inte förstått vitsen med stamtavla. Den finns där för att man ska kunna se bakåt vad det finns för hundar och därmed kunna räkna ut med rätt bra träffsäkerhet vad man har att vänta av en kombination.

Att tiken har ett trevligt temperament är ju bra, men knappast någon anledning till att ta valpar på henne. Speciellt inte när hon har nedslag på höfterna och, som jag förstår det, är av en storvuxen ras.

Vill ni ha en till hund med er nuvarande tiks linjer gör ni bäst i att köpa en till valp från hennes uppfödare, där ni ju uppenbarligen redan fått en hund som ni är nöjd med.

men vad är det för anledning med avel om man inte gå på hundens helhet ..

hur tänker uppfödare när dom avla då . vad gå dom på för något??

men vad är det för anledning med avel om man inte gå på hundens helhet ..

hur tänker uppfödare när dom avla då . vad gå dom på för något??

Hundens helhet innebär att den har frisk kropp.
Dom går på att hunden har bra höfter/fysik + psyke. En hund med toppen psyke men som har C,D,E höfter är inget att avla på. oavsett hur bra psyke den har!

Meriterat är givetvis bra MH och utsälllning/tävling.

Vad har din hund fått på utställning? Hur gammal är den? Risken är stor att du inte kommer kunna sälja några valpar med en mamma som har C-höfter och en pappa som ha D-höfter.

Tyvärr

jo det förstå jag , men leta vidare efter en hane med A eller B höfter ...
men är inte lätt , för kolla man på kennlarna så ha ofta hanarna D ...

hon är utställd 2008 med

UKL: 1
UKK: 4
HP

men ska ställas ut i sommar oxå .. om det inte bli valpar , det beror på hennes löp ....
hon bli 5 nu i sommar ...

men är C inom denna rasen verkligen så dåligt???

Tänk så här:

Avel handlar INTE om individer utan om linjer!
Det du kommer se i valplådan är ett resultat av flera generationers välplanerad - förhoppningsvis! - avel!

Hur ser tikens syskons hälsa och mentalitet ut?
Hur ser mammans och pappans andra kullars hälsa och mentalitet ut?

Har mamman/pappan gjort Mh?
Har den tilltänkta pappan gjort Mh?

Vilka är din tiks syskons starka sidor? Vilka är deras svagheter?

Vilka egenskaper behöver den tänkta hanen ha för att bäst komplettera din tik - med utgångspunkt för ovanstående frågor?

Jag vet att det finns i alla fall en skånsk uppfödare som varit ner till Frankrike och parat med en sund, arbetande hane där. En hane av lite lättare typ, och "mindre skinn" och med fria höfter och armbågar.
Tyvärr vet jag inte hur resultatet av parningen blev, men det måste du kunna fråga ert avelsrådgivare om!

Hd och Ed är alltid något som måste beaktas, speciellt när det handlar om större/tyngre raser. A- eller B är alltid önskvärt i avelssammanhang!

Sedan vet jag att DDB har haft en hel del mentala-frågetecken, så att avelsdjuren har genomgått Mh borde även det vara en "lägsta nivå" om du väljer att para din tik.

/Swat

Men, hör med rasklubben!! Jag vet att det pågår en hel del diskussioner om just höfter där.

hon är utställd 2008 med

UKL: 1
UKK: 4
HP

men ska ställas ut i sommar oxå .. om det inte bli valpar , det beror på hennes löp ....
hon bli 5 nu i sommar ...

Jag skulle inte (oavsett ras) köpa valpar efter föräldrar med c eller d höfter. Möjligtvis B. Har en rottweiler och en golden som vi tränar sök med och lynad och annat skoj. Skulle aldrig våga köpa en hund där man riskerar höft fel. Speciellt inte på en tung ras. Svärfars schäfer har gått lydnad och tävlas i bruks med bra resultat (IPO/BHP I, IPO I, IPO II). Hon har detta resultat på höfter:
2004-10-26 Ljungby Djurklinik HD grad C
2004-10-26 Ljungby Djurklinik ED ua (0)
2005-07-05 Ljungby Djurklinik HD grad C.

(all info om hunden finns här på SKK. Sök på reg nr: S44275/2003)

Är helt "frisk" och har aldrig haft problem. Trots detta finns det inte en tanke på att para henne!

D hanen ha jag dissat nu, så bli att leta efter en A eller B hane till henne ...

jo förstå att ni inte planera att ta valpar efter henne ...

En del raser har krav på A eller B för att valparna ska kunna reggas, om jag inte minns helt fel.

Du minns rätt, riesen t ex är en sådan ras. Nu har jag ingen aning vad som gäller DDB, men som sagt kan vara värt kolla inte bara vad SKK har för krav utan även rasföreningen, så man inte står där med valpar som man inte kan regga som tänkt.

Du har aldrig ställt henne som vuxen i öppenklass ?
Att man får en etta HP i ukl säger inte så mycket hur hunden är som färdig produkt tyvärr, Om jag var du och ville ta valpar på just denna (vilket jag aldrig skulle tänka mig med C höfter )
Så skulle jag först och främst Mh testa henne ! Sen ställa tiken i minst tre öppen klass utställningar och se på vad allt detta ger för resultat i genomsnitt :-)
Att åka långt för rätt hanne är någonting man får räkna med , Den längsta resa jag gjort var på 150 mil ;-)

Kanske det är bättre att du köper en valp istället, Dessa raser får ju inte små kullar heller så det är en hel del vovvar du ska ha ansvaret för så länge dom lever , För tyvärr så tar inte ansvaret slut bara för att dom är sålda !
Är hennes kullsyskon röntgade ,utställda och Mh testade , Vad har dom fått ? Är dom använda i avel ?
Vad har hennes mor och far för resultat ?
Detta är bara en del av frågor som man ska ställa sig och kolla upp INNAN man änns tänker på att ta en kull på sin egen hund :-)

Även om en individ är underbar , så bär denna med sig gener från många olika hundar i sig! Så att chansen att få en likadan som din tik är inte så stor

Tesora

här är lite info om far och mor och syskonen ...

far: Ti Amo De Dame Midnight
DK UCH FI UCH INT UCH NO UCH NORD V-05 SE UCH
höfter: B/B - status B

mor ha inget, höfter: A/B – status B

syskon...

Zhivago Male A/A = A 0/0 = 0 N/A

Zamba Female B/B = B 1/1 = 1 N/A

Zarah Female E/C unofficial N/A N/A

Zavannah Female C/C = C 0/0 = 0 Danish Champion

Zelma Female C/C = C 0/0 = 0 N/A (min hund)

Zhakira Female A/B = B 0/0 = 0 Danish Champion N/A

Ziljah Zupreme Female A/A = A 0/1 = 1

Zira Female B/B = B 0/0 = 0 N/A

Zoya Female C/D = D 0/0 = 0 N/A

valpar ha dom fått en del ..

men vad betyder SAS??

Jag skulle inte (oavsett ras) köpa valpar efter föräldrar med c eller d höfter. Möjligtvis B. Har en rottweiler och en golden som vi tränar sök med och lynad och annat skoj. Skulle aldrig våga köpa en hund där man riskerar höft fel. Speciellt inte på en tung ras.

Ursäkta, vill inte trampa dig på tårna, men är inte din rottis oreggad? Hur hänger det ihop med att du aldrig skulle köpa en hund som riskerar (höft)fel?
Vet du hur din hunds föräldrar, försäldrars syskon och andra släktingar ser ut hälsomässigt?

Om jag fattar syskonens HD/ED rätt så tycker jag det är för många dåliga resultat. Jag skulle aldrig köpa en valp efter en mamma med C och med en del dåliga resultat bland syskonen också. I mina ögon en onödig risk, det finns säkert uppfödare med bättre avelsmaterial än så att välja bland!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 752
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 024
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka