Sv: godkända höfter för skk..
vad ha dom för regel inom de , gäller dom reglerna alla raser ???
Den övergripande regeln är: Det är inte tillåtet att använda en hund i avel om det finns risk för att avkomman ärver sjukdomar eller funktionsnedsättningar.
Det betyder i praktiken att D- (och E!) höfter är diskvalificerande för avel, och att man bör vara väldigt restriktiv med avel på C-höfter. Denna tumregel gäller i högsta grad på stora raser. Sedan har ju olika raser olika rekommendationer, så där är det bara att läsa på den egna.
vill para min tik och hon ha C höfter och kan säga att de inte är lätt att hitta en hane till henne , och dom jag ha hittat är typ 40 mil i från mig ....
40 mil är väl ändå en fullständigt normal parningsresa? Vad är det att yvas över? Ska man promt para sin tik så måste man se till att kombinationen har den absolut bästa förutsättningen att bli bra. Avstånd är egalt!
Sedan såg jag i ditt andra svar att du vill para din tik för att den har en "fin stamtavla", vilket får mig att se rött. En stamtavla kan vara intressant pga härstamningen, men fin är den bara om den är utskriven med tjusiga bokstäver eller på vackert papper. När folk hänvisar till en "fin stamtavla" så har man i regel inte förstått vitsen med stamtavla. Den finns där för att man ska kunna se bakåt vad det finns för hundar och därmed kunna räkna ut med rätt bra träffsäkerhet vad man har att vänta av en kombination.
Att tiken har ett trevligt temperament är ju bra, men knappast någon anledning till att ta valpar på henne. Speciellt inte när hon har nedslag på höfterna och, som jag förstår det, är av en storvuxen ras.
Vill ni ha en till hund med er nuvarande tiks linjer gör ni bäst i att köpa en till valp från hennes uppfödare, där ni ju uppenbarligen redan fått en hund som ni är nöjd med.