Godkänd hjälm?

elisabethgrund

Trådstartare
Letar lista över godkända hjälmar då jag behöver köpa ny, men har inte lyckats.
Någon som har en länk?
(Vill ha en klassisk sammetshjälm)

Oj! :O
Nej, för CO (utom Fiona) och KEP har det ju t.om. skrivits om i Hippson och Equipage att de är godkända. Men Samshield kanske bara är nytillverkade?

Har du möjlighet att länka till artiklarna?
Vad jag vet och har förstått är de du nämner godkända under övergångsreglerna, vad som gäller framöver är fortfarande oklart.

Oj! :O
Nej, för CO (utom Fiona) och KEP har det ju t.om. skrivits om i Hippson och Equipage att de är godkända. Men Samshield kanske bara är nytillverkade?
Att det har skrivits om CO och Kep beror på att killen som importerat dem gått ut med informationen. På Gatehouse hemsida står det om deras fälttävlanshjälm, att den är godkänd. Jag vet inte hur det funkar för OneK som hjälmen heter när den säljs i Sverige.

Jag har för mig att det bara är Samshields nya med jätteskärmen som är godkänd, och den tycker jag inte alls är snygg.

Vet någon hur det kommer funka i Dressyr från MsvA och uppåt? Där får man ju ha Hatt och det kan ju knappast räknas på samma sätt då?

Alla Charles Owen utom Fiona, alla KEP och alla Samshield är godkända enligt nya standarden hittills. Resten är det inte.

Stämmer inte. Saxat från Svenska ridsportsförbundet.
Idag finns två kategorier på marknaden;
• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats före den 4 november 2014 och som typkontrollerats enligt äldre standard EN 1384, dessa är godkända fram till och med 31 december 2016
• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 4 november 2014 och som har genomgått ny typkontroll märkta VG1 01.040, dessa är godkända utan bortre tidsgräns

Tänk om folk faktiskt kollade med Svenska Ridsportsförbundet istället för att förlita sig på en ÅTERFÖRSÄLJARE av just ovan nämnda hjälmar som gick ut med ett pressmeddelande med info tagit från gud vet var och påstod endast eras hjälmar var godkända (i princip). Jag tror inte att någon hjälmtillverkare har redan fått igång sin försäljning av dem nymärkta hjälmarna så tidigt som de gick ut med det. Uvex t.ex väntas få sina första hjälmar med den nya märkningen i höst.

Fast den nya tillfälliga standarden VG1 01.040 bygger på att hjälmarna ska klara minst den tidigare brittiska standarden PAS015 (som har hårdare prov än EN1384). Så det är klart att det fanns hjälmar som klarade testerna direkt och kunde märka om tidigt. Dom har ju haft sen 4/11 -14 på sig.

Jag har letat på tillverkarnas hemsidor. Jag behöver köpa en ny eftersom den jag har nu inte sitter så bra och ändå har några år på nacken. Upptäckte då att Champion (min urgamla hjälm har jag för mig var av det märket) har några hjälmar godkända enligt PAS015. De borde väl då vara/bli godkända enligt VG1 01.040 eller tänker jag fel?

Jag googlade vidare och har hittat att dom här är PAS015 eller VG1 godkända.

• Champion Air-Tech Plus
• Champion CPX 3000
• Champion CPX 3000 Deluxe
• Champion Evolution
• Champion Evolution Couture
• Champion Grand Prix
• Champion Junior CPX-3000
• Champion Junior Plus
• Champion Junior Pro-Lite
• Champion Pro Plus
• Champion Pro-Lite Deluxe
• Champion Ventair
• Champion Ventair Deluxe

• Charles Owen 4Star
• Charles Owen Adventura
• Charles Owen APM
• Charles Owen APM II
• Charles Owen Ayr8
• Charles Owen Ayr8 Classic
• Charles Owen Ayr8 Leather Look
• Charles Owen Ayr8 Leather Look with Trim
• Charles Owen Ayr8 with Piping
• Charles Owen Ayrbrush
• Charles Owen Competitor
• Charles Owen Gr8
• Charles Owen H2000
• Charles Owen H2000sq
• Charles Owen Hampton
• Charles Owen J3
• Charles Owen Palermo Polo
• Charles Owen Pro II
• Charles Owen Pro Racing
• Charles Owen Rider
• Charles Owen Rider 2000
• Charles Owen Showjumper XP
• Charles Owen The Ayrbrush
• Charles Owen Ultralite Euro
• Charles Owen V8
• Charles Owen Wellington Classic
• Charles Owen Wellington Professional

• Gatehouse RXC1 Skull
• Gatehouse Jockey Skull Kids
• Gatehouse Cool Rider Hat
• Gatehouse Chelsea Air Flow Pro Suedette
• Gatehouse Chelsea Air Flow Pro

• Casco CHAMP-6 STANDARD
• Casco CHOICE STANDARD
• Casco MISTRALL STANDARD
• Casco NORI STANDARD
• Casco PRESTIGEAIR
• Casco SPIRIT-6
• Casco SPIRIT-6 CRYSTAL
• Casco YOUNGSTER

• KEP Cromo (om jag såg rätt alla hjälmar)

• Samsheild Shadowmatt
• Samsheild Premium

@Cacao_ - men för att vara godkända enligt VG1 01.040 så måste PAS015-hjälmarna fortfarande godkännas enligt de nya testerna, även om de rent tekniskt borde funka. Såg nån som skrev tidigare iår att Champion skulle släppa VG1-hjälmar i september.

Men vill man ha en ganska säker hjälm så kan man ju gå på PAS015-märkningen, men inte om man vill ha en godkänd hjälm enligt SvRF.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Blyger
·
Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 236
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny hjälm. Är dressyrryttare och har ganska mycket hår, både tjockt och långt. Tanken är att jag ska ta upp tävlandet...
Svar
2
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka