Är dessa hjälmar godkända för tävling?

hhere

Trådstartare
Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.

Bifogade filer

• IMG_0715.webp
    IMG_0715.webp
    339,5 KB · Visningar: 154
Alla CE-märkta hjälmar är godkända.

Nej! Absolut inte!

"De innebär att CE-märkt ridhjälm som har tilläggsmärkning VG1 eller en hjälm märkt EN 1384 tillverkad före 4 november 2014 just nu räknas som ”hjälm av godkänd typ” på svenska tävlingar. Ny standard är ännu ej fastställd (2021-04-14)"

Men skulle ALDRIG tävla eller rida med så gamla hjälmar, själv.

Nej! Absolut inte!

"De innebär att CE-märkt ridhjälm som har tilläggsmärkning VG1 eller en hjälm märkt EN 1384 tillverkad före 4 november 2014 just nu räknas som ”hjälm av godkänd typ” på svenska tävlingar. Ny standard är ännu ej fastställd (2021-04-14)"

Men skulle ALDRIG tävla eller rida med så gamla hjälmar, själv.
Jo det räcker med CE-märkning för att vara godkänd för tävling. Den behöver inte vara VG1 eller nånting annat.

"Vilken märkning ska en ”godkänd” ridhjälm ha?
Om du köper personlig skyddsutrustning, som en ridhjälm är, ska den vara CE-märkt. Det är grundregeln."

Jo det räcker med CE-märkning för att vara godkänd för tävling. Den behöver inte vara VG1 eller nånting annat.

"Vilken märkning ska en ”godkänd” ridhjälm ha?
Om du köper personlig skyddsutrustning, som en ridhjälm är, ska den vara CE-märkt. Det är grundregeln."
För tävling gäller tillägg, se nedan:

Vilka ridhjälmar kan jag använda?​

Svenska Ridsportförbundet säger generellt att godkänd ridhjälm ska användas vid all ridning och körning inom Svenska Ridsportförbundets verksamhet. Vilket innebär att hjälmen ska vara CE-märkt.

I Tävlingsreglementet, TR, anges att ridhjälm ska bäras. I dagsläget kan du använda hjälmar med CE-märkning och tilläggsmärkning.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Kristall10
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
796
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 184
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka