Godis - rätt eller fel?

janna

Trådstartare
Dum fråga kanske, men jag vill gärna höra era åsikter om att ha med sig godis (dvs äpplen osv) ut i hagen när man ska ta in hästen! Ok eller ej?

Jag började fundera lite på detta eftersom jag rätt ofta har med mig godis till min häst när jag ska hämta henne från hagen. Åsikter?

(kan tillägga att min häst varken nafsar eller bits, och jag brukar inte ge henne godis ur handen utan lägga det på marken. Hon var svårfångad när hon kom till mig, och blev extremt stressad av diverse olika metoder som jag fick tips om. Sedan jag skrotade alla sådana metoder och istället tog med mig godis så har det aldrig varit några bekymmer och hon slipper stressa upp sig)

Sv: Godis - rätt eller fel?

Mina får alltid godis om jag minns det, och jag ger alltid i handen. Får även godis vid/efter ridning som belöning.

Hästar börjar inte bita folk pga dom får godis, då finns det andra fel i relationen.

Min första häst som stod på lösdrift var ibland svårfångad, och då hade jag med mej morot för att få tag i honom.
Är det enda sättet och man själv inte har problem med det så..

Med mina nuvarande hästar behövs inget så jag ger inget heller, för vill inte vara beroende av att behöva ha med godis flera gånger om dan.
Så är det enda sättet så tycker jag att det är ok, men skulle ändå försöka trappa ner på det och försöka få med utan.

Man belönar ju hästen för att komma till en, brukar underlätta avsevärt om man har en häst som inte alltför gärna kommer när man ropar. Ger man godis gör man att det blir en positiv sak att komma när människan kommer till grinden, man får ju lite godis!
Det är inga problem att ge ur handen heller, håller man alltid på att hästen alltid bara får en bit godis så är det inga som helst problem. Hästar lär sig sådant snabbt, om det är värt att tigga eller inte...

Jag ger nästan alltid min kille godis när ja hämtar honom. Främst för att han kan vara lite svår att fånga när stona brunstar och då hjälper det att ha en morot i handen (oftast). Han vet exakt när han förväntas få godis (i hagen när ja hämtar, efter ridning samt när ja släpper ut honom i hagen igen) och tigger annars aldrig. Ser inga problem med det, så länge ingen annan som står i hagen får problem med att han skulle komma och tigga godis av dom när de hämtar sina hästar.

Jag antar att din häst går ihop med andra hästar i hagen? Då är det riktigt j-la dumt att ge godis i hagen, spelar ingen roll hur väluppfostrade hästarna brukar vara, det räcker med ett godis-bråk för att ordentliga skador ska ske.

Däremot kan du ju ta med godiset och lämna utanför, gå in och hämta din häst och sen ge när ni har gått ut.

Senaste tillbudet jag såg då godis gav i hagen resulterade i två skadade hästar (en med otäck sparkskada) samt en ryttare med bruten arm då hon fick slänga sig undan de bråkande hästarna och landade på armen. Jag har aldrig tidigare sett någon bråk i den här hagen men just den här dagen uppskattades det inte att fel häst togs in först och dessutom fick mat först!

*svarar alla*

Tack för era svar :) Jag tycker att det känns helt klart bäst att göra på detta sättet, när hon kom hit så var hon som sagt väldigt svårfångad (och stressad) och jag fick tips om att göra en "join up" med en "erfaren instruktör". Det gör jag aldrig om, shit så stressad och blockerad hon blev :cry: Tog bra länge innan hon började lita på ngn igen och tom NHmänniskan sa att det nog inte var det bästa sättet för min häst... Kan säga att jag kände mig hemsk :(

Nu får hon som sagt godis och är en glad och positiv pålla att hämta från hagen :)

Ja hon går tillsammans med andra, men dom håller sig undan och det har aldrig varit i närheten av ngt gruff när jag ska hämta henne :)

Min pålle får alltid godis när jag hämtar henne och när jag släpper ut henne i hagen igen efter ridturen.
Dock inte socker utan "hästgodis", morrötter, äpple eller knäckebröd. :)

Jag ger min godis ibland och ibland inte. Ser inga problem med det. Mina hästar går tre i en hage, inga problem med dom andra. Är dom i närheten får dom oxå en morotsbit.

Är det så att hästarna bråkar när man är i hagen har man en hage med ouppfostrade hästar. När jag går in i hagen är det jag som bestämmer. Dom skulle aldrig börja bråka vid mig. Kan gå precis i mellan dom mat hö utan problem.

Jag ger nog oftast tant nån liten godis (såna där ört-godisgrejer mot hosta) när jag hämtar. Om jag kommer ihåg det. Jag är lite glömsk. :o

Hon nafsar aldrig eller något sånt och det är aldrig något problem med de andra hästarna.
Sen brukar hon få äpple eller morot eller några godisar i en spann efter att vi ridit. Hon får ju kraftfodret i stallet så det här är bara lite 'utanför'.
Sen är hon ju äldst i stallet (eller näst äldst, men den äldste tas bort på onsdag :cry:) så hon får lite extra förmåner ibland. (läs: blir bortskämd ;) ) Både av oss och av folk runtomkring. Hon är liksom så charmig. Och busig.

Däremot lilleman ger jag aldrig något eftersom jag inte vill att han ska bli nafsig. Han är snart 1.5 år.

Har man en svår fångad häst så är det en bra ide att ha med godis och göra "fångandet" till något positivt.
Har man där emot en häst som är lite okänslig och väldigt "på" så är det inte bra att ha med godis eftersom det brukar bli dem hästarna som naffsar sen..

mina får alltid godis när jag hämtar o när jag lämnar dem o de får i handen. De är glada, jag är glad. Jag tycker det är trams att man inte ska ge godis, att man inte är ngn bra ledare o bla bla bla. Jag strävar inte efter att var ngn ledare utan en trevlig prick som mina hästar vill umgås med när jag är där. Jag är människa o de är hästar :)

Kan ju skrämma upp nitiska sk nh människor med att mina hästar får stanna o äta äpplen från marken på ett speciellt ställe när vi är ute o rider :eek:

*svarar alla igen :) *

Tack igen för alla svar :) Kan vara skönt att höra att man inte gör "fel" när självkänslan dippar en aning ;)

(hade nämligen en jättediskussion med en som tyckte att jag var total idiot som gav äpple när jag hämtade i hagen, hon var riktigt otrevlig, radade upp massor med negativa aspekter och har man en dålig dag är det lätt att känna att allt man gör är fel)

Tack igen :)

Jag ger aldrig godis när jag hämtar i hagen men brukar lägga några morötter i krubban som belöning för att hon följt med in.

Oerhört sällan ger jag godis ur handen, har en f d ridskolehäst som blir oerhört tiggig långt efteråt. Ger aldrig godis som belöning vid ridning eller hantering utan använder ord. De enda tillfällena då hon alltid får morötter är när jag ska tempa henne eller känna på juvret. Det är en så pass utsatt position för mig men viktiga saker att göra så jag vill vara säker på att hon beter sig rätt.

Min store och shettisen får ibland en godbit när jag hämtar dem.
3åringen får nästan aldrig något. Kommer förmodligen aldrig heller att få. Jag har aldrig haft problem med att fostra en häst till att inte nafsa, men den här kusen tycks ha matfixering gånger tusen och blir fortfarande ordentligt ofokuserad om han får något ur handen. Även om han inte nafsar längre.

Min slutsats blir som vanligt: Är både du och hästen glad, varför skulle det vara fel?

Tycker absolut att det är okej, både med godis vid hämtning i hagen samt att det ges ur handen! Det vill säga under förutsättningen att hästen får karamellen efter grimskaftet är fastsatt. Visst kan man visa/muta godbiten lite för att förhindra att hästen drar iväg från en, men inget godis förrän hästen gjort rätt; alltså stå stilla och vänta :)

Inget fel med det, nu får mina sällan godis när jag hämtar dom från hagen. Vi har byggt så dom kan gå in själv från hagen när vi tar in dom. Så fort dom hör att nån är i stallet kommer dom till dörren och väntar på att man ska öppna åt dom. Gamlingen får godis när man satt sig i sadeln och är redo att börja skritta, efter det så kan han även godis när man har suttit av. Han är absolut inte nafsig av sig. Han brukar även få godis när jag har hållt på med att smörja in honom med diverse flugmedel och eksem produkter. Unghästen får godis när han varit duktig och under inlärning av nått nytt. Han får dock sällan godis annars.

Man får inte nafsiga hästar om hästarna ser en som deras ledare och dom respekterar människor och är väluppfostrade.

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 923
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar