Goda råd om bett

L

Lissy-74

Har en 7åring som börjat hoppa en hel del. Han går på vanligt tredelat bett idag. Men han vill gärna gå bakom hand och ha huvudet i bogen och det är inte lätt att få upp huvudet på honom. Så när man kommer mot hindret och man får upp huvudet lite på honom så han ser hindret så slänger han upp huvudet ännu mer och gasar som en tok mot hindret. Man kan säga att chaffören har absolut inget att säga till om när det gäller avstånd.. Chaffören får däremot ta tillbaka efter hindret och styra på det nya. Har provat med hackamore och han hoppar mkt bättre med det än med bett men då är han mkt svårare att få tillbaka efter hindret. Och är mkt svårare att svänga.Han kör upp huvudet och gasar strax innan hindret även med hackamore men däremot så ser han ju vart vi är på väg långt innan och han får avstånden att stämma bättre eftersom han inte går med huvudet i bogen.Men han trivs inte riktigt med hackamore då han slänger med huvudet när man tar i honom så jag försöker komma på något annat bett alternativ. Någon som har någon bra ide?

Sv: Goda råd om bett

Prova med lite jävlar anamma!! Drar han mot hindret så stanna honom. Gör så om och om igen tills han lyssnar på dej.Och som föregående talare sa,mkt dressyr behövs.Har du tränare?

Novabett (mjukt silikonbett) brukar fungera bra på hästar som inte vill ta stöd på bettet.
Annars brukar problem bero mer på vad som sitter i sadeln än vad hästen har i munnen...

antar att du redan gort mycket lydnadsövningar som att hoppa på volt etc. Vad säger din tränare? I sånt fall skulle jag testa ett Kimblewickbett fungerar inte det skulle jag testa ett pelham.
Lycka till!

Kimblewick använder jag.

Ta hjälp av en kunnig person eller tränare. Annars föreslår jag som någon annan skrev innan, att bromsa upp hästen, (köra lydnadsövningar.) Lägga volter innan hindret.

Rakt bett kanske skulle vara något?

Förstår inte hur folk kan tipsa om en massa "skarpa" bett utan att ens sett ekipaget.
En häst som drar mot hindren behöver inte ens bjuda på dem. För allt vi vet kan den försöka springa ifrån bettet likaväl och därför dra. Den har kanske blivit ryckt i munnen och därför försöker springa ifrån.
Hur man då kan säga till någon att bettsla upp och RYCKA stopp på hästen är helt obegripligt.

Det enda som hjälper oavsett är dressyr.
Tempoväxlingar, galoppbommar på marken med volter, göra halt mellan två hinder lång väg. Dressyrhoppning och renodlad dressyr.
Skarpa bett kan bara försämra.

Det behöver ju inte handla om att "rycka stopp". Man kan gott träna på att stanna hästen mjukt innan hindret. Även mycket travhoppning kan vara bra. Träna mycket markarbete med bommar och små hinder.
Vad gäller bett så får man prova sig fram. Jag upplever att många hästar som är som TS häst funkar bra på raKt gummipelham. Har man det med kedjan mycket löst så kan hästen våga ta stöd på bettet.
Jag har en häst där jag har provat mängder med bett samtidigt som jag dressyrat och knagglat på små hinder i en evighet. Hon funkar bäst på ett rakt tränsbett med tungfrihet.

man måste ju utgå från att ts vet vad hon pratar om eller hur? Om man ska behöva se alla ekipage innan så kan ju ingen ge tips, jag tar för givet att ts provat det mesta och tar betsla upp som sista utväg.

Men det är inte säkert. Du måste skilja på dressyr och hoppning. Jag kan ta min egen häst som exempel. Hon är MYCKET välriden på marken, men blir lätt spänd och stark på hinder. Då måste man dels träna med hinder och dels faktiskt hitta ett bett som funkar.

fast det är inte säkert, en del hästar är "karlhästar" och då är ett skarpare bett ett bra hjälpmedel om man inte är en karl själv;)
På vissa hästar går det att åtgärda med lydnad men då kan det handla om flera år, att betsla upp kan vara en alternativ genväg. Att välja ett skarpare bett och fortsätta träna lydnad tycker jag är det bästa valet, i vissa fall är bara uppbetslingen tillfällig.

I hästvärlden ska det inte finnas några "genvägar".

Nu tycker jag du är ute och cyklar lite...givetvis måste grunddressyren funka men många hästar blir starka och glada när de ser hinder och då funkar inte kopplingen mellan hjärna och ryttarens impulser. Om man då använder ett vanligt milt bett och inte får stopp på hästen så blir det dels så att man hänger och sågar hästen i munnen och dels kan det bli farligt då det är lätt att krascha i hindret.

Att under en period skola hästen på ett starkare bett så man genom lätta förhållningar får igenom sin vilja även på en övermodig glad pålle måste givetvis vara bättre än att hänga och dra i munnen. Du kan dressyra bäst 17 du vill på en hoppglad unghäst, den kommer iaf glömma det mesta när den får korn på ett hinder.

Nova som sitter på en tämligen välskolad hoppgalning!

det verkar som om din häst inte hoppar med förtroende. Jag skulle rekommendera att "backa" lite och börja om från början. lägg tex ut ett kryss och träna på det i trav, börjar han rusa iväg svänger du sakta och lungt på en volt. Upprepa detta tills han "lugnar" ner sig. när han är avslappnad styr sakta mot hindret och lägg en volt efter hindret också.
hoppas detta hjälper. :)

det verkar som om din häst inte hoppar med förtroende. Jag skulle rekommendera att "backa" lite och börja om från början. lägg tex ut ett kryss och träna på det i trav, börjar han rusa iväg svänger du sakta och lungt på en volt. Upprepa detta tills han "lugnar" ner sig. när han är avslappnad styr sakta mot hindret och lägg en volt efter hindret också.
hoppas detta hjälper. :)

Kanske bättre att du riktar dig till TS, jag har inte bett om några råd?:confused:

allright my mistake, sorry. Inlägget var menat till TS.

I hästvärlden ska det inte finnas några "genvägar".
genväg och genväg, det underlättar förbannat mycket sedan så finns det hästar som inte funkar att rida på tränsbett i hoppning. Vill man att alla ska gå att rida på tränsbett så kanske man aldrig kommer ut på tävlingsbanan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 223
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar