Goda råd när jag är påväg att köpa häst!

S

sandystar

Jag är påväg att köpa häst äntligen ! Har haft flera hästar innan men nu var det ett par år sedan så jag behöver lite råd om själva köpet.

Jag har ridit hästen flera gånger nu och har bestämt mig för att går han igenom besiktningen så köper jag honom! :love::bow::D:crazy:
(många känslor)

Men vem betalar vesiktningen jag eller säljaren? Vad säger ni klinik eller gårdsbesiktning? ( pris 40 000 3 år)
Ev besiktas han den nu den 16 men jag kan inte ta hem honom fören den 28. När skriver man papper?

Hästen ska även vaccineras nu den 16:e vem betalar det?

tacksam för svar !!!

Sv: Goda råd när jag är påväg att köpa häst!

Detta var intressant då jag förhoppningvis också skall köpa häst snart :)

Jag vill börja med att gratulera dig till att du hittat en häst du vill ha.

Det är lite olika med vem som betalar besiktning. Men huvudlinjen är nog att köpearen gör det. Då kan du dessutom bestämma vart och utav vem hästen skall besiktigas. Jag skulle absolut välja att besiktiga på klinik, för där har men dessutom möjlighet att röntga om man skulle behöva fördjupa undersökningen.

Hur som helst, lycka till med köpet! :)

Jag är påväg att köpa häst äntligen ! Har haft flera hästar innan men nu var det ett par år sedan så jag behöver lite råd om själva köpet.

Jag har ridit hästen flera gånger nu och har bestämt mig för att går han igenom besiktningen så köper jag honom! :love::bow::D:crazy:
(många känslor)

Men vem betalar vesiktningen jag eller säljaren? Vad säger ni klinik eller gårdsbesiktning? ( pris 40 000 3 år)
Ev besiktas han den nu den 16 men jag kan inte ta hem honom fören den 28. När skriver man papper?

Hästen ska även vaccineras nu den 16:e vem betalar det?

tacksam för svar !!!

Med tanke på priset och åldern, så känns det som överflödigt med en klinikbesiktning?
Om du vill ha en vanlig gårdsbesiktning så tycker jag absolut att hästägaren/försäljaren ska stå för detta. Vill du ha h*nom röntgad så får du betala det?

Så här borde man göra, men det finns säkert andra som gör annorlunda?
-Du betalar handpenning
-Hästen besiktigas
-Hästen går igenom och du vill INTE ha hästen. Handpenningen förverkas och i och med det så har du även betalat besiktningen (med råge *ler).
-Hästen går INTE igenom och du vill inte ha hästen. Du får tillbaka din handpenning och hästägaren/försäljaren står för veterinärbesiktningen.

Se till att du kan vara med vid besiktningen så att du kan ställa frågor. Ta med dig någon som är mycket kunnig (om du inte anser dig vara det själv?) som kan titta på hästen och kanske till och med rida den? Jag skulle nog ta med mig någon ändå bara för att ha en till som har sett hästen i dess ursprungliga skick? Kan vara bra vid eventuella tvister? Visserligen kanske viktigare för den som säljer hästen:D
Det borde inte vara några problem när hästen är så ung, men "better be safe than sorry".
Lycka till!
/Malin

Ps. Papper skriver ni när hästen är godkänd av säljare och köpare. Jag tycker att säljaren ska stå för vaccineringen så länge den står som ägare. Hinner ni skriva över hästen på dig innan så står självklart du för den.Ds

Senast ändrad av en moderator:

Tack så jätte mycket för era svar men jag funderar fortfarande på när man skriver papper med tanke på att hästen kommer att stå kvar hos den gamla ägaren ca 1 och en halv vecka efter besiktningen. Igentligen inget problem men jag funderar på allt jusst nu... :smirk:

Tack så jätte mycket för era svar men jag funderar fortfarande på när man skriver papper med tanke på att hästen kommer att stå kvar hos den gamla ägaren ca 1 och en halv vecka efter besiktningen. Igentligen inget problem men jag funderar på allt jusst nu... :smirk:

Jag skulle gjort som så (förutsätter att du betalar hela hästen när ni skriver?) att efter godkänd besiktning så skriver ni kontrakt. Använd ridsportsförbundets färdiga, så är DU lite tryggare. Allra helst om du köper hästen av en näringsidkare? Då har säljaren ett större ansvar gentemot dig. Finns olika kontrakt, ett som avser privatperson-privatperson och ett näringsidkare-privatperson. Tror även att det finns ett näringsidkare-näringsidkare?
Då blir det som att du helt enkelt inackorderar din häst hos någon annan där ni skriver ett separat avtal eller lägger till en så kallad "klausul" i kontraktet. Det kan du läsa mer om på svenska ridsportsförbundet.
Om du inte betalar hela hästen på en gång, så bibehåller säljaren sig äganderätten till hästen tills att du betalar hela hästen.
Så länge ägaren äger hästen så står även denna för försäkringen. Du står för den i det fall du "inackorderar" den i en vecka. Om inte säljaren förstås är en väldigt generös och snäll människa:D?

Citat från mig själv *ler*
"Om du inte betalar hela hästen på en gång, så bibehåller säljaren sig äganderätten till hästen tills att du betalar hela hästen."
Så står det i ridsportsförbundets avtal, men det kan man säkert göra annorlunda av en eller annan anledning. Det är ju självklart en trygghet för SÄLJAREN. Blir lite jobbigt att behöva gå via polis och kronofogde för att få tillbaka hästen om du inte betalar? Lättare att helt sonika bara behålla hästen och sälja den till någon annan.

Vem som betalar besiktningen beror nog på säljaren och köparen... Shysstast är väl att man delar 50-50 på kostnaden, tycker i alla fall jag.
Men då har man inte heller lika stor valfrihet i vad man ska göra för typ av besiktning, man kan tex. inte kräva av säljaren att denne ska betala halva röntgen, om han/hon tycker det räcker med en vanlig "gårdsbesiktning".

Jag tycker att säljaren ska stå för vaccinationen, speciellt om det framgått i annons eller via telefon att hästen är vaccinerad.

Säkrast är väl att skriva papper efter att besiktingen gjort och hästen visar sig vara UA. Annars antar jag att hon kan, utan att begå något fel rättsligt, sälja hästen med en besikning som du betalat. Kan bli tråktigt om man lagt ut några tusen på det...

Hoppas han går igenom och lycka till!:D

Om säljaren besiktar kan man vid tvist hävda att DU inte fullgjort din undersökningsplikt, så ta den kostnaden! Jag skulle besikta på klinik.

(När jag säljer så står jag gärna för besiktningen, för att ligga på plus vid ev tvist).

Rent juridiskt är det bäst för dig om du står för besiktningen. Det finns dommar på att det inte är bra för köparen att "godta" en besiktning som säljaren stått för. Dessutom är det så att veterinären inte får lämna ut alla uppgifter utan tillstånd till någon annan än den som står för besiktningen.
Hur omfattande besiktning och vad den ska innehålla beror en del på rasen. Vissa raser är mer diponibla för olika saker som exempel islänningar och spatt eller fullblod och kissingspines.

Vem som betalar vacinationen är något som ni får komma överens om själva.

Som det hörs på beskrivningen av den här affären så skulle jag vilja ge dig rådet att skriva papper nu så fort som möjligt och skriva in att du dels inte ska hämta den innan den 28:e och dels att den ska gå igenom besiktningen. Sedan gör du besiktningen så nära hämtningen som möjligt. Det kan hända väldigt mycket mellan den 16:e och den 28:e. Gör du på det sättet bör säljaren stå för vacinationen den 16:e. För då är det fortfarande säljarens häst.

Detta är ju saker som man får komma överens om med säljaren förstås. Gårdsbesiktning tycker jag borde räcka - de gör ju samma saker.

Jag tycker att säljaren ska stå för bes. Men samtidigt kan det ju lika gärna vara köparens ansvar egentligen. Ang vacc så beror det ju också på vad ni kommer överens om. Vad är du villig att betala för denna häst? Är du villig att betala 40 000:- plus kostnader för vaccination+bes så är du ju det.

Papper skrev vi samma dag som besiktningen. Men sen tog vi hem honom 2 dgr senare bara. Kanske kan ni skriva papprena vid hemtagandet, så att ni står säkert om ngt skulle hända. Det beror på hur mycket ni litar på säljaren. Det blir mindre säkert för säljaren efter som att h*n ju då "håller" hästen åt ngn som skulle kunna säga "nej tack" i stsa sekund, men säkrare för dig.

Jag pratade precis med ett försäkringsombud. Så här sa hon:
På hennes bolag så har de inga krav på något annat än gårdsbesiktning om livförsäkringsvärdet är under 75000:-, men hon rekommenderade ändå alltid en klinikbesiktning. Om inte annat för att det är lättare att följa upp om nåt inte verkar vara helt perfekt.
Det är alltid bra om du frågar om hästen är/har varit försäkrad tidigare och begär i så fall bolag+försäkringsnumret så du kan fråga om sjukdomshistorik. Den visar också vad man bör titta extra på vi en besiktning och om något borde röntgas för att se om det är helt läkt (vilket ju kräver en klinikbesiktning).

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
R
Ekonomi & Juridik Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar. Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och...
2
Svar
35
· Visningar
5 143
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25